لایحه حمایت از مجمع شهرداران آسیایی به شورای شهر تهران می‌رود

دبیر کل مجمع شهرداران آسیایی از ارائه لایحه حمایت از مجمع شهرداران آسیایی به صحن علنی شورای شهر تهران خبر داد.

به گزارش ایمنا، گشتاسب مظفری دبیر کل مجمع شهرداران آسیایی(AMF) اظهار کرد: مجمع شهرداران آسیایی یک سازمان غیر دولتی و غیر انتفاعی بین المللی در چارچوب سیاست خارجی کلان جمهوری اسلامی ایران مبنی بر استفاده از ظرفیت‌های نهادهای غیر دولتی و شهرداری‌ها، تقویت دیپلماسی عمومی و نیز ارتقای روابط و همکاری‌ها با کشورها، پایتخت‌ها و کلان شهرهای آسیایی است.

وی افزود: این مجمع در سال ۲۰۰۸ میلادی با ابتکار و پیشنهاد شهرداری تهران و حمایت بیش از ۸۰ نفر از شهرداران و مقامات ارشد از شهرهای آسیایی و همزمان با اجلاس پارلمان‌های آسیایی (APA) در تهران پایه گذاری و دبیرخانه دائمی این سازمان بین المللی در تهران مستقر شده است.

مظفری ادامه داد: یکی از اهداف مورد پیگیری مجمع شهرداران آسیایی تقویت همگرایی آسیایی و توسعه ارتباطات و همکاری‌های فنی، تخصصی، اقتصادی و فرهنگی میان شهرها و مدیران شهری آسیایی است.

دبیر کل مجمع شهرداران آسیایی تصریح کرد: تاکنون پنج دوره اجلاس موفق شهرداران آسیایی را با محوریت مدیریت شهری و با حضور شهرداران و مقامات شهری از سراسر آسیا در شهرهای تهران، استانبول، بانکوک، هایکو و غازینتپ برگزار شده است.

وی با بیان اینکه در این سازمان هفت کمیته و شبکه همکاری تخصصی در حوزه‌های حمل و نقل عمومی و ترافیک، تاب آوری شهرها، زیست پذیری شهرها، شهرهای هوشمند، گردشگری شهری، موضوعات و مسائل زنان در شهرها و مدیریت شهری، پارلمان‌ها، شوراها و انجمن‌های شهری فعال است، گفت: فرآیند تبادل اطلاعات، دانش و تجارب میان شهرهای آسیایی توسط این سازمان تسهیل شده و این همکاری‌ها به ارتقای کیفیت زندگی شهروندان و نیز تحقق مدیریت شهری و حکمروایی مناسب در شهرهای عضو منجر می‌شود.

مظفری گفت: مجمع شهرداران آسیایی همزمان با پیش آمدن بحران و همه گیری جهانی ویروس کرونا، اقداماتی را در خصوص همکاری و اشتراک مساعی با سایر سازمان‌های بین الملی برای مقابله با بحران انجام داد که شرکت در نشست‌های مجازی تبادل دیدگاه‌ها و تجارب، به اشتراک گذاری تجربیات شهرهای آسیایی در چارچوب شبکه همکاری کلان شهرهای مهم جهان و برنامه اسکان بشر سازمان ملل متحد برای مقابله با این بحران و نیز جلب کمک‌های بهداشتی برای برخی از شهرهای ایرانی عضو این تشکل بخشی از این اقدامات بوده است.

وی تصریح کرد: شهرداری و شورای شهر تهران تاکنون میزبان شایسته ای برای این سازمان بوده و همراهی و حمایت خوبی نشان داده، اما در عین حال بر اساس عرف و رویه‌های متداول بین المللی، لازم است حضور، مشارکت و تأثیر گذاری تهران به عنوان میزبان مقر دائمی این سازمان بسیار قوی‌تر و پر رنگ تر باشد.

دبیرکل مجمع شهرداران آسیایی گفت: در همین راستا لایحه‌ای آماده شده و قرار است به زودی به شورای اسلامی شهر تهران تقدیم شود که بر اساس آن به شهرداری اجازه داده خواهد شد که حمایت‌های سیاسی، قانونی و مالی لازم را برای تقویت بیشتر جایگاه و ارتقای برنامه‌های این سازمان، اعمال کند.

منبع: فارس

کد خبر 422208

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.