لزوم متنوع‌سازی کسب‌وکارهای حوزه گردشگری در پساکرونا

معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی گفت: متنوع‌سازی زمینه‌های فعالیت کسب‌وکارهای نو و پرداختن به فعالیت‌های ابتکاری از ضروریات فعالیت حرفه‌ای در صنعت گردشگری کشور در دوران گردشگری پساکرونا به شمار می‌آید و اهمیتی حیاتی دارد.

به‌گزارش ایمنا و به نقل از روابط‌عمومی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، ولی تیموری در جلسه همفکری با فعالان کسب‌وکارهای نو حوزه گردشگری در شرایط انتشار کووید - ۱۹ که عصر روز دوشنبه ۱۵ اردیبهشت ۹۹ در معاونت گردشگری برگزار شد، گفت: تنوع سازی زمینه‌های فعالیت کسب‌وکارهای نو و پرداختن به فعالیت‌های ابتکاری نظیر گردشگری خلاق، بازاریابی دیجیتالی، تحقیقات هوشمند بازار و غیره در کنار ارائه خدمات فروش، امروز از ضروریات فعالیت حرفه‌ای در صنعت گردشگری کشور است که در دوران گردشگری پساکرونا اهمیتی حیاتی دارد.

او افزود: آنچه از سال ۲۰۱۰ به‌عنوان یکی از بیانه‌های سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) در دستور کار کشورهای عضو قرار گرفته است، ورود جدی به حوزه فناوری اطلاعات و پیوند صنعت گردشگری با کسب‌وکارهای نو در این زمینه است، به گونه‌ای که اگر چنین اقدامی شکل نگیرد و از شرایط سنتی عبور نشود عملاً زمینه حذف از این عرصه ایجاد خواهد شد.

معاون گردشگری کشور در تشریح روند اقدامات انجام شده در این وزارتخانه به‌منظور تعریف ساختار و بهره‌مندی از ظرفیت‌های موجود در عرصه فناوری اطلاعات و گردشگری، گفت: همواره مقاومت بسیاری از سوی فعالان گردشگری در بخش سنتی نسبت به فعالیت‌های مجازی و کسب‌وکارهای جدید در این حوزه وجود داشته است اما پیرو جلسات و نشست‌های متعدد با هر دو گروه، در حال حاضر پس از برطرف شدن مسائل حقوقی و ساختاری، دستورالعمل سازوکار فعالیت و ارائه مجوز در فضای مجازی و کسب‌وکارهای جدید از جمله استارت، مراکز رشد و فناوری و… وجود دارد و سال گذشته از طریق دکتر مونسان به استان‌های سراسر کشور ابلاغ شده است.

او تصریح کرد: هماهنگی با پلیس فتا برای پایش دائمی روند فعالیت‌های نو در این عرصه نیز انجام شده است که این اقدام نیز رو به تقویت و تکمیل شدن است.

تیموری با اشاره به ایجاد شرایط بحرانی در صنعت گردشگری پیرو انتشار ویروس کرونا، اظهار کرد: با در نظر گرفتن وضعیت بحرانی کنونی و از سویی دیگر توجه به الگوی سه مرحله‌ای توصیه‌ای سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) با عنوان "حمایت از مشاغل و اقتصاد از طریق سفر و گردشگری" و همچنین نیاز جامعه و عموم مردم به دریافت خدمات مجازی و مدرن، زمینه مشارکت و الزام همکاری بیش از پیش فعالان کسب‌وکارهای جدید مشاهده می‌شود.

او تأکید کرد: آنچه سبب تکامل این همکاری خواهد شد، توجه به ضرورت ضابطه‌مند شدن این قبیل کسب‌وکارها و اخذ استانداردهای تخصصی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی است که قطعاً با همکاری و مشارکت بیش از پیش فعالان این حوزه محقق خواهد شد.

معاون گردشگری کشور شکل‌گیری ساختار و تشکلی منسجم را در برقراری ارتباط و تعامل بیشتر فعالان این عرصه با یکدیگر و بهره‌وری افزون، مؤثر دانست و افزود: ساختار مورد نظر باید ضمن دارا بودن ظرفیت دفاع از حقوق اعضا، منافع همه بخش‌های مرتبط را در نظر بگیرد و مشمولیت داشته باشد و از سویی بتواند با تقسیم‌بندی موضوعات مختلف امکان فعالیت در زمینه‌های تخصصی متنوع از جمله آموزش، بازاریابی، توسعه گردشگری و غیره را ایجاد کند.

او در راستای تقویت تعامل حقوقی و رفع اختلافات میان فعالین سنتی و کسب‌وکارهای نو صنعت گردشگری، تأکید کرد: با توجه به اینکه به‌روزرسانی آئین‌نامه دفاتر خدمات مسافرتی بعد از ۲۰ سال در دستور کار قرار دارد، لذا با در نظر گرفتن منتخبی از فعالین کسب‌وکارهای نو در قالب کارگروه تخصصی می‌توان جایگاه این حوزه را در آئین‌نامه تأسیس و فعالیت دفاتر خدمات مسافرتی لحاظ و زمینه تسهیل فعالیت در این عرصه را ایجاد کرد.

در پایان جلسه مقرر شد تا با تشکیل کارگروه تخصصی کسب‌وکارهای نو گردشگری و معرفی نمایندگان منتخب، جلسات مربوطه به شکل ماهانه برگزار شود.

کد خبر 422197

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.