۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۸
۱۶ اردیبهشت، روز جهانی آسم

آسم نوعی آلرژی شدید است که در آن یک عامل بیرونی وارد بدن می‌شود و سیستم دفاعی بدن آن را به عنوان یک بیگانه می‌شناسد و در مقابل آن واکنش نشان می‌دهد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، روز جهانی آسم یک رویداد سالانه است که به منظور افزایش سطح آگاهی افراد درباره بیماری آسم و مراقبت‌های جهانی برای پیشگیری و درمان این بیماری برگزار می‌شود. آسم، نوعی آلرژی است که در آن یک عامل بیرونی وارد بدن می‌شود و  سیستم دفاعی بدن آن را به عنوان یک بیگانه می‌شناسد و در مقابل آن واکنش نشان می‌دهد. برای آگاهی بیشتر در زمینه آسم، آلرژی و راه‌های درمان آن با مهرداد صلاحی متخصص بیماری‌های عفونی، داخلی و ریوی گفت‌وگویی انجام داده‌ایم که شرح آن را در ادامه می‌خوانید:

آلرژی چیست؟

آلرژی، واکنش سیستم ایمنی بدن به بعضی عوامل مانند فاکتورهای محیطی، مواد غذایی و دارویی است که موجب واکنش بیش از پیش سیستم ایمنی بدن در مقابل این عوامل می‌شود؛ در نتیجه بدن علائم و نشانه‌هایی را از خود بروز می‌دهد. گاهی نیز آلرژی به صورت مقطعی و در فصل خاصی اتفاق می‌افتد که به این موارد "آلرژی فصلی" گفته می‌شود. این نوع آلرژی اصولاً به دلیل گرده افشانی گل‌ها و گیاهان ایجاد می‌شود. آلرژی به حشرات میکروسکوپی تقریباً در همه خانه‌ها وجود دارد و مرتبط به زمان خاصی نیست؛ این جانداران بیشتر در مکان‌های قدیمی و کثیف وجود دارند و سبب خارش بینی و عطسه می‌شوند.

چند نوع آلرژی وجود دارد؟

انواع آلرژی‌ها شامل حساسیت‌های تنفسی و آسم، آلرژی گوارشی که به شکل دل درد، اسهال و حالت تهوع دیده می‌شود و آلرژی‌های پوستی است که به صورت کهیر و خارش‌های طولانی مدت خود را نشان می‌دهند. واکنش آلرژیک بدن ممکن است در سطح پوست ایجاد شده و به صورت کهیر پوستی ظاهر شود. همچنین ممکن است آلرژی در سطح هوایی فوقانی به صورت سینوزیت، آبریزش بینی و ترشحات اتفاق بیفتد؛ بنابراین مواد حساسیت زا می‌تواند در هر یک از بخش‌های بدن مشکل ایجاد کند.

چه اقداماتی باید برای درمان آلرژی انجام داد؟

در بعضی مواقع فرد به دلیل شرایط کاری و تماس با آلودگی‌های صنعتی، دچار بیماری آلرژی می‌شود که در صورت امکان باید شغل خود را تغییر دهد. گاهی عوامل محیطی را نمی‌توان حذف کرد و باید بر درمان‌های دارویی تکیه کرد؛ درمان‌های دارویی به سه گروه تقسیم می‌شود که شامل داروهای استنشاقی که داخل بینی و ریه اسپری می‌شود، داروهای موضعی مانند پماد و قرص‌های خوراکی و داروهای ترزیقی است.

فرد مبتلا به آسم را باید از عواملی که علائم بیماری را تشدید می‌کند، دور نگه داشت؛ البته تجویزهای دارویی و درمان‌هایی که شرایط بد ریه‌ها را بهبود می‌بخشد، نیز وجود دارد. موضوع قابل توجه اینکه آلرژی باید جدی گرفته شود، چرا که پدیده‌ای است که اگر به صورت مزمن درآید، درمان آن سخت‌تر خواهد شد. به طور مثال اگر فردی آسم خفیف داشته باشد و درمان نکند به تدریج به آسم شدید مبتلا می‌شود که درمان سخت‌تری خواهد داشت.

آیا آلرژی یک بیماری دائمی است؟

بیماری‌های آلرژی دائمی نیست، بلکه وابسته به ماده‌ای بوده که بدن نسبت به آن حساسیت پیدا کرده است؛ در بعضی مواقع آلرژی‌ها بدون درمان و کاملاً به صورت اتفاقی از بین می‌رود. بعضی آلرژی‌ها نیز نیاز به درمان داشته و متاسفانه بعضی از آن‌ها برای همه عمر ادامه یافته و شانس بهبودی بسیار کمی برای بیماران وجود دارد. به عنوان مثال در مورد فردی که نسبت به غذاهای دریایی و بادام زمینی دچار حساسیت شده، شانس بهبودی با گذشت زمان بسیار کم است.

آیا آلرژی در کودکان ماندگار است؟

خوشبختانه آلرژی در کودکان ماندگار نیست و ممکن است در آینده آلرژی آن‌ها بهبود پیدا کند. آسم کودکی نیز نوعی از حساسیت است که در دوران کودکی وجود دارد و در بزرگسالی بهبود می‌یابد. معمولاً این نوع آسم بیشتر در کودکانی که زیاد سرما می‌خورند، سرفه می‌کنند و یا دچار خس خس سینه می‌شوند، وجود دارد. اگر زمینه وراثت در کودکانی که به آسم کودکی مبتلا هستند، قوی نباشد و آن‌ها از عوامل آلرژن به دور باشند، زیاد سرما نخورند و واکسن آنفلوآنزای فصلی دریافت کنند، این بیماری بهبود پیدا می‌کند.

آیا آلرژی پوستی در کودکان هم وجود دارد؟

فرم حساسیت پوستی می‌تواند از نوزادی وجود داشته باشد. به طور مثال زمانی که نوزادی متولد می‌شود، ممکن است در قسمت ران پا، ضایعات پوستی ایجاد شود که در این حالت پوست قرمز و ملتهب می‌شود؛ برای درمان "راش قنداقی" از داروی کورتون موضعی استفاده می‌شود. در بعضی کودکان، زمینه آلرژی بیشتر از بقیه آن‌ها وجود دارد و تفاوتی نمی‌کند که این آلرژی پوستی و یا تنفسی باشد؛ زمینه این نوع آلرژی، ارثی یا اکتسابی است.

کد خبر 422181

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.