۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۴
۵۹ میلیون شغل از بین رفت!

کارگرانی که مدرک دانشگاهی ندارند به تدریج از محل کار خود در انگلستان و اروپا اخراج می‌شوند که این می‌تواند ۵۹ میلیون شغل را به خطر بیندازد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، تقریباً ۸۰ درصد از کارکنانی که دارای مدرک دانشگاهی نیستند در انگلستان و اروپا از امنیت شغلی نیز محروم هستند. این وضعیت در روزهای کرونایی تشدید شده و ترس از دست دادن شغل بیش از ابتلا به کووید -۱۹ باعث هراس در میان همه مردم شده است. در این بین، کارکنان خرده‌فروشی‌ها، آشپزها، بازیگران، کارگرهای ساختمان و نیروهای غیرقراردادی ادارات بیش از همه در معرض از دست دادن شغل‌های خود در روزهای کرونایی قرار دارند و روزهایی استرس‌زا را سپری می‌کنند چرا که این افراد در تماس زیاد با سایرین هستند و به همین دلیل ممکن است کارفرماها اجازه حضور در مراکز کاری را به آن‌ها ندهند.

از سوی دیگر، بعضی از کارمندان نظیر حسابداران، معماران و روزنامه‌نگاران در حین انجام وظیفه نیازی نیست با سایرین در تماس بسیار نزدیک باشند، یا بعضی از نیروهای انسانی نظیر پرسنل درمانی، آموزگاران، رانندگان وسایل حمل و نقل عمومی و نیروهای امنیتی در تمام شرایط مجبور به انجام وظیفه و خدمت رسانی به مردم هستند. این افراد از امنیت شغلی نسبی برخوردار هستند و در نتیجه با گسترش ویروس کرونا ترس از دست دادن شغل خود را ندارند.

تحقیقات انجام شده در دوران کرونا باعث افزایش نگرانی‌های بسیاری از مردم از عمیق‌تر شدن شکاف بین ثروتمندان و فقرا در کشورهای اروپایی و انگلستان شده است. در این کشورها امنیت شغلی تا حد زیادی به سطح تحصیل افراد بستگی دارد و همین امر منجر به نابرابری‌های بسیاری در میان مردم شده است که با گسترش ویروس کرونا بیشتر نیز خواهد شد. اگرچه مقامات رسمی در بسیاری از کشورها از جمله انگلستان تمام تلاش خود را کرده‌اند اثرات ریزش اقتصادی ناشی از قرنطینه‌های اعمال شده را به حداقل برسانند، با این حال ناآرامی‌های اجتماعی در نتیجه افزایش بیکاری مردم، جو بسیاری متشنجی را در کشورهای اروپایی به وجود آورده است.

به عبارت دیگر، افزایش نرخ بیکاری نابرابری‌های اجتماعی را تشدید می‌کند چرا که سیستم‌های رفاه اجتماعی از توانایی لازم برای کاهش اثرات ناشی از بیکار شدن مردم برخوردار نیست. بیکاری ممکن است پیامدهای منفی دیگری نظیر افزایش جرم و جنایت و ناامنی اجتماعی را نیز به دنبال داشته باشد. نابرابری اجتماعی زمانی به اوج خود می‌رسد که مردم شغل خود را از دست می‌دهند، به افسردگی شدید دچار می‌شوند اما از درمان کافی و برابر با افراد تحصیلکرده و شاغل محروم هستند.

تحقیقاتی که در دوران شیوع ویروس کرونا انجام شده است حاکی است که در سه ماه آینده ممکن است حدود ۱۱ میلیون نفر از مردم انگلستان کار خود را از دست دهند و امنیت شغلی افراد کم درآمد نیز به طور قابل توجهی تحت تاثیر بحران کووید -۱۹ قرار گیرد. جالب است بدانید که بیش از ۴۶ درصد از افرادای که دارای مشاغل کم درآمد هستند پس از گسترش ویروس کرونا بیکار شده‌اند و این در حالی است که تنها چهار درصد از کارکنان بخش‌های پردرآمد شغل خود را از دست داده‌اند.

دولت انگلستان با ارائه طرح حفظ مشاغل متعهد شده است بیش از ۸۰ درصد از درآمد ماهیانه افرادی که بیکار شده‌اند را پرداخت کند تا از این طریق علاوه بر ایجاد تضمین درآمد افراد بیکار از ریزش بیشتر اقتصاد خودداری کند.

اگرچه هنوز زود است در مورد تعداد دقیق افرادی که در دوران گسترش ویروس کرونا کار خود را از دست می‌دهند قضاوت کنیم، با این حال وضعیت شرکت‌ها و کارخانه‌های اروپایی به حدی وخیم است که به جرات می‌توان سرنوشت‌هایی تاریک برای کارکنان بدون مدرک دانشگاهی، که از حق بیمه کاری نیز برخوردار نیستند، پیش‌بینی کرد. بدون شک شیوع ویروس کرونا بعضی از کارخانه‌های سراسر دنیا را مجبور به ایجاد تغییراتی در خط تولید خود خواهد کرد که سازگاری کارکنان با شرایط جدید کارخانه فوق ممکن است سال‌ها طول بکشد و این امر فصلی جدید در نگرانی‌های کارمندان بدون مدرک به وجود خواهد آورد.

  

کد خبر 422176

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۳:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۶
    0 0
    و در ايران چند درصد آنهايي كه مدرك دانشگاهي دارند بيكار هستند و به نوعي كارگر؟!