نظارت هوشمند و مکانیزه تخلفات شهری با «سرای ۸»/اعتمادسازی در محلات برای مشارکت شهروندان

امروزه مدیران شهری سعی دارند تا با استفاده از ابزارهای مناسب و هوشمند، مردم شاهد کمترین تخلف و نازیبایی در شهر باشند البته تحقق این مهم مطالبه‌گری مردم را نیز می‌طلبد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، داشتن شهری زیبا و بدون تخلف آرزویی دست نیافتنی برای مردم نیست، به خصوص در کلانشهرهایی که گردشگری در آنها رونق دارد این مهم بیش از پیش اهمیت می‌یابد، البته آشنایی و آگاهسازی شهروندان از تخلفات شهری بسیار مهم است چراکه این موضوع خود مقدمه رفع بسیاری از مشکلات بوده که مدیران شهری با آن روبرو هستند.

تخلفات شهری را می‌توان مجموعه مواردی دانست که علاوه بر نقض حقوق شهروندی، سلامت روان و زیبایی شهر را دچار اخلال کرده و موجب آسیب‌رسانی به شهر و تهدید سلامت اجتماعی شود و معضلات و مشکلات عدیده‌ای را پدید آورد.

کاهش تخلفات با بکارگیری اقدامات پیشگیرانه و آموزش شهروندی و کنترل و نظارت دقیق و مستمر بر تخلفات شهری در مناطق ۱۵ گانه از جمله اقدامات اداره کل پیشگیری و رفع تخلفات شهری در اصفهان است البته استفاده از امکانات به روز و نوین در راستای شناسایی ثبت و گزارش تخلفات شهری (نظیر تبلت، استفاده از سامانه سرای «۸»، تجهیز ناوگان خودروها به سیستم AVL، اتاق نظارت تصویری) نیز در این دوره مدیریت شهری مورد توجه قرار گرفته تا رفع تخلفات شهری ویژه و نظام‌مند شود.

برای آگاهی هر چه بیشتر از فعالیت‌ها و اقدامات شده برای کاهش تخلفات شهری اصفهان با «حسن محمدحسینی» مدیر کل پیشگیری و رفع تخلفات شهری شهرداری اصفهان گفت و گویی انجام داده‌ایم که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید:

مهم‌ترین برنامه‌ها و رویکردها در سال‌جاری چیست؟

پیشگیری از تخلفات شهری در تمام زمینه‌ها، مهمترین رویکرد اداره کل پیشگیری و رقع تخلفات شهری است و تمام برنامه‌های حول محور پیشگیری انجام می‌شود؛ به عنوان مثال برای برخورد با سد معبر تنها دنبال اعلام اخطار، تذکر یا پلمب واحد صنفی متخلف نیستیم، بلکه با آموزش چهره به چهره و فرهنگ‌سازی در صدد رفع این تخلف شهری برآمده‌ایم. اگر شهروندان امروزه شاهد کاهش تعداد متکدیان در شهر هستند، علت آن صرفاً برخورد و جمع‌آوری این افراد نبوده بلکه به دلیل انجام اقدامات پیشگیرانه و غربالگری در مرکز است.

بی‌شک اصلاح فرآیندها باعث افزایش بهره‌وری و کاهش هزینه‌ها می‌شود، از این رو امسال با استفاده از دو آیتم تجهیزات و نیروی انسانی برای کاهش هزینه‌ها و افزایش بهره‌وری از طریق صرفه‌جویی کردن، اصلاح ساختارها و فرآیندها تلاش می‌کنیم.

در سه سال اخیر در مقوله آموزش با جدیت وارد شده و آموزش‌های مختلف تخصصی و عمومی را ارائه کردیم؛ سال گذشته دوره‌های آموزش کنترل خشم، هوش هیجانی، زبان بدن، زبان گفت و گو و تکریم ارباب رجوع را برگزار کردیم و امسال نیز برگزار خواهیم کرد.

آموزش‌های تخصصی مربوط به تیم‌های گشت و نظارت این اداره کل است تا با نوع تخلفات، بخشنامه‌ها، ضوابط شهرسازی، حقوق املاک و اراضی و حقوق اصناف بیشتر آشنا شوند.

البته آموزش تنها رفع تکلیف آموزش نیست بلکه برای یادگیری است، از این رو ارزیابی لازم از افراد پس از دوره‌های آموزشی انجام می‌شود.

سال گذشته افزون بر ۵۰۲۰ نفر ساعت دوره آموزشی ویژه کارکنان برگزار شد و پرسنل از طریق آزمون‌های کتبی ارزیابی مستمر شدند. امسال برای برخورد با مشاغل مزاحم به صورت جدی ورود پیدا خواهیم کرد، البته ساماندهی باید توسط سازمان ساماندهی مشاغل انجام شود و برخورد با تخلفات صنفی آنها نیز بر عهده این اداره کل است؛ همچنین ارزیابی عملکرد مناطق به تفکیک مسائل مختلف به صورت جدی انجام می‌شود.

ارزیابی عملکرد مناطق بر چه اساسی است؟

ارزیابی عملکرد مناطق در راستای سیاست‌ها و برنامه عملیاتی و اجرایی باتوجه به شاخص‌های سنجش دقیق و کاربردی بر اساس مشاهده مواردی چون سد معبر صنوف، خودروی فرسوده رها شده، خودروی دوره گرد و گاری، متکدی و دست‌فروش، تخلیه و انباشت نخاله، ضایعات و مصالح در محل‌های غیرمجاز، داربست‌های غیرمجاز، ناایمن و فاقد اعتبار، خاکبرداری و گودبرداری فاقد مجوز و رعایت نشدن اصول و ضوابط خاکبرداری و گود برداری (فاقد ایمنی)، تشکیل پرونده و رفع تخلفات بند ۱۴ و ماده ۱۱۰، تشکیل پرونده و رفع تخلفات بند ۲۰، گزارش کارگرهای ساختمانی متخلف در مبحث کنترل ساختمان، تعداد نیروی انسانی بر محدوده قانونی منطقه، نسبت نیروهای گشت و نظارت به کل نیروهای منطقه، آموزش‌های شهروندی ارائه شده به کسبه، طرح‌های اطلاع رسانی اجرا شده در منطقه، آموزش مقررات و ضوابط به مالکان پروانه‌های صادره و میزان رضایت‌مندی شهروندان از شکایات ۱۳۷ انجام می‌شود.

آیا طرح نظارت هوشمند و مکانیزه تخلفات شهری در شهر به مرحله اجرا رسید؟

زیرساخت‌های این طرح آماده شده و اجرای آن به صورت ویژه در کنترل ساخت و سازها کاربرد خواهد داشت به طوری که تمام موارد و تخلف‌هایی که در ساخت و سازها یا تغییر کاربری‌ها صورت می‌گیرد، بر اساس داده‌های برنامه «سرای هشت» که در تبلت همراه نیروهای این مدیریت در واحدهای و نظارت بارگذاری شده، شناسایی و پرونده مربوطه تشکیل و رسیدگی می‌شود.

با اجرای طرح نظارت هوشمند و مکانیزه تخلفات شهری در آینده تمام گشت‌های مدیریت پیشگیری و رفع تخلفات شهری به تبلت مجهز شده و موارد بررسی شده از جمله ابعاد ساختمان، کاربری، ارتفاع، نوع نما، نوع ساخت و زمان پروانه را می‌توانند کنترل کنند تا موارد به صورت هوشمند و مکان‌مند پیگیری شود.

در حال حاضر در روشی که برای نظارت بر ساخت و ساز با استفاده از گشت‌های خودرویی وجود دارد، موارد مربوطه هیچ کجا ثبت و ضبط نمی‌شود، گفت: با نظارت هوشمند پس از رؤیت تخلف، مورد در سامانه مربوطه ثبت می‌شود و البته در سرعت عمل و پیشگیری از تخلف بسیار تأثیرگذار است.

«سرای هشت» در حال حاضر تنها در معاونت شهرسازی استفاده شده که به زودی با انجام اقدامات مربوطه توسط سازمان فاوا قابلیت استفاده برای تخلفات شهری را خواهد داشت.

با اجرای طرح نظارت هوشمند و مکانیزه تخلفات شهری و استفاده از نرم‌افزار سرای هشت، نقاط قرمز تخلفات شهری در اصفهان مشخص و پیشگیری از تخلفات به صورت نظام‌مند انجام می‌شود.

زیرساخت‌های نرم‌افزاری این طرح آماده شده و در منطقه پنج به صورت پایلوت در موضوع ساخت و ساز اجرامی‌شود.

در صدد راه‌اندازی اتاق مانتیورینگ در ساختمان اداره کل پیشگیری و رفع تخلفات شهری هستیم تا نظارت بر نیروها و خودروهای گشت که مجهز به سیستم AVL هستند، به صورت ویژه و نظام‌مند شود. این اقدام در کاهش هزینه‌ها و افزایش دقت و سرعت عمل نیروها بسیار تأثیرگذار خواهد بود.

مشارکت شهروندان در کاهش تخلفات شهری را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

کاهش تخلفات شهری در گرو مشارکت و همکاری شهروندان است که بخوبی محقق شده است؛ البته ابتدا باید یک بستر مشارکت برای شهروندان آماده شود و شهروندان نسبت به حقوق خود آگاه باشند و به ما اعتماد کنند.

شهروندان در تماس با ۱۳۷ علاوه بر بیان مشکلات و مسائل می‌توانند پیشنهادات خود را نیز ارائه کنند و بدانند به پیشنهادات خوب آنها جامه عمل پوشانده می‌شود.

حقوق شهروندی را از طریق بروشورها و معاونت فرهنگی و روابط عمومی اطلاع‌رسانی می‌کنیم تا شهروندان حقوق خودشان را بدانند. هنوز بسیاری از شهروندان نمی‌دانند به عنوان مثال اگر کسی کنار منزل آنها ساخت و ساز توأم با سروصدا داشته باشد، حق اعتراض دارند.

در صدد هستیم در فرهنگسرا دوره‌های آموزشی ویژه شهروندان برگزار کنیم، همچنین آموزش‌ها را در مدارس نیز برگزار کنیم.

بر اساس قانون مردم برخی حق و حقوق‌ها را نسبت به شهرداری و البته برخی دیگر از حقوق را شهرداری نسبت به مردم دارد؛ به هر حال این یک حق دوطرفه است؛ به طور مثال در موضوع خدمات، نظافت یک حقوق شهروندی است

به طور مثال تفکیک از مبدا پسماندها، بیرون قراردادن زباله از منزل در زمان‌های مشخص شده یا کمک نکردن به متکدیان در شهر بخشی از آن چیزی است که شهرداری از مردم می‌خواهد رعایت کنند.

در حدود ۲۰۰ محله شهر سعی کردیم با هماهنگی معتمدان محلی مشکلات محدوده و منطقه مربوطه را شناسایی کرده و برای رفع آنها اقدامات لازم را انجام دهیم. در صدد هستیم از این ظرفیت برای اعتمادسازی در محلات استفاده کرده و سطح مشارکت مردم را افزایش دهیم، البته باید در مقابل انجام اقدامات و پاسخگویی، اعتمادسازی کنیم.

با توجه به شیوع کرونا در کشور چه اقداماتی انجام شده است؟

فعالیت این اداره کل مانند اورژانس و آتش نشانی در هیچ زمانی تعطیل‌بردار نیست؛ آنچنان که به محض اعلام شیوع ویروس کرونا در شهر یکی از اداراتی که بیشترین نقش برای آن توسط مسئولان متصور شد، اداره کل پیشگیری و رفع تخلفات شهری بود؛ از این رو ۴۵ گشت ویژه ستاد پیشگیری از شیوع بیماری کرونا در ایام نوروز فعال شد.

کمک در ضدعفونی معابر شهر، تعطیلی آرامستان باغ رضوان، مسدود کردن پارک طبیعی ناژوان و پارک کوهستانی صفه، کمک به اجرای طرح فاصله گذاری اجتماعی با جلوگیری از ورود مردم به پارک‌ها، مسدود کردن پارکینگ‌ها و بستن ورودی پارک‌های شهر از طریق ایجاد نوار خطر و حضور فیزیکی نیروها در محل برای حفظ سلامت شهروندان، کمک در توزیع حدود ۱۲۰ هزار بسته بهداشتی، تعطیلی ۳۴ بازار محلی در سطح شهر اصفهان از جمله اقدامات شده است.

در شرایط به وجود آمده همکاری ویژه با اتوبوسرانی برای اجرای طرح فاصله گذاری اجتماعی در اتوبوس‌ها و ایستگاه‌های اتوبوس سطح شهر انجام شد، البته تمام نیروها در حین انجام وظایف خود تمام موارد بهداشتی از جمله استفاده از ماسک و دستکش را رعایت کردند و همین امر موجب شد هیچیک از کارکنان به کرونا مبتلا نشوند و در سلامت کامل بسر ببرند.

اقدامات شده در فروردین ماه امسال برای رفع تخلفات شهری چه بوده است؟

در نخستین ماه از سال جاری در خصوص رفع سد معبر صنوف دو هزار و ۳۴۹ تذکر و پیشگیری از تخلف سد معبر ارائه، ۶۳۷ اخطاریه صادر و رفع تخلف دو هزار و ۱۵۲ متصدی صنوف انجام شد و در بخش جلوگیری از نصب تابلوهای غیرمجاز تعداد ۲۳۹ اخطاریه صادر و رفع تخلف ۱۵۳ تابلوی غیرمجاز انجام شد.

در خصوص خودروهای فرسوده رها شده در معابر شهر فروردین ماه امسال ۴۲ اخطاریه صادر شد و جمع‌آوری ۱۹ خودرو انجام و ۶۷ نفر دستفروش و ۴۷ نفر متکدی در سطح شهر اصفهان جمع آوری شدند.

فروردین ماه امسال در بخش کنترل ساختمان در راستای جلوگیری از ادامه فعالیت و تعطیلی کارگاه‌های ساختمانی متخلف و یا فاقد مجوز و پروانه (خلاف مفاد پروانه) جلوگیری از افزایش طبقات ۱۱۷ ساختمان، جلوگیری از تعمیرات داخلی ۶۷۶ ساختمان، جلوگیری از تبدیل ۷۶ ساختمان و تعطیلی یک هزار و ۱۹۵ کارگاه ساختمانی متخلف انجام شده است.

همچنین در بخش کنترل ضایعات سطح شهر (پیشگیری و تعطیلی کارگاه‌های مختلف و سد معبر کننده مصالح و نخاله)، ۹۸۲ مورد اخطاریه صادر و تعطیلی ۱۵۵ کارگاه ساختمانی متخلف انجام شد.

در راستای اجرای بند ۲۰ قانون شهرداری‌ها مبنی بر رفع مزاحمت کارگاه‌های صنفی مزاحم از طریق اجرای تمهیدات و تعطیلی، ۲۶ رأی اجرا و ۲۸ رأی نیز براساس بند ۱۴ قانون شهرداری‌ها مبنی بر رفع خطر از بناها حادثه آفرین، چاله‌ها و اشیا مشرف به معابر عمومی و در راستای اجرای ماده ۱۱۰ قانون شهرداری ۸۸ رأی اجرا شده است.

کد خبر 422169

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.