تجهیز ۳۴۴ محوطه بازی پارک‌های شهر به وسایل استاندارد

معاون خدمات شهری شهردار اصفهان با بیان اینکه تاکنون ۳۴۴ محوطه بازی پارک‌های شهر به کف پوش‌های استاندارد تجهیز شده است، گفت: با توجه به تلاش مستمر کارشناسی برای اولین بار شهرداری اصفهان موفق به دریافت گواهی استاندارد شد که فرآیند پیاده‌سازی آن برای همه محوطه‌های بازی در جریان است.

حسین امیری در گفت و گو با خبرنگار ایمنا با اشاره به جایگاه شهرداری اصفهان در خصوص تعداد محوطه‌های بازی کودکان، اظهار کرد: شهرداری اصفهان با داشتن تعداد ۳۴۴ محوطه بازی کودکان، تعداد یک هزار و ۷۴۱ وسیله بازی همچنین داشتن تعداد ۶۸۰ محوطه ورزشی پارکی یا حرکت درمانی با تعداد شش هزار و ۱۲۱ وسیله ورزشی جایگاه بالایی در میان کلانشهرها از این نظر دارد.

وی افزود: این تعداد محوطه بازی و سرگرمی که در مناطق پانزده گانه و پارک طبیعی ناژوان قرار دارد، برای استفاده رده‌های سنی پنج تا ۱۲ سال جانمایی و نصب شده است.

معاون خدمات شهری شهردار اصفهان با اشاره به اقدامات اولیه در خرید و جانمایی تجهیزات بازی کودکان در شهر، تصریح کرد: در ارتباط با جانمایی محوطه، انتخاب نوع تجهیزات و روش نصب و لحاظ استانداردهای لازم برای خرید وسایل بازی در پارک‌ها توسط یک کارگروه تصمیم‌گیری می‌شود.

وی ادامه داد: در این کارگروه تمامی ضوابط طراحی، سیمای شهری و استانداردهای ملی را بررسی و بر اساس آن برای احداث محوطه جدید و خرید تجهیزات آن تصمیم گرفته می‌شود.

امیری گفت: با توجه اینکه محوطه‌های بازی کودکان مشمول استاندارد اجباری سازمان ملی استاندارد کشور شده، لازم است تمامی اقدامات با محوریت آئین نامه‌ها و ضوابط سازمان ملی استاندارد انجام شود، به نحوی که تمامی ارکان استاندارد شش هزار و ۴۳۶ در محوطه‌های بازی کودکان رعایت شود.

وی خاطرنشان کرد: تمام این تمهیدات، هزینه‌ها و اقدامات مؤثر به منظور ایجاد محیط پرنشاط و به دور از هرگونه مخاطره برای کودکان انجام می‌گیرد.

معاون خدمات شهری شهردار اصفهان گفت: در راستای حفظ و ارتقای سطح ایمنی اماکن عمومی، عرصه‌های فضای سبز و به ویژه محوطه‌های بازی و سرگرمی کودکان با توجه به ابلاغ مدیرکل استاندارد استان تجهیزات زمین‌های بازی مستقر در پارک‌ها و فضای سبز مشمول مقررات استاندارد اجباری است.

وی با بیان اینکه با هماهنگی به عمل آمده بین اداره کل استاندارد استان، سازمان آتش نشانی و مدیریت بهینه‌سازی حوزه معاونت خدمات شهری و با نظارت آن اداره کل با طرح "طاها" (طرح اجرای هماهنگ استاندارد)، ضمن بازدید فنی از تجهیزات فوق نسبت به تشخیص موارد غیر منطبق با استانداردهای مربوطه و برنامه‌ریزی برای رفع آن و اجرای گام اول استانداردسازی محوطه‌های فوق اقدام شده است، افزود: بر این اساس تاکنون بیش از یک هزار و ۵۰۰ تجهیز از ۱۳۰ محوطه بازی در مناطق پانزده گانه بازدید شده و سند انطباقی برای آن تهیه و ضمن دقت عمل زیاد در انتخاب تجهیزات استاندارد، کف محوطه‌های بازی در همه مناطق با کفپوش لاستیکی استاندارد پوشانده شده است.

امیری خاطرنشان کرد: این کفپوش‌ها دارای استاندارد ضربه‌پذیری و در راستای حفظ ایمنی کودکان در مقابل سقوط و یا ضربات احتمالی است.

وی با بیان اینکه تاکنون ۳۴۴ محوطه بازی پارک‌های شهر با مجموع مساحت ۷۸ هزار و ۴۱۷ متر مربع با کفپوش استاندارد تجهیز شده است، گفت: نتیجه همه این اقدامات، ایجاد زیرساخت لازم برای دریافت گواهی استاندارد شده است.

معاون خدمات شهری شهردار اصفهان گفت: گواهی استاندارد بیان کننده درجه ایمنی محوطه بازی کودکان در هر پارک است و ضمن رفع همه اشکالات به وجود آمده در اثر تخریب و استفاده نابجا روش نگهداری، تعمیرات و به روز رسانی هر وسیله بازی را مشخص می‌کند.

وی اظهار کرد: بر این اساس و با توجه به استانداردهای ملی، در این خصوص چک لیست‌های کنترلی روزانه، هفتگی و ماهیانه برای تجهیزات در نظر گرفته شده و نسبت به تکمیل آن توسط کارشناسان HSE هر منطقه اقدام می‌شود، البته هرگونه اشکال یا خللی که در این تجهیزات پیش آید، به صورت روزانه و با تأمین و یا تعمیر قطعات یدکی رفع می‌شود.

امیری اظهار کرد: با توجه به تلاش مستمر کارشناسی برای اولین بار شهرداری اصفهان موفق به دریافت گواهی استاندارد شد که فرآیند پیاده‌سازی آن برای همه محوطه‌های بازی در جریان است.

وی با اشاره به اقدامات مؤثر در حفظ و پایش سطح ایمنی محوطه‌های بازی کودکان، گفت: هدف نهایی از این اقدامات به حداقل رساندن هرگونه حادثه هرچند کوچک برای شهروندان به ویژه رده سنی کودکان است.

معاون خدمات شهری شهردار اصفهان تصریح کرد: با توجه به اهمیت پیشگیری از هرگونه حادثه برای شهروندان به ویژه کودکان در فضاهای عمومی شهری ازجمله محوطه‌های بازی کودکان، از آنجا که هرگونه حادثه ناگوار علاوه بر اینکه تبعات شدیدی برای خانواده و شخص حادثه دیده همراه دارد، می‌تواند مباحث حقوقی و ضررهای ریالی برای مجموعه مدیریت شهری داشته باشد، معاونت خدمات شهری شهرداری با تعریف شاخصی به نام میانگین روزهای بدون حادثه نسبت به رصد و پایش سطح ایمنی در این مجموعه‌ها اقدام و با تعیین اهداف نسبت به تدوین و اجرای اقدامات اصلاحی لازم توسط مناطق اقدام می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: بر این اساس و طی یک دوره ارزیابی پنج ساله به طور میانگین یک هزار و ۴۲۲ روز بدون حادثه در محوطه‌های بازی کودکان طی شده است.

کد خبر 422164

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.