حذف چهار صفر از پول ملی، هزینه چاپ اسکناس را منطقی می‌کند

رئیس دانشکده اقتصاد دانشگاه اصفهان با مثبت ارزیابی کردن حذف چهار صفر از پول ملی گفت: اسکناس‌های کشور عملا از دور معاملات خارج شده است. در چنین شرایطی که چاپ هر اسکناس تقریباً ۸۰۰ تومان هزینه دارد، حذف چهار صفر، هزینه چاپ اسکناس را منطقی می‌کند.

سعید صمدی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا درباره مصوبه جدید مجلس شورای اسلامی مبنی بر حذف چهار صفر از پول ملی کشور اظهار کرد: پول در نظام اقتصادی، نقش واسطه اقتصادی را ایفا می‌کند بنابراین تأثیری در دیگر مسائل کلان اقتصادی نظیر تورم نداشته و ندارد.

وی افزود: حذف چهار صفر از پول ممکن است در دو ماه ابتدایی از اجرایی شدن طرح، بار منفی روانی داشته باشد اما باید توجه داشت که اسکناس‌های کشور عملاً از دور معاملات خارج شده است. در شرایط فعلی، بزرگترین اسکناس موجود، اسکناس ۱۰ هزار تومانی است که در حال حاضر برای خرید نان کاربرد دارد.

رئیس دانشکده اقتصاد دانشگاه اصفهان گفت: در شرایط کنونی، چاپ هر اسکناس تقریباً ۸۰۰ تومان هزینه بر بانک مرکزی تحمیل می‌کند که با در نظر گرفتن میزان پولی که در سال چاپ و به نظام پولی کشور وارد می‌شود، چاپ اسکناس در سال حدود ۴۰۰ میلیارد تومان برای کشور هزینه در پی دارد. در چنین شرایطی حذف چهار صفر از پول ملی کشور، هزینه چاپ هر اسکناس را منطقی می‌کند.

صمدی خاطر نشان کرد: صفرهای کنونی پول کشور ناشی از تورم‌های موجود سال‌های گذشته است و ارتباطی با نرخ تورم ندارد. موتور رشد تورم، تولید نقدینگی است که باید از آن جلوگیری شود. در این صورت می‌توان تورم موجود را تا حد زیادی کنترل کرد.

وی گفت: با ارزش فعلی ریال به عنوان واحد اصلی پول ایران، ارزش ریال ایران از پول بدترین کشور دنیا نیز کم ارزش تر بوده و بنابراین کم ارزش‌ترین واحد پولی در جهان محسوب می‌شود. از این جهت نیز می‌توان گفت حذف صفر از پول ملی کشور، می‌تواند این ارزش را تا حدی به ریال ایران بازگرداند.

عضو هیئت علمی گروه اقتصاد دانشگاه اصفهان تصریح کرد: با حذف چهار صفر از پول ملی، تنها مبنای محاسبه قیمت‌ها عوض می‌شود و ارتباطی بین این موضوع با میزان تورم وجود ندارد. این اقدام همچنین با کوچک کردن پول رسمی کشور، محاسبات را ساده و روان خواهد کرد.

صمدی گفت: باید توجه داشت که در کشوری مانند ایران که میانگین نرخ تورم ۵۰ ساله آن تقریباً ۲۰ درصد است، حذف صفر باید زودتر از این زمان عملی می‌شد. همچنین از آنجا که اثرات مثبت اقتصادی این اقدام بیشتر از تبعات احتمالی است، امیدواریم در فرآیند اجرای این طرح اختلالی به وقوع نپیوندد.

کد خبر 422145

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.