معرفی برگزیدگان «اندرسن» بدون نام‌های ایرانی

برندگان جایزه هانس کریستین اندرسن (نوبل کوچک) ۲۰۲۰، IREAD (من می‌خوانم) ۲۰۲۰ و ترویج خواندن آساهی- ایبی ۲۰۲۰ معرفی شدند.

به گزارش ایمنا، دفتر بین‌المللی کتاب برای نسل جوان (IBBY) در یک برنامه خبری برندگان را از طریق فضای مجازی معرفی کرد. اعلام جوایز که همه ساله در نمایشگاه بولونیا انجام می‌شد، به دلیل شیوع بیماری کرونا حدود یک ماه به تأخیر افتاد.

«ژاکلین وودسون»، نویسنده از کشور آمریکا و «آلبرتینه»، تصویرگر از کشور سوییس برنده جایزه هانس کریستین اندرسن IBBY ۲۰۲۰ شدند.

فرهاد حسن‌زاده و فرشید شفیعی نامزدهای ایرانی جایزه هانس کریستین اندرسن (نوبل کوچک) ۲۰۲۰ از سوی شورای کتاب کودک بودند.

نام فرهاد حسن زاده در کنار ماریا کریستینا راموس (آرژانتین)، بارت مویرت (بلژیک)، مَری اودِ موغای (فرانسه)، پیتر اسوتینا (اسلوانی) و ژاکلین وودسون (آمریکا) در فهرست نامزدهای نهایی این جایزه قرار داشت.

همچنین فهرست کوتاه تصویرگران برتر جایزه هانس کریستین اندرسن نیز به این ترتیب اعلام شده بود: ایزابل آرسنالت (کانادا)، سی‌زو تاشیما (ژاپن)، سیلویا وِوی (هلند)، ایونا خی‌یِلوسکا (لهستان)، آلبرتینه (سوئیس) و النا اودریوزولا (اسپانیا) به عنوان نامزدهای نهایی تصویر معرفی شدند. این هنرمندان از میان ۳۴ نویسنده و ۳۶ تصویرگر انتخاب شدند.

جایزه هانس کریستین اندرسن (نوبل ادبیات کودکان) هر دو سال یک‌بار به مجموعه آثار یک نویسنده و یک تصویرگر، برای یک‌عمر فعالیت حرفه‌ای در حوزه ادبیات کودک، از سوی دفتر بین‌المللی کتاب برای نسل جوان IBBY اهدا می‌شود. از معیارهای برجسته انتخاب؛ تداوم در تولید ادبیات کودک، خلق آثار بدیع، اصیل و هنرمندانه و داشتن سهمی پایدار در پیشبرد ادبیات کودک جهان است.

جونکو یوکوتا از آمریکا رئیس هیئت داوران جایزه هانس کریستین اندرسن ۲۰۲۰ است و هیئت داوران بین‌المللی جایزه هانس کریستین اندرسن از کشورهای کانادا، روسیه، اسلوانی، ژاپن، مصر، فرانسه، یونان، استرالیا، آرژانتین و سوئد هستند.

«ماریت تورن کویست (نویسنده و تصویرگر)» نیز از کشور هلند و «زو یونگ‌جین» Zhe Yongxin از کشور چین برندگان جایزه شدند.

علی‌اصغر سیدآبادی به عنوان نامزد ایرانی دریافت جایزه IREAD (من می‌خوانم) از سوی شورای کتاب کودک معرفی شده بود.

بنیاد شن ژن در چین و دفتر بین‌المللی کتاب برای نسل جوان (IBBY)، اخیرا جایزه‌ای برای مروجان برجسته کتابخوانی ایجاد کرده‌اند به نام IREAD، به منظور تشویق تعهد پایدار در قبال ترویج کتابخوانی، با این امید که ترویج کتابخوانی به همه مردم کره زمین گسترش یابد. این جایزه مشوق افرادی است که حداقل سه سال، با نوآوری و خلاقیت، در زمینه خواندن و شیوه‌های مختلف آن، با کودکان و نوجوانان فعالیت کرده باشند و فعالیت‌شان تداوم داشته باشد.

شورای کتاب کودک به‌عنوان شاخه ملی دفتر بین‌المللی کتاب برای نسل جوان (IBBY) نامزد این جایزه را انتخاب و به این جایزه معرفی می‌کند.

معیارهای انتخاب نامزد برای این جایزه عبارت است: پایداری، اثرگذاری، الهام بخشی، کاوشگری و نوآوری در اجرای پروژه‌های کتابخوانی. پایبندی و احساس مسئولیت در ایجاد عشق به خواندن، توانمند کردن کودکان در امر خواندن در مناطق محروم و بی‌ثبات و تداوم آن. این کار می‌تواند فعالیت‌های مختلفی را دربر بگیرد از قبیل: ایجاد پروژه‌های کتابخوانی و اجرای فعالیت‌های پویا در این پروژه‌ها، ترویج مؤثر خواندن و راهبردهایی در این راستا و حمایت از حق کودکان برای خواندن.

همچنین «کاسا کونا کوانتروس»( Casa Cuna cuenteros) از کشور آرژانتین برنده جایزه ترویج خواندن آساهی- ایبی ۲۰۲۰ شد.

طرح «بامداد کتابخانه‌ها و ترویج خواندن» به عنوان نامزد ایرانی دریافت جایزه آساهی – ایبی از سوی شورای کتاب کودک معرفی شده بود.

آساهی معتبرترین جایزه ترویج خواندن در جهان جایزه است که، به گروه یا موسسه‌ای اهدا می‌شود که با فعالیت‌های چشمگیر، سهم پایداری در اجرای برنامه‌های ترویج کتابخوانی کودکان و نوجوانان داشته باشند. این جایزه در بیستمین کنگره دفتر بین المللی کتاب برای نسل جوان در سال ۱۹۸۶ در توکیو مطرح شد و روزنامه ژاپنی آساهی – شیمبون پشتیبانی مالی آن را بر عهده گرفت و هر دو سال یک بار برگزار می‌شود. شورای کتاب کودک، شاخه‌ی ملی دفتر بین المللی کتاب برای نسل جوان (IBBY )، در ایران، نامزد این جایزه را تعیین و معرفی کند.

معیارهای دریافت این جایزه پایداری و تداوم، گسترش و تأثیرگذاری، برخورداری از پشتیبانی ملی، قابلیت الگو برداری، قابلیت تکرار شدن، کیفیت خوب مواد خواندنی و در دسترس بودن آنها و قابل اندازه گیری بودن نتایج در طرح‌های اجرا شده است. در سال ۲۰۱۶، کمیته جوایز ترویج خواندن در شورای کتاب کودک، برنامه «با من بخوان» را به عنوان نامزد ایران به این جایزه معرفی کرد.

منبع: ایسنا

کد خبر 422130

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.