۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۰
۸۰ درصد زنان خود زشت پندارند

مهم ترین اخبار حوزه زنان در کشو را طی یک هفته اخیر در بسته خبری زنان و خانواده ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مینو محرز، عضو کمیته کشوری مبارزه با بیماری‌های واگیردار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با تاکید بر اینکه ویروس کرونا جنسیت نمی‌شناسد و مردان و زنانی که دارای بیماری‌های زمینه‌ای هستند را یکسان درگیر می‌کند، گفت: اینکه عنوان می‌کنند سیستم ایمنی زنان قوی‌تر از مردان است باوری اشتباه است.

وی تماس و حضور بیشتر مردان با محیط بیرون از خانه را نخستین دلیل ابتلا و فوت بیشتر مردان در برخورد با ویروس کرونا عنوان کرد و یادآور شد: شاهدیم که زنان در حال حاضر بیشتر در خانه هستند ضمن اینکه تلاش می‌کنند در صورت خروج از خانه، تمامی نکات بهداشتی و ایمنی را رعایت کنند. اما مردان به دلیل شرایط معیشتی و اقتصادی، اوقاتی را در محیط کار و بیرون از خانه می‌گذرانند که گاه این حضور بدون رعایت نکات بهداشتی و ایمنی است و همین امر سبب شده سریع‌تر به ویروس مبتلا شوند.

محرز با تاکید بر اینکه اختلاف زیادی میان زنان و مردان در ابتلا به ویروس وجود ندارد، خاطرنشان کرد: یکی دیگر از دلایلی که عنوان می‌شود تعداد مردان بستری یا فوت شده در اثر ویروس کرونا بیشتر از زنان است به دلیل سیگار کشیدن یا مصرف مشروبات الکی است.

وی توضیح داد: سیگار کشیدن یا مصرف مشروبات الکی خطر ابتلا به بیماری‌های ریه و قلب، فشار خون بالا و سرطان را افزایش می‌دهد و همه این موارد بخصوص درگیر کردن ریه، احتمال ابتلا و بروز علائم شدید ویروس کرونا را تشدید می‌کند. آمارهای منتشر شده در جهان هم گویای این امر هستند.

عضو ستاد ملی مقابله با ویروس کرونا با یادآوری اینکه اختلاف جنسیت تأثیری بر ابتلا به این ویروس ندارد، اظهار داشت: علت این فوت‌ها ربطی به فیزیولوژی بدن مردان ندارد و اینکه عنوان می‌کنند سیستم ایمنی زنان قوی‌تر از مردان است باوری اشتباه است. هر کس دارای بیماری زمینه‌ای باشد حال چه مرد و چه زن به ویروس کرونا مبتلا می‌شود.

۸۰ درصد زنان خود زشت پندارند

هادی معتمدی، متخصص حوزه روانپزشکی (اعصاب و روان) با بیان اینکه بر اساس بررسی‌های انجام شده در بین دختران و زنان دانشجو حدود ۸۰ درصد آنها چهره خود را مناسب نمی‌دانند به برنا گفت: این قضیه در بین افراد افسرده، ناامید و بیکار بیشتر مشاهده می‌شود. بنابراین بیکاری و شیوع بدشکلی بدن در جامعه نشان دهنده وجود مشکلات متعدد است.

وی افزود: بر اساس بررسی‌ها اغلب افراد متقاضی عمل‌های زیبایی از خانواده‌هایی در دهک‌های پایین جامعه هستند. برای مثال اغلب دختران در این خانواده‌ها با فروختن طلا و فرش خانواده‌ها را مجبور به پرداخت هزینه‌های عمل می‌کنند، به امید اینکه با تغییر چهره بتوانند زندگی بهتری داشته باشند.

معتمدی با بیان اینکه مشکل اصلی جامعه بیکاری است، تاکید کرد: بسیاری از متقاضیان عمل‌های زیبایی از شغل مناسب اجتماعی برخوردار نیستند. اغلب وقتشان را با تمرکز روی چهره خود می‌گذرانند.

این روانپزشک با بیان اینکه ۸۰ درصد زنان تحصیل کرده جامعه بیکار هستند، تاکید کرد: شرایط ازدواج در جامعه ما رو به کاهش است و افراد به نوعی دچار یاس اجتماعی هستند.

وی با بیان اینکه جامعه امروز از وضعیت اشتغال مناسب برخوردار نیست، شرایط ازدواج نداشته و با مشکلات متعدد مواجه هستند، گفت: در این شرایط جوان امروز در بن بست مانده و از تجربیات خود برای تغییر شرایط موجود استفاده می‌کند.

حمایت از زنان روستایی و عشایری با سند ارتقای وضعیت زنان

معاون زنان و خانواده رئیس جمهور گفت: حمایت از زنان روستایی و عشایری یکی از برنامه‌های سند ارتقای وضعیت زنان است و تاکنون به استانداردسازی محصولات کشاورزی بانوان پرداخته‌ایم.

معصومه ابتکار اظهار کرد: شاخص‌هایی تحت عنوان شاخص‌های عدالت جنسیتی را در ستاد ملی زن و خانواده با حضور رئیس جمهور در سال ۹۶ به تصویب رساندیم که این شاخص‌ها خط کش‌های اندازه‌گیری تغییرات اتفاق افتاده در بهبود وضعیت زنان هستند.

وی افزود: در انتهای سند هم یک برنامه عملیاتی پایش و ارزیابی پیش بینی شده که بر مبنای شاخص‌های عدالت جنسیتی پایه‌ریزی شده و هر کدام یک شناسنامه دارد که در همین ماه برای همه استان‌ها ابلاغ می‌شود.

معاون رئیس جمهوری با تاکید بر اینکه رویکرد ما در عدالت جنسیتی بنا بر آنچه در قرآن تعریف شده بنا گذاشته شده، تصریح کرد: دولت نسبت به موضوع عدالت جنسیتی توجه ویژه داشته و با رویکرد برنامه‌ای به آن پرداخته است؛ این سند هم راهبرد و هم برنامه اجرایی دارد.

ابتکار خاطرنشان کرد: یکی از پروژه‌های مشترک که نزدیک به سه سال در حال اجرا است، استاندارد سازی محصولات کشاورزی توسط زنان روستایی است که در کل کشور در حال اجرایی شدن است و زنان روستایی را در بحث تولیدات محصولات سالم توانمند می‌کند.

وی گفت: تاکنون ۱۰۶ محصول روستایی استاندارد سازی شده در سطح کشور داریم که از این میان ۴۶ برند به ثبت رسیده که قابلیت ارائه در صادرات دارند زیرا هر کدام گواهی استاندارد را دارا هستند.

معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده افزود: امسال طرح حمایت از تولید گیاهان دارویی و توانمندسازی زنان روستایی با تاکید بر بحث بومگردی را داریم که فرصت خوبی برای معرفی محصولات زنان روستایی فراهم کرده است.

ابتکار خاطرنشان کرد: با همکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی هم به حمایت از فعالیت‌ها و تولیدات تعاونی‌های زنان پرداختیم که بخشی روستایی است البته ساماندهی مشاغل خرد را هم تحت حمایت قرار داده‌ایم.

وی افزود: در بحث زنان سرپرست خانوار، با همکاری وزارت کشور، طرحی را با همکاری یک تشکل مردمی به نام کاردوک اجرا کردیم که بیش از ۸۰۰ نفر زن سرپرست خانوار استان کرمان را مورد توجه قرار دادیم.

معاون رئیس جمهوری گفت: طرح نهضت سواد آموزی برای حمایت از توسعه سوادآموزی زنان روستایی و عشایری و تولید محتوای آموزشی برای آنان را در دست اجرا داریم.

وی تصریح کرد: از سوی معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری، مبلغ ۷۰ میلیون تومان برای افزایش سطح تاب آوری مناطق پرخطر استان کرمان در نظر گرفته شد که ۷۰ میلیون تومان هم از سوی استاندار کرمان اختصاص یافت.

توانمندسازی مشاغل آسیب دیده زنان سرپرست خانوار توسط بسیج

جانشین رئیس بسیج جامعه زنان کشور گفت: برای کمک به مردم به ویژه کمک به رونق مشاغل خانگی بانوان، علاوه بر برنامه کمک معیشتی طرح توانمندسازی این عزیزان را در دستور کار داریم.

مینا بیابانی در خصوص اقدامات این سازمان برای کمک به نیازمندان همزمان با شروع ماه مبارک رمضان، گفت: با توجه به شیوع ویروس کرونا و در راستای کمک به نیازمندان آبرومند، بسیج زنان در کارگاه‌های مقاومت اقدام به جمع‌آوری کمک‌های مردمی، توزیع بسته‌های معیشتی و بهداشتی و انجام اقدامات متعدد از جمله تولید ماست و حضور در بیمارستان‌ها کرد.

وی با تاکید بر اینکه یکی از برنامه‌های اساسی بسیج زنان توانمندسازی بانوان و زنان سرپرست خانوار است، تصریح کرد: با شیوع ویروس کرونا بسیاری از مشاغل دچار آسیب شده‌اند به همین منظور برای کمک به مردم به ویژه کمک به مشاغل خانگی بانوان، علاوه بر برنامه کمک معیشتی طرح توانمندسازی این عزیزان را در دستور کار داریم.

جانشین رئیس بسیج جامعه زنان کشور با توضیح درباره این طرح، گفت: در این طرح با کمک خیرین به مشاغلی که آسیب دیده سرمایه حداقلی برای حداقلی برای راه اندازی دوباره کسب و کار داده می‌شود و برای افرادی که مشاغل آنها به طور کلی از بین رفته است نیز دوره‌های آموزشی برای به راه انداختن کسب و کاری جدید برگزار می‌شود.

بیابانی افزود: آموزش مهارت‌های جدید در عرصه‌های مختلف شغلی با کمک کارآفرینان و به منظور راه اندازی مشاغل نو انجام می‌شود.

وی درباره اجرای کمک مومنانه برای یاری رسانی به هموطنان نیازمند نیز اظهار کرد: مرحله اول اجرای رزمایش همدلی و کمک مومنانه، هفته گذشته با یک میلیون و ۵۰۰ هزار بسته معیشتی به صورت تجمیعی در مصلای تهران جمع آوری و در ۱۴ استان کشور توزیع شد.

جانشین رئیس بسیج جامعه زنان کشور افزود: بخش دوم اجرای این طرح نیز مصادف با میلاد امام حسن مجتبی علیه‌السلام و در نیمه ماه رمضان اجرا خواهد شد که در این بخش کمک‌های مردمی جمع آوری و در قالب بسته‌های معیشتی میان هموطنان نیازمند توزیع می‌شود.

بیابانی گفت: برنامه سازمان بسیج مستضعفین و بسیج زنان کمک به ۳.۵ میلیون خانوار دارای مشکلات معیشتی است و این امر تا پایان ماه مبارک رمضان انجام خواهد شد. تاکنون به نیمی از این خانوارها کمک شده و قرار است در مرحله دوم رزمایش همدلی نیز به باقی خانواده کمک شود.

وی با بیان اینکه تمرکز کمک‌های سازمان بسیج زنان بر روی زنان سرپرست خانوار است، خاطرنشان کرد: جامعه هدف اصلی ما زنان سرپرست خانوار و بانوانی است که بر اثر شیوع کرونا دچار مشکلات اقتصادی شده‌اند، به همین منظور بانک اطلاعاتی این بانوان شناسایی و تهیه شده و با در نظر گرفتن شأن و شخصیت آنها بسته‌های معیشتی به این عزیزان تقدیم خواهد شد.

جانشین بسیج جامعه زنان کشور تصریح کرد: با توجه به شیوع ویروس کرونا مشکلات اقتصادی همچنان وجود دارد؛ بسیج زنان و سازمان بسیج مستضعفین تا پایان پیامدهای کرونا و به راه افتادن دوباره کسب و کارها را در کنار مردم خواهد بود.

کرمان رتبه چهارم در آمار زنان سرپرست خانوار

فاطمه السادات حسینی، مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری کرمان در نشست مجازی با اشاره به اینکه کرمان پهناورترین استان کشور است، اظهار کرد: حدود ۹۰۰ هزار نفر زنان شهری و ۷۰۰ هزار نفر آمار زنان روستایی استان است که در تعداد زنان جوان رتبه هفتم کشور را به خود اختصاص داده ایم.

وی افزود: کرمان در آمار زنان سرپرست خانوار رتبه چهارم کشور را دارد و در نرخ اشتغال زنان رتبه چهاردهم و در نرخ بیکاری دختران تحصیلکرده رتبه شانزدهم کشور را داریم و دلیل این است که تحصیلات دانشگاهی بانوان استان کرمان نسبت به برخی استان‌ها بیشتر است.

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری کرمان بیان کرد: کرمان رتبه نخست کشور را در مشارکت اجتماعی زنان دارد و ۳۰۰ دهیار و عضو شورای شهر استان خانم هستند.

حسینی با اشاره به برنامه‌های شاخص اداره کل امور بانوان و خانواده استانداری کرمان، اظهار کرد: ۲۲۰۰ بانوی کارآفرین در استان کرمان فعالیت می‌کنند که دوره‌های حرفه آموزی و کسب مهارت را در استان دنبال می‌کنیم و اجرای طرح اشتغال پایدار برای ۹۵۰ نفر بانوان حاشیه شهر طی سه سال اجرا می‌شود.

وی گفت: برای حدود پنج هزار نفر زن سرپرست خانوار شغل ایجاد کرده ایم و مرکز رشد و فناوری بانوان استان کرمان راه اندازی شده که در این مرکز ۱۲ ایده شناسایی و ۴۵۰ میلیون تومان اعتبار از معاونت علمی ریاست جمهوری جذب شده است.

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری کرمان گفت: با توجه به بالا بودن آمار زنان بدسرپرست که زیر۴۰ سال سن دارند، خلأ قانونی وجود دارد و نمی‌توانند تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی قرار بگیرند و مشکلاتی در جامعه ایجاد شده که باید در این زمینه بررسی و اصلاح صورت بگیرد تا از مشکلات اجتماعی جلوگیری شود.

وی افزود: دخترانی که در مراکز بهزیستی نگهداری می‌شوند، تا ۱۸ سالگی تحت پوشش هستند و در این زمان رها می‌شوند که مشکلاتی را به وجود می‌آورد و باید راهکار قانونی برای این مسئله اتخاذ شود و این مسئله خاص استان کرمان نیست و مربوط به کل کشور است.

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری کرمان تصریح کرد: احداث سالن سرپوشیده یا پارک‌های ویژه بانوان از خواسته‌های زنان مناطق جنوبی و شرق استان کرمان است همچنین ۱۴ طرح توسط سازمان‌های مردم نهاد در سند ارتقا وضعیت زنان استان کرمان تدوین شده است.

کد خبر 422103

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.