۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۴
رشد اقتصادی متاثر از زیبایی شهری

مفهوم "پاداش زیبایی" از نظر اقتصاددانان به این معنی است که هر چه یک شخص ظاهر جذاب‌تری داشته باشد، می‌تواند ثروتمندتر از سایرین باشد چرا که تمایل بیشتری به کسب درآمد دارد. پرسشی که در اینجا مطرح می‌شود اینکه آیا زیباسازی شهر نیز می‌تواند در رشد اقتصادی آن موثر واقع شود؟

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، بدون شک پاسخ پرسش بالا مثبت است؛ گروهی از محققان آمریکایی رابطه بین زیبایی یک شهر و شاخص‌های کلیدی رشد را مورد بررسی قرار دادند و به این نتیجه رسیدند که هر چه یک شهر زیباتر باشد در جذب مشاغل و ساکنان جدیدی نظیر افراد تحصیل کرده و ثروتمند موفق‌تر عمل می‌کند. برای درک بیشتر این موضوع، محققان اهمیت جذابیت شهری را از یک جنبه مهم یعنی از طریق میزان بازدید گردشگران و تصاویر مکان‌های زیبا مورد بررسی قرار دادند. در واقع تصاویری که در گوگل از مناطق زیبای جهان منتشر می‌شود به گونه به معنای محبوبیت آن در میان مردم سراسر جهان است که افراد زیادی رابه خود جذب کرده است.

محققان آمریکایی بین تعریف خود از زیبایی شهری و مفهوم قراردادی شهر زیبا که شامل امکانات شهری نظیر پارک‌ها، آثار تاریخی، نزدیکی به ساحل یا کوه‌ها است، یک مقایسه ایجاد کردند و به این نتیجه رسیدند که هرچه تعداد مکان‌های زیبا در یک شهر بیشتر باشد گردشگران بیشتری به سمت آن گرایش پیدا می‌کنند  و در نتیجه  آن شهر رشد اقتصادی بیشتری را تجربه می‌کند. علاوه بر این، شهرهای زیبا تحصیلکرده‌ها و سرمایه‌گذاران بیشتری را به سمت خود جذب می‌کند که همین امر منجر به ایجاد مشاغل جدید کی‌شود و در نهایت پیامدهای اقتصادی مثبتی را برای آن به ارمغان می‌آورد.

زیبایی شهری ارزش اموال شخصی نظیر ساختمان‌ها را نیز به مقدار قابل توجهی افزایش می‌دهد؛ تحقیقات حاکی است که ارزش مسکن در شهرهای زیبا به میزان ۱۶ درصد بیشتر از سایر شهرهای جهان است. محققان می‌گویند بزرگی یک شهر تاثیری در زیبایی آن ندارد به طوری که شهرهای کوچک با تعداد پارک‌ها و ساختمان‌های تاریخی بیشتر، نزدیکی به آب و کوه‌ها، آسمان شفاف‌تر و بارش کمتر می‌تواند در نزد مردم بسیار زیباتر از کلانشهرها به نظر برسد.

توجه به یک شهر به صورت یک کل، به تنهایی باعث جذابیت آن نمی‌شود؛ مناطق مختلف یک شهر نیز اخیرا از توجه خاصی در میان مردم سراسر جهان برخوردار شده است. بسیاری از ثروتمندان و افراد تحصیلکرده تمایل دارند در مراکز شهر سکونت پیدا کنند تا به تمام امکانات و فروشگاه‌ها دسترسی داشته باشند. پس از نظر این افراد شهر زیبا شهری است که در آن به راحتی بتوان به تمام امکانات دسترسی پیدا کرد.

 نزدیکی به  مناطق تفریحی نیز از جمله فاکتورهایی است که در چند سال گذشته از محبوبیت خاصی در میان شهروندان برخوردار شده است؛ در واقع مناطق تفریحی مانند آهنرباهایی است که بسیاری از مردم را به سمت خود جذب می‌کند و مفهوم شهر زیبا را در ذهن آن‌ها شکل می‌دهد. مناطق تفریحی در مراکز شهرها، علیرغم شرایط اقتصادی بد اولیه، بسیار سریع‌تر از سایر مناطق شهری رشد می‌کند و به تبع منجر به افزایش ارزش خانه‌ها و مغازه‌ها، درآمدها و در نهایت رونق اقتصادی محله می‌شود.

به عنوان مثال، در نیویورک پارکی خطی به نام High Line در محل یکی از خطوط راه آهن قدیمی احداث شده است که به عنوان مکانی تفریحی بسیاری از مردم ایالات متحده آمریکا را گرد هم می‌آورد. پس از احداث این پارک برج‌هایی مجلل در اطراف پارک سر به آسمان کشید و ضمن جذب ثروتمندان، زیبایی منطقه را در میان مردم شهر دو چندان کرد. در نتیجه گرد هم آمدن ثروتمندان در اطراف پارک خطی نیویورک و سرمایه‌گذاری آن‌ها اقتصاد منطقه به طور بی‌سابقه‌ای افزایش یافت.

کد خبر 422090

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.