استفاده نادرست مواد ضدعفونی‌کننده علت اگزما است

استفاده نادرست مواد ضدعفونی کننده علت اگزمای پوستی، چالش‌های اعمال جراحی مبتلایان سرطان در بحران کرونا، ماندگاری ویروس کرونا بین ۶ ساعت تا ۳ روز و عملکرد ناکامل سلول‌های T باقی مانده در بیماران کووید ۱۹

به گزارش خبرنگار ایمنا، متخصص طب سنتی گفت: اگزمای پوستی به علت استفاده زیاد و نادرست از مواد ضد عفونی کننده است.

علیرضا یارقلی در خصوص اگزمای پوستی بعد از استفاده از مواد ضدعفونی کننده اظهار کرد: اگر نسبت مناسب موادضدعفونی کننده با آب، رعایت و از مواد رقیق استفاده شود مشکلی برای پوست ایجاد نمی‌شود.

وی ادامه داد: بعد از اینکه مشکل پوستی برای افراد ایجاد شد، می‌توانند از انواع چرب کننده‌ها مانند روغن زیتون، روغن بادام و…، استفاده کنند و یا اینکه از پمادهایی که در داروخانه‌ها هست، استفاده کنند.

این متخصص طب سنتی اضافه کرد: در صورتی که وضعیت پوست دست خوب نیست نیز می‌توانند برای دو روز از پمادهای حاوی کورتون استفاده و بعد از گذشت این زمان از پمادهای حاوی نرم کننده و یا ترمیم کننده‌ها که هزینه زیادی نیز ندارند و در داروخانه‌ها موجود است، استفاده کنند.

یارقلی در خصوص استفاده از مواد ضد عفونی و ایجاد حساسیت‌های تنفسی گفت: بهتر است هنگام استفاده از مواد ضدعفونی کننده پنجرها را باز کنیم و در این فصل که هوا خوب است مشکل سرما ایجاد نمی‌شود و باعث کاهش مشکلات تنفسی ما خواهد شد، از سوی دیگر مصرف لبنیات در غذا مانند استفاده از شیر در سوپ نیز منجر به کم شدن مشکلات دستگاه تنفسی می‌شود، وقتی محیط مرطوب باشد احتمال آسیب به دستگاه تنفسی کمتر از محیط‌های خشک است.

وی در خصوص استفاده زیاد و بیمارگونه از مواد شوینده و ضد عفونی کننده گفت: وقتی وارد منزل می‌شویم بعد از یک بار ضد عفونی کردن دیگر نیازی نیست که هر ساعت ضدعفونی کنیم مگر اینکه وسیله و جنسی از بیرون خریداری و به خانه آورده شود.

اعمال جراحی مبتلایان سرطان در بحران کرونا با چالش روبرو است

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: چالش‌های برای انجام اعمال جراحی برای بیماران مبتلا به سرطان در روزهای بحران کرونا وجود دارد.

مجید صمصامی اظهار کرد: درمان بیماران سرطانی در دوران پاندمی کرونا با چالش‌هایی مواجه شده است، از یک سو بیماران از به تعویق انداختن جراحی نگران هستند و از سوی دیگر پزشکان نگران عود بیماری و پیش آگهی‌های بیماری هستند.

این فلوشیپ جراحی سرطان افزود: در زمان پاندمی کرونا، بیماران با تومور پیچیده در برد بیمارستان که با حضور اساتید دپارتمان‌های مختلف برگزار می‌شود، معرفی می‌شوند و بر اساس آن در مورد نحوه درمان بیماران تصمیم گیری می‌کنند، در صورتی که بتوانیم جراحی را به تعویق بیندازیم این کار را انجام می‌دهیم، ولی در بیمارانی که نیاز به شیمی درمانی یا پرتو درمانی ندارند و یا مدت زمان کافی سپری شده است، بیمار را کاندید عمل می‌کنیم.

صمصامی با توضیح اینکه بر اساس تصمیم گیری‌های صورت گرفته در تیم اجرایی بیمارستان اتاق‌های عمل ویژه بیماران عادی و بیماران کرونایی در نظر گرفته شده است، گفت: تمام موازین بهداشتی و ایمنی به طور کامل لحاظ شده است.

وی خاطرنشان کرد: با همفکری با سرویس عفونی و جراحی سعی بر این شد که جراحی با رعایت شرایط بهداشتی و ایمنی صورت گیرد و set up تهیه شد که از طریق آن پورت‌ها و خروجی گازها به داخل فضای بسته که حاوی آب اکسیژنه است، هدایت می‌شود و به فضای باز اتاق عمل راه پیدا نمی‌کند ک بدین ترتیب کمترین ضرر متوجه کادر درمان و بیمار خواهد شد.

ویروس کرونا بین ۶ ساعت تا ۳ روز ماندگاری دارد

یک فوق تخصص ریه گفت: ماندگاری ویروس کرونا بین ۶ ساعت تا سه روز در دنیا ثابت شده است، این اطلاعات این پیام را به ما می‌دهد که کاملاً هوشیار باشیم و رعایت بهداشت فردی و توصیه‌ها را جدی بگیریم.

مجید مختاری با اشاره به شیوع اپیدمی ویروس کووید ۱۹ اظهار کرد: پیشگیری مهم‌ترین راه مقابله با کرونا است شست‌وشوی دست ساده‌ترین و مؤثرترین راه مبتلا نشدن به این بیماری است.

وی با اشاره به اینکه پوشیدن دستکش ضرورت شست‌وشوی دست را برطرف نمی‌کند، ادامه داد: زمانی که از دست کش استفاده می‌کنید بعد از رسیدن به منزل بازهم حتماً باید دست‌های خود را بشویید.

این فوق تخصص ریه افزود: متأسفانه ویروس کرونا به مدت طولانی در ته کفش باقی می‌ماند، بنابراین توصیه می‌شود خطی را در ورودی درب آپارتمان در نظر بگیرید و هرگز با کفش داخل منزل نشوید.

وی با بیان اینکه ضدعفونی سطوح خصوصاً سطوحی که به صورت مشترک استفاده می‌شود با محلول‌های بر پایه الکل ضرورت دارد اضافه کرد: ویروس کووید ۱۹ با مایع ظرفشویی، آب و صابون و مایع رخت‌شویی نیز از بین می‌رود.

مختاری با اشاره به اینکه ماندگاری ویروس کرونا بین ۶ ساعت تا سه روز در دنیا ثابت شده است، توضیح داد: این اطلاعات این پیام را به ما می‌دهد که کاملاً هوشیار باشیم و رعایت بهداشت فردی و توصیه‌ها را جدی بگیریم.

سلول‌های T باقی مانده در بیماران کووید ۱۹ قادر به عملکرد کامل نیستند

به گفته محققان شدت بیماری کووید ۱۹ تحت تأثیر واقعه‌ای موسوم به توفان سیتوکینی است و به علاوه سلول‌های T باقی مانده در بیماران کووید ۱۹ قادر به عملکرد کامل نیستند.

محققان ۵۲۲ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ را در رده سنی پنج روز تا ۹۷ سال که در مدت دسامبر و ژانویه در دو بیمارستان ووهان چین بستری بودند مورد ارزیابی قرار دادند، این مطالعه شامل ۴۰ فرد سالم در قالب گروه کنترل بود.

محققان مشاهده کردند در مقایسه با گروه کنترل، ۷۶ درصد بیماران مبتلا به کووید ۱۹ دارای تعداد کمتر سلول‌های T بودند. سلول‌های T نوعی سلول سفید خون هستند که نقش اساسی در واکنش ایمنی علیه عفونت‌های ویروسی دارند.

محققان مشاهده کردند بیماران بستری شده در بخش ICU دارای تعداد سلول‌های T کمتری در مقایسه با بیمارانی بودند که در بخش ICU بستری نشده بودند، همچنین یافته‌ها نشان داد بیماران بالای ۶۰ سال دارای تعداد کمتر سلول‌های T بودند.
به علاوه سلول‌های T باقی مانده در بیماران کووید ۱۹ بسیار خسته بوده و قادر به عملکرد کامل نبودند.

بیماران کووید ۱۹ همچنین دارای میزان بالا سیتوکین بودند؛ پروتئینی که عمدتاً به مبارزه با عفونت کمک می‌کند و تعداد بسیار زیاد سیتوکین‌ها می‌تواند موجب بروز واکنش بسیار شدید التهابی موسوم به توفان سیتوکینی شود که در این وضعیت، پروتئین‌ها به سلول‌های سالم حمله می‌کنند.

یافته‌ها نشان می‌دهد کرونا ویروس جدید به طور مستقیم به سلول‌های T حمله نمی‌کند، بلکه با تحریک آزاد شدن سیتوکین، منجر به نابودی و ناکارآمدی سلول‌های T می‌شود.‌

کد خبر 422081

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.