نگاه اجمالی به وضعیت بعضی از کشورهای کرونایی

شهردار مسکو، پایتخت روسیه، هشدار داده است که از هر ۵۰ نفر جمعیت در این شهر یک نفر مبتلا به کووید-۱۹ است. این در حالی است که کاهش گسترش ویروس کرونا در کشورهایی نظیر سنگاپور و اسپانیا مقامات رسمی را به برداشتن محدودیت‌های اعمال شده سوق داده است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، اگرچه ویروس کرونا در کشور روسیه نسبت به کشورهای همسایه دیرتر ظهور پیدا کرد اما این روزها با سرعتی باورنکردنی در میان مردم در حال گسترش است. آمار ارائه شده حاکی است که تا کنون تعداد ۱۳۴ هزار و ۶۸۷ نفر از مردم روسیه به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند که البته شهردار مسکو تعداد افراد آلوده به ویروس کرونا را بسیار بیشتر از این، یعنی ۲۴۰ هزار نفر تخمین زده است. چیزی که مشهود است اینکه بیمارستان‌های سراسر شهر ظرفیت پذیرش بیمار جدید را ندارد و انبوه آمبولانس‌هایی که بیماران را حمل می‌کند، سراسر خیابان‌های شهر را فرا گرفته است. گزارشات نشان می‌دهد که آزمایش نخست وزیر روسیه مثبت شده است و رئیس جمهور، ولادیمیر پوتین، در یک ماه اخیر از دید همگان پنهان بوده است و از محل سکونت خود در خارج از مسکو به اداره امور کشور مشغول است.

با وجود اینکه گسترش ویروس کرونا در بسیاری از کشورهای دنیا با موفقیت رو به کاهش رفته است، با این حال این روزها بعضی از کشورها نیز شرایطی مشابه با روسیه را تجربه می‌کنند. به عنوان مثال، در موگادیشو پایتخت سومالی، پرسنل درمانی و گورکن‌ها از افزایش بی‌سابقه تعداد مرگ‌های کرونایی در چند روز گذشته خبر داده‌اند و گزارشات ارائه شده از سوی خبرنگاران اندونزی حاکی است که در جزیره بالی این کشور از هر سه آزمایش انجام شده در خصوص ابتلا به ویروس کرونا، یک تست مثبت بوده است که این یعنی تعداد زیادی از مردم این جزیره به کووید-۱۹ مبتلا شده‌اند.

تلاش‌های روزافزون بعضی از کشورها برای مهار ویروس کرونا باعث افزایش نگرانی در خصوص حقوق بشر و آزادی‌های فردی شده است. دولت مالزی پس از زندانی کردن صدها مهاجر بی‌هویت نظیر کودکان و پناهندگان آراکانی، به عنوان بخشی از اقدامات خود برای مهار کووید-۱۹ از سوی سازمان ملل متحد به شدت مورد انتقاد قرار گرفت. از نظر مقامات رسمی سازمان ملل متحد زندانی کردن این افراد  از یک سو مانع از شناسایی و درمان افراد آلوده به ویروس کرونا می‌شود و از سوی دیگر باعث انتقال ویروس در زندان از یک شخص به دیگری و در نتیجه به تمام زندانی‌ها می‌شود.

البته شرایط برای تمام کشورهای جهان در مواجهه با ویروس کرونا وخیم نیست؛ بسیاری از کشورها از وضعیت پیک عبور کرده است و این روزها شرایطی بهتر از قبل را تجربه می‌کند. محدودیت‌ها در این کشورها به تدریج در حال برداشته شدن است و مردم به تدریج به روال عادی زندگی خود بازمی‌گردند. به عنوان مثال، دولت اسپانیا محدودیت‌های سختگیرانه خود را به طور قابل توجهی کاهش داده است و به مردم اجازه داده است، مشروط بر استفاده از ماسک و دیگر تجهیزات حفاظت شخصی، برای ورزش به بیرون از خانه بروند یا از وسایل حمل و نقل عمومی بهره گیرند.

در استرالیا، اگرچه ظاهرا سرعت انتشار ویروس کرونا تحت کنترل درآمده است، با این حال تعداد مرگ‌های ناشی از ابتلا به کووید-۱۹ در آسایشگاه‌های سالمندان به طور عجیبی در حال افزایش است. در بریتانیا نیز آمار ارائه شده توسط بیمارستان‌ها و خانه‌های سالمندان از افزایش بی‌سابقه مرگ‌های کرونایی خبر داده است.

کد خبر 422070

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.