اهمیت وجود خرده‌فروشی‌ و بازارها در مراکز شهری

بازارهای ترکیبی و منسجم بیش از هر مکانی مورد توجه، استقبال و اهمیت قرار دارند و حتی در طول قرن بیستم، خرده‌فروشی‌ها از خیابان‌های اصلی و مراکز شهری به مراکز خرید محصور و فروشگاه‌های بزرگ منتقل شدند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، ساخت و احیای مراکز شهری از جمله مهم‌ترین بخش‌های شهرسازی نوین است که شامل کشف چگونگی تبدیل عملکرد مراکز تجاری سنتی و مغازه‌های خرده‌فروشی پررونق به مکان‌های عالی برای قدم زدن و پیاده‌روی می‌شود.

مطالبات خرده‌فروشان شکل‌دهنده طرح‌هایی جدید برای استفاده ترکیبی از مراکز شهری و وفق یافتن با شرایط دنیای امروز است که اقدامی بسیار چالش‌برانگیز محسوب می‌شود زیرا خرده‌فروشی و شهرسازی نوین بر یکدیگر تأثیر متقابل دارند. بدین‌صورت‌که در بسیاری از جوامع جدید شهری خرده‌فروشی در ایجاد محله‌های کامل‌تر و فروش سریع‌تر منازل مسکونی نقش بسزایی داشته و شهرسازی نوین شیوه‌هایی جدید برای برنامه‌ریزی و توسعه در اختیار خرده‌فروشان قرار داده است.

درواقع می‌توان گفت در روند شهرسازی نوین خرده‌فروشی از اهمیت قابل‌توجهی برخوردار است چراکه با ایده استفاده از مکان‌های شهری به‌صورت ترکیبی، فشرده و قابل پیاده‌روی همراه است. بااین‌حال صحبت در زمینه خرده‌فروشی‌ها بسیار آسان‌تر از پیاده‌سازی عملی آن‌ها است. در گذشته تعدادی از برنامه‌های جدید شهری به‌حدی ایده‌آل‌گرایانه بود که در آن‌ها اغلب پروژه‌های خرده‌فروشی اصلاً اجرا نمی‌شد و یا در صورت اجرا به‌طرز وحشتناکی شکست می‌خورد.

با توجه به اصول خرده‌فروشی پایدار، شهرسازی نوین یک منحنی یادگیری شیب‌دار را تجربه و چندین استراتژی متغیر برای دنبال کردن آن‌ها ایجاد کرده و با استفاده از آن‌ها شروع به ارائه اطلاعات بیشتر در زمینه توسعه خطوط فکری هم در خرده‌فروشی و هم در مفاهیم مکان‌سازی نموده است.

بنابراین در حال حاضر شهرها شاهد تلفیق بیشتر خرده‌فروشی و مکان‌سازی در سطح پروژه‌های متداول ساخت‌وساز در حومه‌ها و انواع پروژه‌هایی هستند که به‌طور سنتی با شهرنشینی نوین مرتبط است.

برای مثال در خرده‌فروشی بافت منطقه از اهمیت بسزایی برخوردار است و نمی‌توان بدون توجه به زمینه‌های بزرگ رقابتی و خودسرانه ایده‌ای را پیاده‌سازی کرد، بنابراین صاحبان جدید خرده‌فروشی‌ها به درک جدیدی از چگونگی ادغام خرده‌فروشی دست یافته و در این زمینه پیشرفت‌هایی کسب کرده‌اند. در عین حال این افراد دریافته‌اند که هنوز هم هدف اصلی از اعمال هر تغییری، ایجاد اماکنی است که قابلیت پیاده‌روی داشته باشد. درنتیجه در عین اتخاذ رویکردی عمل‌گرایانه‌تر نسبت به خرده‌فروشی، شهرها شاهد تلاش‌های کامل‌تر و سنجیده‌تری در زمینه مکان‌سازی هستند.

در این راستا بسیاری از برنامه‌ریزان و توسعه‌دهندگان متمدن جدید، به‌اجبار تمایلات قدیمی خود را تغییر داده و با شرایط جدید سازگاری پیدا کرده‌اند. اولین مؤلفه بسیار مؤثر خرده‌فروشی در عصر جدید، ایجاد مراکز خرید جامع با پارکینگ‌های بزرگ و مغازه‌های خرده‌فروشی وسیع و استفاده از شیوه‌های بهینه مکان‌سازی است. برخی از توسعه‌دهندگان روشنفکر نحوه پیاده‌سازی این مؤلفه را به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی کرده‌اند که بتواند درنهایت منجر به بهینه‌سازی یک سیستم بلوک‌بندی‌شده قابل پیاده‌روی شود. بسیاری از برنامه‌ریزان خوش‌ذوق شهری نیز از انجام برنامه‌هایی بهتر از آنچه که می‌تواند توسط کارگزاران یا توسعه‌دهندگان آماتور انجام شود سخن به میان آورده‌اند. این افراد عمدتاً به ساخت و سازهای مسکونی تمایل دارند.

علاوه بر این، از بین انواع توسعه‌های تجاری موجود، به‌نظر می‌رسد خرده‌فروشی مقاوم‌ترین نوع برای سازگاری با اماکن قابل پیاده‌راه‌سازی باشد. خرده‌فروشی‌های قابل پیاده‌روی عمدتاً در مناطق شهری دیده می‌شود ولی زمانی که تلاش می‌شود پیرامون یک بازار، یک بافت شهری در مقیاسی کوچک‌تر از آن ایجاد شود محیط با چالش‌هایی مواجه می‌شود زیرا توسعه‌دهندگان باید برای انطباق طولانی‌مدت آن با تغییر ساختاری بازار پیش‌بینی و برنامه‌ریزی داشته باشند،

همچنین لازم است بافت بازار نیز موردتوجه قرار گیرد که عملکردی برای نوع‌شناسی مراکز خرید محسوب می‌شود. برای طرح‌های مراکز شهری که دارای خرده‌فروش‌هایی جذاب و یا حاوی مایحتاج زندگی هستند و مردم ساعات زیادی را در آن سپری می‌کنند، ایجاد قالب‌های قابل اجرا در بافت‌های زندگی شهروندان آسان است و باید زمینه‌های دسترسی آسان برای همگان در آن گنجانده شود. لازم است که در این زمان توسعه‌دهندگان و برنامه‌ریزان شهری نسبت به این زمینه‌ها کاملاً واقع‌بینانه عمل کنند و تمامی عوامل رقابتی، فیزیکی، محیطی و رفتاری مصرف‌کنندگان را مد نظر قرار دهند. در صورت نیاز به استفاده از قالب‌های معمولی‌تر در بافت بازار، بهتر است با افزایش ارزش و تراکم املاک در مجاورت مرکز، آن را به یک مرکز خرید اصلی خیابانی و قابل پیاده‌روی تبدیل کرد. در این راستا نباید از نقش چشمگیر پارکینگ‌ها و سیستم‌های بلوک‌بندی‌شده خیابانی غافل ماند.

کد خبر 422066

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.