برگزاری نشست‌های آنلاین ایرانشناسی و زبان فارسی در قزاقستان

نشست‌های آنلاین علمی با موضوع "ایرانشناسی و زبان و ادبیات فارسی" با همکاری دانشگاه علامه طباطبایی، رایزنی فرهنگی کشورمان، نمایندگی بنیاد سعدی در قزاقستان و گروه زبان فارسی کرسی دانشکده شرق‌شناسی دانشگاه ملی قزاق آغاز شد.

به گزارش ایمنا و به نقل از روابط عمومی بنیاد سعدی، تدریس این دوره آنلاین را اورنگ ایزدی استاد دانشگاه علامه طباطبایی که به عنوان مدرس خارجی به دانشگاه فارابی دعوت شده است، بر عهده دارد.

در این دوره اساتید و دانشجویان دانشگاه ملی قزاق بنام فارابی، دانشگاه ملی اوراسی بنام گومیلوف، دانشگاه روابط بین‌المللی و زبان‌های خارجی بنام ابلای خان، دانشگاه تربیت مدرس زنان شرکت می‌کنند.

در این دوره آنلاین درس‌هایی با موضوع دستور و تاریخ زبان فارسی، دستور زبان فارسی معاصر، دستور تاریخی زبان فارسی، زبان‌های ایرانی، زبان فارسی باستان، خط میخی فارسی باستان، زبان فارسی میانه (پهلوی)، شاهنامه بیژن و منیژه، شاهنامه رستم و سهراب، شاهنامه رستم و اسفندیار، آموزش داده می‌شود و با استقبال اساتید و دانشجویان ایران‌شناس روبرو شده است.

بر اساس آمار بنیاد سعدی امروزه در ۶۱ کشور جهان ۳۴۰ کرسی زبان فارسی فعال است که ۳۰۰ استاد این کرسی‌ها را اداره و بیش از ۲۰ هزار دانشجو در رشته زبان فارسی تحصیل می‌کنند.

همچنین بنیاد ۷۷ نماینده فرهنگی در ۴۶ کشور دارد که در بعضی کشورها سفیر یا رایزن فرهنگی یا سرکنسول وظیفه هماهنگی‌ها را برعهده دارند، برای تدریس نیز از مدرسان بومی یا استادان اعزامی استفاده می‌شود.

در کشور قزاقستان چهار دانشگاه کرسی زبان فارسی را دارند.

کد خبر 422065

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.