روشی موثر از نوشیدن آب برای رفع تشنگی در ماه رمضان

شناخت میزان کالری زولبیا و بامیه، فواید آب گوجه فرنگی، روشی موثر از نوشیدن آب برای رفع تشنگی در ماه رمضان، گوشت مضرترین ماده غذایی برای بشر و نیازهای غذایی برای زنان سالمند را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، زولبیا و بامیه از خوراکی‌های پرطرفدار در ماه رمضان هستند، اما اگر کالری موجود در هر زولبیا و بامیه را بدانید به سمت خرید این خوراکی‌ها نروید.زولبیا و بامیه علاوه بر این‌که قند و چربی بالایی دارد، به دلیل حرارت زیادی که می‌بیند، از ارزش غذایی چندانی برخوردار نیست. هر بامیه ۸۰ کالری و ۱۰۰ گرم زولبیا ۴۵۰ کالری دارد. از طرفی جذب قند زولبیا و بامیه به علت داشتن چربی زیاد ۲ تا ۳ ساعت طول می‌کشد. هر دانه بامیه به طور متوسط حدود ۸۰ کالری دارد که برای سوزاندن آن می‌توان فعالیت‌هایی مانندپیاده روزی ۲۶ دقیقه،، دویدن آهسته ۱۰ دقیقه، شنا هفت دقیقه و دوچرخه سواری ۱۷ دقیقه را انجام داد.

۱۰۰ گرم زولبیا ۴۵۰ کالری دارد که این کالری، معادل کالری مورد نیاز برای انجام فعالیت‌هایی مانند پیاده‌روی ۱۲۶ دقیقه، شنا ۳۸ دقیقه، دوچرخه سواری ۶۹ دقیقه و دویدن آهسته ۵۲ دقیقه است. از قنادی‌های معتبر که تحت نظارت وزارت بهداشت فعالیت می‌کنند، خرید کنید. از خرید زولبیا و بامیه سوخته یا خمیرگونه اجتناب کنید. از خرید زولبیا و بامیه که در قنادی به صورت رو باز نگهداری می‌شود و در معرض آلاینده‌ها قرار دارد، اجتناب کنید. قند و چربی بالای زولبیا و بامیه باعث تشنگی می‌شود؛ بنابراین از مصرف آن در وعده سحر اجتناب کنید. زولبیا و بامیه باید در مکان خشک و خنک مانند یخچال نگهداری شود. افراد دیابتی باید از مصرف این شیرینی اجتناب کنند. کشمش، خرما و توت دارای قند طبیعی هستند و بهتر است افراد روزه‌دار قند مورد نیاز بدنشان را از طریق این مواد غذایی تأمین کنند. از نگهداری زولبیا و بامیه برای مدت طولانی در منزل خودداری کنید. زولبیا و بامیه را در معرض نور خورشید قرار ندهید.

مضرترین ماده غذایی برای بشر

دانشمندان در نظر گرفتند که از میان ۱۵ عامل خطر جهانی ۹ عامل خطرناک خوراکی موجی افزایش بروز دیابت، سرطان گوارشی، بیماری عروق کرونر قلب و سکته مغزی می‌شود که با کیفیت پایین غذایی همراه هستند. براساس مطالعه یک گروه دانشمندان انگلیسی-آمریکایی که در مجله PNAS منتشر شده است، گوشت بیشترین تأثیر منفی بر محیط زیست را دارد و خطر مرگ زودرس را در انسان بیشتر می‌کند. گروهی از دانشمندان دانشگاه آکسفورد (انگلستان) و مینسوتا (ایالات متحده) تأثیر ۱۵ گروه مختلف غذایی را بر سلامت انسان و محیط زیست بررسی کردند.

در عین حال، ۳۰ درصد از گازهای گلخانه‌ای موجود در جو، تولید گازهای گلخانه‌ای از کشاورزی، مزارع و اراضی زراعی ۴۰ درصد از اراضی را شامل می‌شوند. دانشمندان پنج شاخص محیطی: انتشار گازهای گلخانه‌ای، مساحت تولید، تقاضای آب، آلودگی محیط زیست هنگام تولید و سایر عوامل منفی محیطی در این تحلیل را مورد بررسی قرار دادند. در این میان، تولید گوشت بیشترین ضرر را به محیط زیست و در نتیجه انسان وارد می‌کند.

غلات، میوه‌ها، سبزیجات، آجیل و روغن زیتون – شاخص ضرر محیطی کمتر دارد و دارای درجه تأثیرات منفی محیطی هستند. بالاترین میزان ضرر محیطی مربوط به گوشت قرمز فرآوری نشده ۷۳ واحد در هر وعده است. نوشیدنی‌های پر قند دارای تأثیر محیطی ۹۵ است. این شاخص AREI نام دارد”. دانشمندان خاطرنشان کردند که مصرف مواد غذایی برای سلامتی و محیط زیست مضر است در حال حاضر به سرعت در جهان در حال رشد است، بنابراین، در مناطقی که اخیراً این روند رشد پیدا کرده است باید مصرف گوشت را کاهش داده و به غلات، میوه، سبزیجات، آجیل، لوبیا، ماهی و زیتون روی آورد.

روشی مؤثر از نوشیدن آب برای رفع تشنگی در ماه رمضان

کارشناس مسئول بهبود تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهدبا اشاره به اینکه مایعات توصیه شده برای سحری باید به تدریج نوشیده شوند و نوشیدن یک لیوان آب میوه و یک لیوان شربت عسل مفید است، اظهار کرد: برای پیشگیری از احساس تشنگی در طول روز، در پایان وعده سحری لیموترش تازه استفاده کنید و از مصرف چای، قهوه و نوشابه پرهیز کنید زیرا مصرف این نوشیدنی‌ها موجب افزایش ادرار و دفع آب از بدن می‌شود.

زهرا اباصلتی با بیان اینکه در وعده سحری افراد به جای نوشیدن آب زیاد باید از میوه‌های آب دار استفاده کنند، افزود: افراد هنگام سحری از خوردن غذاهای خشک نظیر کوکوسبزی، کوکوسیب‌زمینی، کتلت، و گوشت‌های سرخ شده مانند کباب، جوجه‌کباب، ماهی و غذاهای پرادویه خودداری کنند زیرا مصرف این غذاها باعث عطش زیاد و افزایش بیش ازحد اسید معده می‌شود.

وی تصریح کرد: برای پیشگیری از بروز ناراحتی‌های گوارشی و ترش کردن و سوزش سر معده، از مصرف زیاد غذاهای شیرین و چرب در سحری پرهیز کنید و همچنین از سس مایونز، خامه، سوسیس و کالباس در وعده‌ی سحر یا افطار استفاده نکنید.

کارشناس مسئول بهبود تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه، گفت: از غذاهای پرحجم نظیر آش، آبگوشت و کله پاچه برای سحری استفاده نکنید و از کربوهیدرات‌های مرکب مانند غلات سبوس دار و حبوبات سهل الهضم استفاده کنید تا کمتر دچار گرسنگی شوید.

وی خاطرنشان کرد: پرخوری در هنگام سحر نه تنها از احساس گرسنگی در ساعات انتهایی روز جلوگیری نمی‌کند بلکه در ساعات ابتدایی بعد از سحر، فشار زیادی را به معده و دستگاه گوارشی فرد وارد می‌کند که سبب بروز علائمی نظیر سو هاضمه، درد و نفخ معده می‌شود.

کارشناس مسئول بهبود تغذیه با اشاره به اینکه مصرف نمک زیاد سبب دفع مایعات از بدن و احساس تشنگی در طول روز می‌شود، اظهار کرد: با یک رژیم غذایی معمولی، نمک کافی به بدنتان خواهد رسید و نیازی به مصرف نمک اضافی نیست؛ همچنین وعده سحری به خصوص برای افرادی که فعالیت ذهنی و فعالیت بدنی دارند بسیار حائز اهمیت است.

نیازهای غذایی برای زنان سالمند

هنگامی که سن زنان بالا می‌رود، نیازهای غذایی آنها تغییر می‌کند. یک رژیم غذایی سالم همیشه مهم است؛ اما برای زنان با افزایش سن حتی مهم‌تر می‌شود. زنان سالمند نکاتی مانند دریافت روزانه دست کم ۱۵۰۰ میلی‌گرم کلسیم، که می‌توان آن لبنیات و سبزی‌های دارای برگ سبز یا مکمل‌های غذایی آن به دست آورد. دریافت روزانه ۸ میلی‌گرم آهن- که برای کمک به تولید سلول‌های خونی لازم است. منابع سالم آهن شامل غلات صبحانه غنی‌شده، اسفناج و حبوبات را مورد توجه قرار دهند. همچنین محدود کردن دریافت چربی اشباع شده و چربی ترانس، محدود کردن دریافت نمک و قندهای اضافی، دریافت مقدار کافی فیبرهای غذایی و تقویت استخوان‌ها و چربی سوزی برای زنان سالمند لازم است.

فواید آب گوجه‌فرنگی

آب گوجه فرنگی حاوی مواد مغذی گیاهی شامل لیکوپن ، بتاکاروتن ، ویتامین E است. مصرف منظم آب گوجه فرنگی علاوه بر کاهش التهاب، به کاهش فشار خون کمک می‌کند و حتی ممکن است عملکرد سیستم ایمنی بدن را نیز تقویت کند. مجموعه‌ای از مطالعات از نقش لیکوپن در سلامت قلب و در کاهش خطر ابتلاء به بیماری‌های متابولیک و نیز برخی سرطان‌ها حمایت می‌کنند. در گوجه فرنگی رسیده، تقریباً تمام آمینو اسیدهای اصلی به استثنای تریپتوفان وجود دارد. قند موجود در گوجه فرنگی رسیده، گلوکز فروکتوز و ساکاروز است که البته میزان آن اندک است. رنگدانه اصلی گوجه‌فرنگی لیکوپن بوده که سبب رنگ قرمز آن می‌شود.

پوست گوجه فرنگی حاوی مقادیر فراوانی از کاروتینوئیدها بوده که به وسیله سلول‌های روده انسان جذب می‌شود. بنابراین اغلب توصیه می‌شود که گوجه فرنگی را همراه با پوست میل کنید.کاروتنوئیدها مواد مغذی هستند که در میوه‌ها و سبزیجات دارای رنگ نارنجی موجود هستند. همچنین گوجه فرنگی به علت دارا بودن مواد مغذی زیاد و کالری پایین، یکی از پایه‌های اصلی رژیم‌های غذایی است. نتایج یک مطالعه در کانادا انجام شده است نشان می‌دهد که نوشیدن دو لیوان آب گوجه فرنگی در روز، استخوان‌ها را تقویت کرده و از پوکی استخوان پیشگیری می‌کند. در بخش دیگر این مطالعه مشخص شد که مصرف مداوم گوجه فرنگی موجب کاهش n- تلوپپتید در خون و درنتیجه کاهش خطر تحلیل استخوانی و پیشگیری از پوکی استخوان می‌شود.
 

کد خبر 422059

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.