اصفهان با استقرار شرکت‌های دانش بنیان ثروتمندتر می‌شود

رئیس مرکز پژوهش های شورای شهر اصفهان گفت: با استقرار شرکت‌های دانش بنیان در آینده ای نزدیک شهر ثروتمندتری داشته و هر میزان شهر ثروتمندتر باشد شهرداری نیز رونق می یابد.

به گزارش ایمنا، به نقل از اداره ارتباطات رسانه‌ای شهرداری اصفهان، کوروش خسروی اظهار کرد: معاونت برنامه ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری اصفهان در چارچوب وظایفی که در ستاد توسعه کارآفرینی شهرداری اصفهان تعریف شده است اقدام به تعریف و انجام پروژه "تعیین پهنه‌های استقرار شرکت‌های دانش بنیان، شرکت‌های نوپا، شرکت‌های خلاق و شرکت‌های ICT" با همکاری دانشگاه هنر اصفهان کرده است.

وی افزود: پیش از تعریف این پروژه، شهرداری اصفهان در پروژه‌ای دیگر با عنوان "تهیه نقشه اکوسیستم کارآفرینی نوآورانه اصفهان» با همکاری شرکت دانش بنیان سنجش و دانش آیریک از شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان اقدام به شناسایی، دسته بندی و تشخیص محل استقرار شرکت‌های دانش بنیان، استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های ICT در محدوده شهر اصفهان کرد.

رئیس مرکز پژوهش‌های شورای شهر اصفهان تصریح کرد: در پروژه تهیه نقشه اکوسیستم کارآفرینی نوآورانه از ظرفیت‌های مشارکتی اکوسیستم نوآوری مانند جامعه اکوسیستم نوآوری اصفهان (اصفهان پلاس) برای افزایش غنای نقشه و اطمینان از لحاظ نظرات ذی‌نفعان بخش خصوصی استفاده شده است.

وی با بیان اینکه نتایج این پروژه در قالب یک نقشه واحد با لایه‌هایی متشکل از اجزای اکوسیستم بر روی وب سایت شهرداری اصفهان قرار خواهد گرفت و قابلیت بروزرسانی نیز برای آن در نظر گرفته می‌شود، ادامه داد: در پروژه تعیین پهنه‌های استقرار شرکت‌های دانش بنیان، شرکت‌های نوپا، شرکت‌های خلاق، نحوه توزیع فضایی شرکت‌های دانش بنیان، استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های فناوری اطلاعات در شهر اصفهان مورد بررسی قرار می‌گیرد.

خسروی اضافه کرد: پس از آن با احصاء شاخص‌ها و معیارهای موجود در تعیین پهنه‌های استقرار شرکت‌های دانش بنیان، استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های فناوری اطلاعات، مناسب‌ترین پهنه برای استقرار شرکت‌های دانش بنیان، استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های فناوری اطلاعات در منطقه کلانشهری اصفهان (شهر-منطقه اصفهان) تعریف می‌شود.

به گفته وی، همچنین راهبردها و سیاست‌های مناسب شهرداری اصفهان برای تعیین محل استقرار بهینه شرکت‌های دانش بنیان، استارت آپ ها و شرکت‌های فناوری اطلاعات در آینده مشخص خواهد شد.

رئیس مرکز پژوهش‌های شورای شهر اصفهان، با اشاره به لزوم اهمیت اجرای این پروژه‌ها در شهرداری اصفهان اظهار کرد: دو پروژه مطالعاتی در راستای مدیریت و بهبود اکوسیستم کارآفرینی شهر اصفهان تعریف شده است، یکی از این پروژه‌ها مطالعه المان‌ها و عناصر موجود در اکوسیستم کارآفرینی شهر اصفهان و تهیه نقشه اکوسیستم اصفهان را بر عهده دارد.

وی ادامه داد: به طور مثال اصفهان دارای تعدادی شتاب دهنده، مرکز رشد، صندوق زیستی، مکان‌های مخصوص برگزاری رویداد برای کارآفرینان مانند رویدادهای استارتاپ ویکند، استارتاپ استودیو و … است که در شهر پراکنده است، شاید مدیران شهری از محل این عناصر اجزای اکوسیستم کارآفرینی شهر اصفهان آگاهی داشته باشند اما ممکن است، شهروندان، دانشجویان، کارآفرینان و… این اشراف را نداشته باشند، بنابراین اولین کاری که معاونت تحقیقات انجام داد تهیه نقشه اکوسیستم کارآفرینی شهر اصفهان برای مشخص شدن محل شتاب دهنده‌ها، فضای کار اشتراکی، مرکز رشد و نقاط لازم در اکوسیستم کارآفرینی شهر بود.

خسروی با بیان اینکه این کار هم اکنون تمام شده و مطالعات آن آماده انتشار است، تصریح کرد: در پروژه دوم با انجمن شرکت‌های دانش بنیان صحبت شد تا پهنه‌ای در شهر برای استقرار شرکت‌های دانش بنیان مشخص شود.

وی افزود: به همین منظور پروژه‌ای تعریف شد تا مشخص شود چه نقاطی از شهر پهنه مناسب برای استقرار شرکت‌های حوزه IT، شرکت‌های دانش بنیان و شرکت‌های دارای صنایع خلاق دارد که این پروژه با همکاری و مدیریت دانشگاه هنر اصفهان در حال انجام است و تا حدود ۴ ماه آینده به نتیجه می‌رسد.

رئیس مرکز پژوهش‌های شورای شهر اصفهان با بیان اینکه پس از مشخص شدن پهنه‌ها این پروژه به شورای شهر برده می‌شود و امتیازهایی برای استقرار شرکت‌های دانش بنیان در برخی نقاط شهر در نظر گرفته می‌شود، خاطرنشان کرد: هدف پروژه اول (تعیین پهنه‌های استقرار) شناسایی و آشنایی با نحوه گسترش عناصر و اجزای اکوسیستم کارآفرینی بوده و هدف پروژه دوم ارائه خدمات به شرکت‌های حوزه IT ، شرکت‌های دانش بنیان و شرکت‌های دارای صنایع خلاق است.

وی با بیان اینکه فلسفه شرکت‌های دانش بنیان تولید ثروت است، گفت: با اینگونه شرکت‌ها و کارآفرینان در آینده‌ای نزدیک شهر ثروتمندتری خواهیم داشت، هر میزان شهر ثروتمندتر باشد شهرداری نیز رونق می‌یابد و سیستم حمل و نقل بهتر و روانتر، فضای سبز و در مجموع خدمات بهتری خواهیم داشت.

کد خبر 422044

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.