۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۷
سرنوشت نامعلوم هدیه چینی‌ها

مقصد نهایی دستگاه زباله‌سوز بیمارستانی که قرار است از سوی چین به ایران هدیه شود، نامعلوم بوده و مدیریت شهری تهران و قم هرکدام مدعی هستند که باید این هدیه به آن‌ها اختصاص یابد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حدود ۲۰ روز پیش شهردار قم از اختصاص دستگاه زباله‌سوز اهدایی کشور چین به شهر قم خبر داد و گفت: با توجه به نیاز شهر قم به دستگاه زباله سوز از طریق رایزنی با مسئولان کشوری و پیشنهاد به سفارت جمهوری اسلامی ایران در چین برای ورود دستگاه زباله سوز اهدایی چین به شهر قم و فعالیت آن برای استفاده در امحاء زباله‌های عفونی و بیمارستانی شهر پیگیری لازم صورت گرفته است.

در فاصله چند روز پس از این اظهار نظر مرتضی سقائیان‌نژاد، زهرا نژادبهرام، عضو شورای شهر تهران در تذکر خود به شهردار تهران و در جلسه علنی شورا از محموله اهدایی از سوی چین برای شهر تهران خبر داد که در میان آن یک دستگاه زباله‌سوز بیمارستانی بوده است.

وی با بیان اینکه این دستگاه در اختیار وزارت امور خارجه قرار گرفت و پس از آن مشخص نشد برای آنچه اتفاقی افتاده است، از شهردار تهران خواستار پیگیری این موضوع شد.

توالی این دو اظهارنظر باعث شد برخی از جمله دیگر اعضای شورای شهر تصور کنند مقصد نامعلومی که نژادبهرام از آن سخن می‌گوید شهر قم بوده و هدیه تهران سر از استان همسایه درآورده است اما این عضو شورای شهر تهران پس از جلسه علنی شورا سخنان خود را تکمیل کرد گفت: جزئیات مربوط به ارسال دستگاه زباله‌سوز را از حناچی پرسیدم و او گفت که دستگاه زباله‌سوز روی آب است و در حال انتقال از مسیر دریایی است.

بیشتر بخوانید:

در آخرین موضع نیز محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران در جلسه هفته گذشته درباره سرنوشت این هدیه گفت: فکر کنم این دستگاه از دریای هند رد نشده و نزدیک دماغه هند است.

با تمام این موارد اگرچه هنوز خبری از رسیدن هدیه چین به ایران نیست اما جدل بر سر اینکه مقصد آن کجاست همچنان ادامه دارد و احتمالاً و بنا بر گفته پیروز حناچی شهردار تهران، ستاد ملی مقابله با شیوع کرونا در این رابطه تصمیم‌گیری می‌کند هرچند که تهرانی‌ها مدعی هستند هدیه به نام آن‌ها است.

از سوی دیگر رئیس شورای شهر قم نیز در رابطه با اهدای این دستگاه زباله‌سوز به شهر قم به خبرنگار  ایمنا گفت: هنوز اقدامی در این رابطه انجام نشده‌ است، اگر در این رابطه اقدام و عملی شد و دستگاهی تحویل قم شد درباره آن می‌توان صحبت کرد.

عبدالله جلالی افزود: هیچ جایی درخواستی به چین نداده که هدیه‌ای بفرستد و تا جایی که اطلاع داریم خیلی از کشورها از جمله چین در دوران شیوع کرونا به ایران کمک‌هایی کرده‌اند.

وی تصریح کرد: این دستگاهی که صحبت آن می‌شود، دستگاه امحای  زباله است که البته هنوز هم معلوم نیست دستگاهی تحویل داده شود یا خیر؛ اگر تحویل داده شد، صبحت خواهیم کرد.

کد خبر 421987

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.