کلاسیک‌ها؛ آثار ماندگار و جاودانه ادبیات

بسیاری از دوست‌داران کتاب بدون اینکه چیزی درباره سبک‌ها و ژانرهای ادبی بدانند، مشغول مطالعه می‌شوند؛ در این بین رمان‌های کلاسیک از محبوبیت بی‌نظیری برخورددار هستند و همه نسل‌ها از آن لذت می‌برند. به طور کلی رمان‌های سبک کلاسیک کتبی هستند که نمی‌شود نسبت به آن‌ها بی اعتنا بود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، ادبیات داستانی شکلی از روایت است که در همه یا بخشی از آن به رویدادهای خیالی و ذهنی نویسنده اشاره می‌شود. این نوع از ادبیات در مقابل ادبیات غیر داستانی مانند زندگی نامه نویسی قرار دارد. خود داستان انشعابات مختلفی می‌یابد که از میان آن‌ها می‌توان به داستان کوتاه، داستان بلند و رمان اشاره کرد. از میان این انشعابات رمان را می‌توان محبوب ترین نوع ادبیات داستانی دانست. رمان متنی است که داستانی را در قالب نثر روایت می‌کند. معمولاً گفته می‌شود رمان با "دن کیشوت" اثر سروانتس تولد یافت و با رمان "شاهزاده خانم کلو" اثر مادام دولافایت و همچنین رمان‌های آلن رنه لوساژ و اثر معروف او "ژیل بلاس" پی ریزی شد. رمان‌ها خود در سبک‌های مختلفی نوشته شده‌اند که یکی از آن‌ها سبک کلاسیک است. ادبیات کلاسیک آثار گسترده‌ای از ادبیات را شامل می‌شود؛ در واقع کتب و آثاری قدیمی تر که توانسته‌اند محبوبیت خود را تا کنون حفظ کنند. اما این تنها معنی کلاسیک نیست و کتاب‌هایی که با کیفیت بسیار خوب نوشته شده باشند را نیز می‌توان در این جرگه گنجاند.

ابتدا باید تعریف مشخصی از اینکه سبک کلاسیک به چه معناست ارائه شود. کلمه کلاسیک از واژه لاتینی "کلاسیکوس" به معنی درجه اول گرفته شده است و برای اشاره به نویسندگان تراز اول جامعه استفاده می‌شده است. در فرهنگ لغت معنای آن اینگونه بیان شده است: " نخستین سبک ادبی که در اروپا پیدا شد و به تقلید از ادبیات یونان و روم پرداختند را ادبیات کلاسیک می‌گویند". گویا رمان با سبک کلاسیک اثری است که باید به عنوان سرمشقی برای نسل‌ها قرار گیرد؛ بنابراین می‌توان گفت کلاسیک‌ها آثاری هستند که به عنوان آثار ماندگار و جاودانه در ادبیات برجای خواهند ماند. علاوه براین، اصطلاح کلاسیک به مکتبی ادبی که در قرن هفدهم در مقابل سبک باروک و رمانتیسم قرار می‌گیرد نیزاشاره دارد.

اینکه چه چیزی یک نوشته را کلاسیک می‌کند موضوعی است که به شدت می‌تواند مورد بحث واقع شود و بی شک طیف وسعی از پاسخ‌ها نسبت به آن وجود دارد اما در اینجا می‌توان به چند ویژگی از این سبک ادبی اشاره کرد:

کیفیت هنری

ادبیات کلاسیک بیان زندگی، حقیقت و زیبایی است. در واقع اثری است که از زمانی که نوشته شده است از کیفیت هنری بالایی برخوردار باشد. کتاب کلاسیک را باید به خاطر ساخت، هنر و ادبیات آن قدر دانست و شاید به دلیل قدمت زبان پر فروش نباشند اما می‌توان از آن آموخت و الهام گرفت.

نگه داشتن زمان

یک اثر کلاسیک از ماندگاری برخوردار است. در واقع کیفیت، تأثیر و تحسین آن مختص به زمان نوشته شدن آن نیست و حتی برای نسل‌های پس از نویسنده نیز ارزشمند و قابل استفاده است.

جذابیت جهانی

آثار بزرگ ادبیات مضامینی را در بر می‌گیرد که توسط طیف گسترده‌ای از پیش زمینه‌ها و تجربه‌های خواننده درک می‌شود از میان این مضامین می‌توان به عشق، نفرت، مرگ، زندگی و ایمان که اساسی‌ترین پاسخ‌های عاطفی خواننده را دریافت می‌کند، اشاره کرد.

تأثیرگذاری

کلاسیک‌ها همیشه میان تاریخ ایده‌ها و ادبیات چه ناخوداگاه و چه به طور خاص ارتباط ایجاد می‌کنند، در واقع یک نویسنده کلاسیک به نویسنده پس از خود الهام می بخشد و می‌تواند در دهه‌های بعدی و حتی قرن‌ها بر روی آثار نویسندگان دیگر تأثیر بگذارد.

ارتباط با نسل‌های مختلف

به دلیل کیفیت بالای شخصیت‌ها، داستان و نویسنده اینگونه آثار جوانان می‌توانند آن‌ها را مطالعه کرده و مضامین اصلی مد نظر نویسنده را درک کنند. در واقع کیفیت بالای این آثار باعث می‌شود، بتواند در طول زمان با گروه‌های سنی مختلف ارتباط برقرار کند.

به صورت کلی می‌توان گفت که سه نوع رویکرد ممکن است نسبت به چنین آثاری وجود داشته باشد: یک رویکرد ادبیات کلاسیک را همچون جسمی مرده اما ارزشمند تلقی می‌کند که به مثابه نماد گذشته و گاهی در حکم نماد فرهنگی یا ملی که موجب افتخار است، باید با دقت و حوصله حفظ گردد. رویکرد دوم با وجود تفاوت بنیادی که با رویکرد اول دارد اما نتایج یکسانی با آن دارد معتقدان به این رویکرد می‌گویند آثار کلاسیک ادبیات ما کهنه و سنتی‌اند و حتی ارزش مطالعه نیز ندارند. رویکرد سوم شکل نوشتاری زبان را قائم به ذات و پویا می‌داند و تلاش می‌کند متون ادبیات کلاسیک را به مثابه نظام‌های پویا و زنده مطالعه کند.

در ادامه به چند نمونه بسیار محدود از رمان‌های کلاسیک اشاره خواهد شد:

سه تفنگدار

"همه برای یکی و یکی برای همه" شعاری است که با انتشار این کتاب بر سر زبان‌ها افتاد و حتی تا به امروز نیز کاربرد خویش را حفظ کرده است. این شاهکار ماندگار در ادبیات جهان را الکساندر دوماً رمان‌نویس، نمایشنامه‌نویس و خبرنگار فرانسوی نوشته است. تا کنون کتاب‌ها، نمایش نامه‌ها، سریال‌های تلویزیونی و فیلم‌های سینمایی بسیاری از این کتاب الهام گرفته شده است. از طرفی متن روان و قلم گیرای نویسنده این اثر آن را تبدیل به یکی از شاهکارهای ادبی جهان و یکی از بهترین رمان‌های کلاسیک کرده است

آنا کارنینا

"آنا کارنینا" نام رمان جاودانه لئو تولستوی نویسنده روسی قرن نوزدهم است که می‌تواند به عنوان یکی از بهترین رمان‌های کلاسیک در نظر گرفته شود. از دید بزرگان ادبیات از جمله داستایوفسکی، ولادیمیر ناباکوف، ویلیام فاکنر، و نظرسنجی‌های مجله تایمز در سال ۲۰۰۷ این کتاب بدون هیچ رقیبی، برترین کتاب تمام دوران انتخاب شده است.

فرانکشتاین

این کتاب معروف‌ترین اثر نویسنده انگلیسی مری شلی است که در لیست بهترین رمان‌های کلاسیک قرار دارد. داستان "فرانکشتاین" درباره‌ی دانشمندی است که با به‌هم دوختن پاره‌های بدن انسان‌های مرده و شوک الکتریکی، موجودی عجیب‌الخلقه را وارد این جهان می‌کند که بعدها موجب مرگ خود او می‌شود.

کلبه عموتام

کتاب "کلبه عمو تام" اثر هریت بیچراستو آمریکایی است که نخستین بار در سال ۱۸۵۲ میلادی منتشر شد و از همان آغاز انتشار با استقبال پرشور مخاطبان روبه‌رو شد. به گونه‌ای که در همان روزهای اول چاپ نخستین، نایاب شد و طی یک سال، بیش از یک میلیون نسخه از آن به فروش رفت و تبدیل به یکی از بهترین رمان‌های کلاسیک شد.

جنایت و مکافات

این کتاب رمانی مشهور به نویسندگی "فیودور داستایفسکی"، نویسنده پرآوازه روسی است که در زمره مهم‌ترین، مشهورترین و برترین آثار ادبیات کلاسیک و کل تاریخ ادبیات به حساب می‌آید. شخصیت اصلی این کتاب، رادیون رومانویچ راسکلنیکف، جوانی ۲۳ ساله است که فکری باز و کنجکاو دارد. راسکلنیکف افکاری آشفته دارد و مدام به موضوعات مختلف فکر می‌کند و تراوشات ذهنی‌اش بسیار زیاد است.

بیگانه

"بیگانه" رمانی نوشته آلبر کامو نویسنده فرانسوی در سال ۱۹۴۲ است. آلبر کامو فیلسوف و نویسنده‌ی مشهور فرانسوی بود که یکی از بزرگترین نویسنده‌های قرن بیستم می‌دانسته شده است. وی در سال ۱۹۵۷ میلادی برنده‌ی جایزه نوبل ادبیات شد. این کتاب داستان مردی بی‌تفاوت به نام "مرسو" است که با دیدی متفاوت و منحصر به فرد به اتفاقات پیرامون خود نگاه می‌کند. مرسو مرتکب قتلی می‌شود و در سلول زندان در انتظار اعدام خویش می‌ماند. این کتاب یکی از بهترین رمان‌های کلاسیک به شمار می‌رود.

کد خبر 421982

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.