علت واکنش متفاوت مردم و دولت‌ها به کرونا و تغییرات اقلیمی چیست؟

در چند ماه اخیر دولت‌ها در سراسر جهان اقدامات قابل توجهی در جهت مهار ویروس کرونا انجام داده‌اند و در این حین تغییرات آب و هوایی نظر بسیاری از محققان و دانشمندان را به خود جلب کرده است چرا که بر این باورند تعداد مرگ و میر کرونا و تغییرات اقلیمی بزرگترین تهدید فعلی برای انسان ها است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، هنوز به طور قطعی نمی‌توان قضاوت کرد که محدودیت‌های اعمال شده در هر کشور آنقدر ضعیف بوده است که نرخ مرگ و میر ناشی از ابتلاء به ویروس کرونا را تغییر نداده یا آنقدر شدید بوده که اقتصاد جامعه را فلج کرده است. با این حال باوجود شباهت‌های زیاد بین تغییرات آب و هوایی و گسترش ویروس کرونا در زمینه مرگ و میر، دولت‌ها در مقابل کووید -۱۹ بسیار محتاطانه‌تر واکنش نشان داده‌اند.

اگرچه در ابتدای شیوع ویروس کرونا نرخ مرگ و میر ناشی از آن خیلی بالا نبود اما با گذشت زمان و افزایش روز افزون مرگ‌های کرونایی دولت‌ها در سراسر جهان تصمیم گرفتند سختگیرانه‌تر اقدامات خود را بر شهروندان اعمال کنند که این امر زندگی روزانه مردم را با اختلالات زیادی روبرو کرد.

مدل‌های کامپیوتری تغییرات آب و هوایی نرخ مرگ و میر ناشی از آن را نیز در حال افزایش نشان می‌دهد و از میانگین مرگ ۲۵۰ هزار نفری در هر سال، در دو دهه اخیر، خبر داده است. تحقیقات نشان داده است که با وجود اینکه نرخ مرگ و میر ناشی از گسترش ویروس کرونا و تغییرات آب و هوایی بالا و قابل مقایسه با یکدیگر است، با این حال دولت‌ها در مقابله با کووید -۱۹ بسیار محتاطانه و سریع عمل کرده‌اند. موضوع چیست؟

ترس غریزی

اول اینکه، کشنده بودن ویروس کرونا باعث ایجاد ترس و وحشت در میان مردم سراسر جهان شده است؛ مردم با اینکه می‌دانند نرخ مرگ و میر ناشی از کووید -۱۹ در افراد زیر ۶۰ سال بسیار پایین است، با این حال تمام تلاش خود را برای مهار آن می‌کنند و تقریباً از رعایت هیچ نکته ایمنی شخصی دریغ نمی‌کند. افزایش روز افزون افراد مبتلا به این ویروس و انباشته شدن بیماران در مراکز درمانی و بیمارستان‌ها بر این ترس غریزی بین انسان‌ها دامنه زده است و آن‌ها را به سوی اقداماتی بیشتر نظیر خودجداسازی سوق داده است.

این در حالی است که مردم مرگ‌های ناشی از تغییرات آب و هوایی را که می‌تواند به مراتب بیشتر از کووید -۱۹ جان موجودات زنده را با تهدید مواجه کند، نوعی فاجعه طبیعی تلقی کرده‌اند و نقش خود در کاهش این بلای همه‌گیر را نادیده گرفته‌اند.

کرونا؛ یک تهدید سریع

دوم، کووید -۱۹ یک تهدید جدید است که در مدت زمان کوتاهی تمام جهان را به خود درگیر کرده است، اما تغییرات آب و هوایی به مدت چند دهه وجود داشته است و روزانه و به تدریج اثرات خود را بیشتر می‌کند. از سوی دیگر، واکنش‌هایی که دولت‌ها در مقابله با ویروس کرونا از خود نشان می‌دهند اثرات خود را کمتر از چند هفته نشان می‌دهد و این در حالی است که دهه‌ها از اقدامات اعمال شده دولت‌ها برای کاهش تغییرات آب و هوایی می‌گذرد و هنوز نه تنها نتیجه خاصی مشاهده نشده است بلکه شرایط بدتر نیز شده است.

از همه مهم‌تر اینکه ویروس کرونا بر زندگی مردم در حال حاضر تأثیر می‌گذارد و همین امر منجر به فوریت بخشیدن به اعمال اقدامات جدی از سوی دولت‌ها و حتی مردم برای مهار کووید -۱۹ شده است و این در حالی است که طولانی بودن تغییرات آب و هوایی و تحت تأثیر قرار دادن نسل‌های بعدی باعث شده است اهمیت این تغییرات در ذهن دولت‌ها و مردم کمرنگ شود.

استراتژی‌های روشن

سوم، مقامات رسمی ازگروه‌های مختلفی نظیر سازمان بهداشت جهانی توصیه‌های ایمنی مؤثری برای کاهش گسترش ویروس کرونا به سراسر مردم جهان ارائه داده‌اند و در نتیجه دولت‌ها لیستی از این توصیه‌ها را در اولویت اقدامات خود قرار داده‌اند و به عنوان مثال مردم را مجبور به شستن مرتب دست‌ها، کاهش تماس جسمی با سایرین، رعایت فاصله اجتماعی، کاهش ترددهای داخلی و خارجی و استفاده از تجهیزات حفاظت شخصی کرده‌اند. در واقع دولت‌ها در مواجهه با ویروس کرونا از استراتژی‌های روشن برخوردار هستند اما برای کاهش اثرات ناشی از تغییرات آب و هوایی هیچ راهبرد شفافی تا کنون از سوی هیچ نهادی ارائه نشده است. حتی هنوز دانشمندان در خصوص اینکه بهترین روش برای کاهش انتشار گاز کربن همزمان با به حداقل رساندن خسارت‌های اقتصادی چیست، به توافق نرسیده‌اند.

توانایی دولت‌ها در عملکرد مستقل

در نهایت، اگرچه بعضی از اقدامات بین المللی نظیر کاهش سفرهای خارجی و رعایت اصول سلامت در مقابله با ویروس کرونا در میان همه دولت‌ها یکسان است، با این حال در مواجهه با کووید -۱۹ هر دولت می‌تواند به طور مستقل عمل کند و اقدامات و محدویت‌های خاص خود را برای مهار ویروس کرونا در پیش گیرد. حتی در کوچک‌ترین کشورها نظیر سنگاپور نیز، مقامات رسمی امنیت شهروندان خود را از طریق ایجاد یک واکنش محلی مؤثر به کووید -۱۹ تضمین می‌کنند. این در حالی است که در خصوص تغییرات آب و هوایی، لازم است دولت‌ها در سراسر دنیا اقداماتی را هماهنگ با هم انجام دهند تا در نتیجه میزان تغییرات آب وهوایی را به حداقل برسانند. به عنوان مثال، مقامات رسمی در سراسر دنیا باید تمهیداتی را برای کاهش انتشار گاز کربن ارائه دهند و در صورت مفید واقع شدن، آن تمهیدات را به طور هماهنگ و همزمان با یکدیگر پیاده کنند تا در نتیجه به پیامدهای مثبت قابل توجهی دست یابند.

کد خبر 421979

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.