۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۷:۴۳
ای که زیبایی پرستی، جانب شیراز آی

شیراز را باغی نامیدند که در هر گوشه‌اش طرحی از زیبایی‌های رنگارنگ نقش بسته و بوی نارنج مست کننده در فضا آن پیچیده؛ شیراز وارث بخشی بزرگی از تاریخ ایران و بشریت از علم، ادب و هنر است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، باغ شیراز، باغی است چند ضلعی است که در هر گوشه آن دنیایی پر رمز و راز از تاریخ، فرهنگ، میراث، مذهب و ادب نهفته. شیراز از دیرباز محفلی برای عاشقان بود، عاشقان خاک و خون، عاشقانی که به وطن خدمت کردند. از روزگاری که بزرگترین امپراطوری تاریخ از این بخش اداره می‌شد تا روزی که آخرین پادشاه عادل ایران‌زمین یعنی کریم‌خان‌زند در این خاک دیده از جهان فرو بست، شیراز شهری مهم در تاریخ این مرز و بوم قلمداد می‌شد.

به واسطه این غنای شیراز، روز پانزدهم اردیبهشت‌ماه در تقویم به نام این شهر ثبت شده است. روزی که درست در میانه‌های بهشت اردیبهشت به نام یکی از زیباترین نقاط ایران در این ماه نام‌گذاری شده است. شیراز شاید رنگارنگ‌ترین بوم نقاشی در بین شهرهای ایران است، شهری هزار رنگ با عطر تند و مست کننده نارنج. خواه در شمال شیراز مشغول تماشا سنگ‌های هخامنشی باشی، خواه در جنوب سازه‌های بی‌نظیر محور ساسانی را ببینی و یا در سعدیه و حافظیه شعر بخوانی؛ فرقی ندارد هر کدام از این محل‌ها در نوع خود سحر انگیزند.

فارس و اصفهان بازوهای گردشگری ایران هستند، یکی در هنر ایران باستان و دیگری در هنر ایرانی اسلامی سرآمد است. شیراز با جاذبه‌های مختلف گردشگری خود از محبوب‌ترین مقاصد بین گردشگران داخلی و خارجی محسوب می‌شود. این شهر از دیر باز تا کنون محل رفت و آمد بسیاری از ادیبان، شاعران و بزرگان بوده و بسیاری از شاعران در این شهر سر ذوق آمدند و از آن سروده‌اند.

یکی از این اشعار از غلامحسین یوسفی خراسانی است که سروده: "ای که زیبایی پرستی، جانب شیراز آی / / تا به گلزار ادیبش، بین هزاران حورعین / / آسمان هرروز بر این خاک تعظیم آورد / / چون زیارتگاه رندان جهان را زائرین / / وصف شیراز بهشت‌آئین، نیارم کرد من / / سعدی شیراز باید تا سخن گوید چنین / / این نسیم خاک شیراز است یا مشک ختن / / یا نگار من پریشان کرده زلف عنبرین"

سعدی شیرازی نیز که علی‌رغم سفرهای فراوان بیشتر عمر خود را در این شهر گذرانده؛ می‌سراید: "آن‌که نشنیده‌ست هرگز بوی عشق / / گو به شیراز آی و خاک ما ببوی". خاک شیراز عشق است و بی جهت نیست که آن را بهشتی در قلب ایران دانسته‌اند. محمد تقی بهار هم که روزگاری در این خاک زیست کرده، درباره شیراز شعر "بود آیا که دگر باره به شیراز رسم / / بار دیگر به مراد دل خود باز رسم" را در وصف این شهر سروده است.

تمام این اشعار و توصیفات از مقاطع مختلف تاریخی نشان دهنده در اوج بودن شیراز در تمام زمان‌ها است. شهری از جنس عشق که هر بازدید کننده‌ای را سر ذوق می‌آورد. شیراز تخت‌جمشید، ارگ کریم‌خان، حافظیه، سعدیه، شاه‌چراغ (ع) و بسیاری دیگر از جاذبه‌ها را در خود جای داده. جاذبه‌هایی که برخی از آن‌ها ثبت جهانی هستند و شخصیت‌هایی مانند حافظ و سعدی نیز شهرت جهانی دارد؛ بدین ترتیب این خاک سرشار از عشق نه تنها متعلق به مردم ایران، بلکه از آنِ تمام مردم جهان است.

گردشگران داخلی و خارجی بسیاری هر ساله در این فصل بهشتی از شیراز بازدید می‌کنند، اما امسال و با شیوع کرونا ویژه برنامه‌های روز شیراز لغو شده و امکان سفر هم فراهم نیست. با این حال روز شیراز بهانه خوبی شده تا بازدید مجازی از جاذبه‌های این شهر داشته باشیم.

کد خبر 421977

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.