شهر پیاده‌محور در یزد نهادینه شده است

رئیس کمیسیون عمران شورای اسلامی شهر یزد گفت: با تلاش‌هایی که شد تفکر شهر پیاده‌محور در بدنه شهرداری یزد به صورت تدریجی نهادیه شده و امروز تقریباً همه بخش‌ها در این موضوع اتفاق نظر دارند.

به گزارش خبرنگار ایمنا؛ محسن عباسی هرفته در گفتگوی اینستاگرامی با کمیته جوانان شورای شهر یزد با بیان اینکه فعالیت شورای پنجم با شعار "یزد شهر زیست پذیر و گردشگر پذیر" آغاز شد، اظهار کرد: این شعار مبتنی بر مطالعات و گفتگوهای اعضای شورا با یکدیگر بود که با در نظر گرفتن ظرفیت‌های عظیم شهر یزد انتخاب شد.

وی با بیان اینکه بخش مهمی از این شعار ارتباط تنگاتنگی با فعالیت‌های کمیسیون معماری، عمران و شهرسازی شورای شهر دارد، افزود: با در نظر گرفتن این شاخصه تلاش کردیم ورای برنامه‌های روزمره و عادی در این کمیسیون، برنامه‌هایی محوری و زیرساختی را تعریف کنیم.

رئیس کمیسیون معماری، عمران و شهر سازی شورای اسلامی شهر یزد با بیان اینکه یکی از کلید واژه‌های این شعار محیط زیست است، اضافه کرد: وقتی شهری روزانه ۳۰۰ تن زباله تولید می‌کند شهری زیست پذیر نیست، بنابراین لازم بود در این زمینه راهبرد و دورنمایی تعریف شود.

وی راه اندازی خط تولید آسفالت بازیافتی شهرداری یزد برای اولین بار در کشور را یکی از اقدامات زیرساختی این کمیسیون عنوان و تصریح کرد: درحال حاضر شهرداری یزد هیچ‌گونه نخاله آسفالتی تولید نمی‌کند و با استفاده از فرایندی که تعریف کرده است همه این نخاله مجدداً برای آسفالت و بهسازی شهر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

عباسی هرفته با اشاره به مضرات نخاله آسفالت برای محیط زیست و طبیعت گفت: این اقدام باعث شد علاوه بر ذخیره سازی مبلغی قابل توجه از اعتبارات شهرداری، محیط زیستی سالم‌تر و به مراتب شهری زیست پذیر تر داشته باشیم.

وی دیگر کلید واژه شعار راهبردی شورای پنجم را توجه به موضوع میراث فرهنگی و گردشگری دانست و گفت: زمانی که شورای پنجم فعالیت خود را آغاز کرد مدت زمان اندکی از ثبت شهر تاریخی یزد در فهرست میراث جهانی یونسکو گذشته بود که همین امر اعضای شورا را بر آن داشت تا به این موضوع توجه ویژه داشته باشند.

عضو شورای شهر یزد افزود: میراث فرهنگی و گردشگر پذیری بزرگترین سرمایه‌های شهر یزد محسوب می‌شوند و این قابلیت را دارند تا سرمایه‌ای درخور برای چندین نسل از شهروندان یزدی باشند.

عباسی هرفته با بیان اینکه پیاده محوری دیگر موضوع مورد توجه این دوره از شورا و شهرداری یزد است؛ تاکید کرد: اصولاً شهرهای ایران برای ماشین‌ها طراحی شده‌اند به گونه‌ای که ماشین بر انسان تسلط دارد و متأسفانه شهر یزد نیز از این گروه شهرها به حساب می‌آید.

وی با بیان اینکه برای تغییر این رفتار نیاز به گفتمان سازی داشتیم، افزود: قطعاً و به نظر من یکی از مهمترین اقدامات و عملکردهای پنجمین دوره شورای اسلامی شهر یزد گفتمان سازی در حوزه‌ها مختلف بوده است.

عباسی هرفته در تشریح نحوه گفتمان سازی در موضوع تبدیل شهر یزد به شهری پیاده محور تاکید کرد: با تلاش‌هایی که شد تفکر شهر پیاده‌محور در بدنه شهرداری یزد به صورت تدریجی نهادیه شده و امروز تقریباً همه بخش‌ها در این موضوع اتفاق نظر دارند.

کد خبر 421975

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.