۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۴
"اروپا"؛ قمری با احتمال حیات فرازمینی

دانشمندان یقین دارند که در ورای سطح یخی "اروپا"، چهارمین قمر مشتری، اقیانوسی از آب‌های شور پنهان شده است که حجم آن دو برابر کل اقیانوس‌های زمین است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، به احتمال زیاد اروپا، چهارمین قمر مشتری، امیدوارکننده‌ترین بخش در کل منظومه‌شمسی است که ایده یافتن محیطی مناسب برای داشتن زندگی فرازمینی را زنده نگه می‌دارد. سطح یخی معماگونه و سحرآمیز این قمر که اندکی کوچک‌تر از ماه و دارای قطری تقریباً به اندازه یک‌چهارم قطر زمین است، شکاف‌های خطی طولانی، شکستگی‌های بسیار و شیارهای متقاطع فراوانی را در خود جای داده است؛ به همین دلیل زمین‌شناسان لقب "ناهمواری پر هرج و مرج"را به آن داده‌اند.

عکس‌های دریافتی از این قمر که توسط فضاپیمای گالیله و با بالاترین وضوح گرفته شده، از طریق فیلترهای مادون قرمز، سبز و بنفش به زمین ارسال شده است. این تصاویر به‌کمک نماهای رنگی واقع‌بینانه هم‌چون رنگ‌های قابل رؤیت با چشم انسانی پردازش شده است. این مناظر اسرارآمیز و خیره‌کننده‌، نمایانگر زیبایی بی‌نظیر خطوط پیچ‌درپیچ و نامظم قمر اروپا است.

تصاویر رنگی منتشرشده توسط ناسا حاکی از تنوع منحصر به فرد خاک‌های سطحی اروپا است. به‌عنوان مثال مناطقی که به رنگ آبی یا سفید دیده می‌شود، حاوی یخ‌های نسبتاً خالص و مناطق مایل به رنگ قرمز یا قهوه‌ای حاوی اجزای غیر یخی در غلظت‌های بالاتر است. رنگ آبی که در دو سمت این تصاویر دیده می‌شود، بیانگر مناطق قطبی و رنگ سفید به‌معنای نزدیکی به عرض‌های استوایی است.

تصور می‌شود که این تغییر رنگ به دلیل اختلاف در اندازه دانه‌های یخ در دو مکان ایجاد شده باشد. رنگ شکاف‌های سطحی نیز بر اساس رنگ مناطق مجاور و انواع ناهمواری‌های مشابه شبیه‌سازی شده است. پوسته یخی این قمر احتمالاً ۱۵ تا ۲۵ کیلومتر ضخامت دارد و تخمین زده می‌شود که اقیانوسی به عمق ۶۰ تا ۱۵۰ کیلومتر را در خود پنهان کرده باشد؛ بنابراین می‌توان گفت حجم آب‌های جوشان زیر پوسته اروپا از آب کل اقیانوس‌های زمین بیشتر است؛ دانشمندان برای قمر اروپا گوشته‌ای سنگی و هسته‌ای آهنی تصور کرده‌اند.

کد خبر 421974

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.