۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۵
جدیدترین راه‌ انتقال ویروس کرونا

نتایج بررسی‌های محققان نشان می‌دهد که مدفوع فرد مبتلا به بیماری کرونا نیز می‌تواند عامل انتقال این ویروس باشد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، ویروس همه گیر کووید -۱۹ تا کنون سه میلیون و ۴۹۹ هزار و ۳۹۸ فرد را مبتلا کرده است که از این تعداد ۲۴۴ هزار و ۹۹۱ نفر جان خود را از دست داده‌اند. این بیماری که در ابتدا از شهر ووهان چین آغاز شد، کم کم به کشورهای دیگر نیز شیوع پیدا کرد؛ بنابراین از مردم خواسته شده است به منظور جلوگیری از شیوع ویروس کرونا در منزل بمانند و در صورت بیرون رفتن از خانه نیز فاصله اجتماعی خود با افراد دیگر را حفظ کنند.

دوره نهفتگی این بیماری به طور میانگین ۱۴ روز و علائم آن شامل تب، بدن درد، گلودرد، سرفه، دردهای عضلانی، آب ریزش بینی و سردرد می‌شود. برخی مبتلایان نیز علائم گوارشی مانند حالت تهوع و اسهال را تجربه کرده‌اند. گروهی از دانشمندان هلندی در مرکز پزشکی دانشگاه "اراسموس" و دانشگاه "ماستریخت"، به منظور بررسی تأثیر ویروس کووید -۱۹ در مدل‌های کشت سلولی روده انسان و واکنش سلول‌ها نسبت به آن مطالعه جدیدی انجام دادند.

آن‌ها متوجه شدند که به محض اضافه شدن ویروس کرونا به ارگانوئیدها، آن‌ها آلوده شدند و تعداد سلول‌های آلوده نیز به سرعت افزایش پیدا کرد. بنابراین پژوهشگران با توجه به وجود علائم گوارشی مانند تهوع و اسهال در بین برخی مبتلایان ویروس کرونا و همچنین وجود ذرات ویروس کرونا در مدفوع آن‌ها به این نتیجه رسیدند که کووید -۱۹ می‌تواند سلول‌های روده را آلوده کند و در آنجا تکثیر شود؛ بنابراین ویروس کرونا می‌تواند از طریق مدفوع افراد مبتلا نیز به افراد سالم منتقل شود.

نتایج بعضی بررسی‌ها نشان می‌دهد که مدفوع فرد بیمار تا سه هفته بعد از مرخص شدن او می‌تواند عامل انتقال ویروس کرونا باشد؛ در نتیجه این افراد و همراهان آن‌ها باید موارد بهداشتی مانند شستشو، ضدعفونی کردن و همچنین شستن دست‌ها را با آب و صابون به طور مرتب انجام دهند.

کد خبر 421972

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.