لایحه بسته محرک اقتصادی شهرداری تهران تصویب شد

اعضای شورای اسلامی شهر تهران با ۱۹ رأی یک فوریت لایحه «بسته محرک اقتصادی شهرداری تهران در پی شیوع کرونا» را تصویب کردند.

به گزارش ایمنا، اعضای شورای اسلامی شهر تهران روز یکشنبه در دویست و یازدهمین جلسه خود، بررسی لایحه بسته محرک اقتصادی شهرداری تهران در پی شیوع کرونا را در دستور کار قرار دادند.

«حسن رسولی» عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران درباره این لایحه گفت: لایحه در سه بخش تنظیم شده است؛ بخش اول این لایحه مربوط به ایفای مسئولیت اجتماعی حوزه مدیریت شهری است و باید گفت شورا و شهرداری تهران در باب مشارکت در امور خیرخواهانه با توجه به آسیب‌های جدی که متوجه مردم شده است که در صورت تصویب این لایحه این اجازه به شهردار تهران داده می‌شود که برای کاهش آلام مردم پایتخت در حد مقدورات کمک‌هایی داشته باشد.

وی عنوان کرد: بخش دوم مربوط به جوایز خوش حسابی است و با توجه به اینکه شهرداری به لحاظ درآمدی با مشکل مواجه می‌شود و شهروندان از حیث توان پرداخت با مشکلاتی مواجه هستند که در صورت تصویب این لایحه این اجازه به شهرداری داده خواهد شد با اتخاذ تدابیر شورای شهر بین منابع و مصارف حد مقدور تعادل را برقرار کند.

رسولی خاطرنشان کرد: بخش سوم لایحه مربوط به حوزه علمی شهرسازی و معماری است که با تصویب این لایحه به تحرک اقتصادی کمک خواهد کرد و بخشی از نقدینگی سرگردان جامعه را با این مکانیزم و ساز و کارهای تشویقی متوجه حوزه مسکن و ساخت و ساز شهری خواهد شد.

«بهاره آروین» عضو هیأت رئیسه شورای اسلامی شهر تهران نیز اظهار کرد: در موافقت یا مخالفت با لایحه حرفی ندارم اما رویه طی شده برای بررسی این لایحه مورد قبول نیست.

وی افزود: این لایحه در چندین جلسه مشترک مورد بررسی قرار گرفته و کمیسیون برنامه و بودجه نظرش را داده است.

عضو شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: امروز و یک ساعت قبل از برگزاری جلسه رأی گیری، متن جدیدی در این لایحه قرار گرفته شود و به موضوعات دیگری استناد شد.

آروین اظهار کرد: این اصلاً منطقی نیست که در یک جلسه به یکباره ۲۰ نفر به این نتیجه برسند که گزارش یک کمیسیون را کنار بگذارند و براساس گزارش دیگری نظر بدهند.

حسن رسولی در پاسخ به آروین گفت: ظرف دو روز گذشته در تعاملی همه جانبه میان همه کمیسیون‌ها و معاونت‌های نظیر آن در شهرداری تهران تصمیم گیری هایی شد و ۴ نفر از اعضای کمیسیون این لایحه را امضا کردند.

این عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: در هنگام رسیدگی به هر کدام از مواد حق همه اعضای شورای شهر برای اعلام نظرشان محفوظ است.

«ناهید خداکرمی» عضو دیگر شورای تهران نیز تصریح کرد: اقدام به تغییر لایحه یک ساعت قبل از رأی گیری، یک بدعت بد است که در آینده شورای شهر تهران را دچار مشکلاتی خواهد کرد.

وی افزود: تقاضا دارم این لایحه براساس گزارش اول کمیسیون برنامه و بودجه که چندین جلسه برای آن برگزار شده است مورد بررسی قرار گیرد.

«محمد سالاری» رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورا نیز درخواست زمان برای ارائه گزارش این کمیسیون در خصوص این لایحه را داشت که «محسن هاشمی» رئیس شورای شهر تهران، این درخواست را زد کرد.

هاشمی گفت: اعضا در قالب مخالف و موافق می‌توانند صحبت کنند و جز این راهی نمی‌بینیم.

به گزارش ایمنا، این بسته در قالب ۱۴ ماده ارائه شد و مباحث مختلفی از جمله موضوع عوارض، بهره‌برداری از پیاده‌راه‌ها، تعیین تکلیف املاک داری آرای صادره از کمیسیون ماده ۱۰۰، سامان‌بخشی سیمای شهر و رعایت خط ساختمان در آن مورد تاکید قرار دارد.

بر اساس این گزارش؛ ماده هشتم این بسته در ارتباط با لایحه بهره‌برداری از پیاده‌راه‌های پایتخت است.

بر اساس این ماده، شهرداری تهران مجاز است در خصوص طرح‌های ناتمام شهری نظیر پارک تجهیز نشده، خیابان ساخته نشده، اراضی حاصل از اصلاحی املاک در زمان تخریب و نوسازی و بهره‌برداری از پیاده‌راه‌ها با در نظر گرفتن صرفه و صلاح شهر تا زمان مرتفع شدن موانع اجرای طرح مجوز بهره‌برداری موقت بخش خصوصی از آن را صادر کند.

این ماده پس از بحث و گفت‌وگو میان اعضای شورای شهر با رأی اکثر اعضا به دلیل اینکه این موضوع می‌تواند سبب نارضایتی شدید مردم شود، حذف شد.

در ادامه بررسی لایحه؛ «علی اعطا» عضو هیأت رئیسه و عضو کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران با اشاره به ماده پنج این لایحه مبنی بر اینکه «به شهرداری اجازه داده می‌شود نسبت به توافق و تعیین و تکلیف املاک دارای آرای صادره از کمیسیون ماده ١٠٠ که با ضوابط زیر پهنه مربوطه بر مبنای تصویب در کمیسیون ماده پنج با شورای عالی شهرسازی و معماری منطبق بوده و نیز اصول فنی و بهداشتی و شهرسازی را رعایت نموده باشند و با لحاظ رعایت حقوق مالکین مشاعی اقدام کند» گفت: منظور این ماده به روشنی مطرح نشده است، در این ماده باید بر اجرای مواردی توافق شود که براساس ضوابط جدید طرح تفصیلی آن مورد تخلف محسوب نمی‌شود.

وی پیشنهاد کرد: به جای کلمه «ضوابط زیر پهنه»، عبارت «ضوابط طرح تفصیلی و مصوبات کمیسیون ماده پنج»، نوشته شود.

در نهایتاً اعضای شورای شهر با ۱۹ رأی موافق از مجموع ۲۱ نفر حاضر کلیات لایحه بسته محرک اقتصادی شهرداری تهران در پی کرونا را تصویب کردند.

منبع: ایرنا

کد خبر 421960

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.