انتقاد بهزیستی از عدم همکاری دستگاه‌ها برای توانمندسازی معتادان متجاهر

مدیرکل توسعه پیشگیری و درمان سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه ٢۵ مرکز توانمندسازی معتادان در سراسر کشور دو هزار و ۶۸ نفر را تحت پوشش دارد، نسبت به عدم همکاری برخی از دستگاه‌های مسئول در خصوص توسعه و راه اندازی این مراکز انتقاد کرد.

به گزارش ایمنا، فرید براتی سده، با بیان اینکه طبق ماده ٨٠ قانون برنامه ششم توسعه در خصوص معتادان متجاهر سازمان بهزیستی و شهرداری علاوه بر نگهداری از معتادان باید مراکز توانمندسازی را نیز راه‌اندازی کنند، اظهار کرد: سازمان بهزیستی کشور طی دو سال گذشته دستورالعمل مربوط به این مراکز را آماده کرده و تاکنون راه‌اندازی ٢۵ مراکز با اعتبارات سازمان بهزیستی انجام شده که از این تعداد ۵ مرکز ویژه زنان بوده است.

وی با بیان اینکه در این مراکز معتادان متجاهری که درمان شده‌اند اما فاقد سرپناه هستند یا خانواده‌شان آنها را نمی‌پذیرد، نگهداری می‌شوند، اظهار کرد: این مراکز در ١٨ استان فعال شده‌اند و در استان تهران در ۴ مرکز نزدیک به هزار نفر تحت مراقبت هستند.

مدیرکل توسعه پیشگیری و درمان سازمان بهزیستی کشور با اشاره به اینکه این افراد در مراکز مذکور تا ۶ ماه اسکان رایگان دارند و آموزش مهارت‌های زندگی سالم، مهارت‌های حرفه‌ای را یاد می‌گیرند، تصریح کرد: بعد از آموزش این مهارت‌ها، آماده سازی شغلی برایشان صورت می‌گیرد تا بتوانند شغل پیدا کنند، شغلشان را نگه دارند، چگونه درخواست شغل بدهند و غیره که در نهایت هم این افراد برای استفاده از تسهیلات شغلی سازمان بهزیستی معرفی می‌شوند.

براتی سده با بیان اینکه افراد مذکور از طریق مدیریت مورد در صورت داشتن خانواده، به خانواده شأن وصل می‌شوند، افزود: در غیر این صورت از طریق واحد مددکاری اجتماعی تلاش می‌کنیم برایشان خانه و اسکان تهیه کنیم. به این ترتیب فرایند جامعه پذیری مجدد این افراد فراهم می‌شود، همچنین اگر خانواده‌شان نیاز به حمایت داشته باشد از طریق معاونت اجتماعی سازمان بهزیستی کشور از آنها حمایت می‌کنیم.

وی با اشاره به اینکه در کشور ٢۵ مرکز توانمندسازی و صیانت وجود دارد که در این مراکز به غیر از مرکز زنان قزوین که پذیرش ندارد، در بقیه مراکز ٢٠۶٨ نفر تحت پوشش هستند، گفت: دو مشکل در خصوص این مراکز وجود دارد، علیرغم اینکه این مراکز حلقه مفقوده بازتوانی و بازگشت معتادان به جامعه است، نه تنها سازمان بهزیستی از منابع خود در این زمینه هزینه کرده است، بلکه هیچکدام از دستگاه‌های دیگر از جمله ستاد مبارزه با مواد مخدر و وزارت کشور در این خصوص همکاری نکرده‌اند، به همین دلیل درخواست می‌کنیم تا امسال با توجه به شرایط، این همکاری صورت بگیرد.

مدیرکل توسعه پیشگیری و درمان سازمان بهزیستی کشور افزود: استان‌هایی که این مرکز را ندارند دائماً با ما مکاتبه می‌کنند و تقاضا دارند تا اجازه راه‌اندازی مرکز به آنها داده شود، استان‌هایی هم که شاهد اثرات مثبت این مراکز هستند تقاضای توسعه آن را دارند، در حال حاضر در استان تهران ۴ مرکز فعال است که بیش از هزار نفر را تحت پوشش دارند اما منابع ما در این خصوص محدود است. خواسته جدی ما تأمین منابعی از ستاد مبارزه با مواد مخدر است.

براتی سده به ایسنا، گفت: موضوع دوم این است که این مراکز همان مدل مراکز بهاران شهرداری است که از روی مدل «خانه‌های میان راه» بهزیستی ساخته شدند. تفاوت «خانه‌های میان راه» این بود بخش آموزش نداشتند و فقط سرپناه شبانه‌ای برای معتادان درمان شده‌ای بودند که جایی برای خواب نداشتند، بعداً با وارد شدن بخش آموزش و مدیریت مورد، این خانه‌ها تبدیل به مراکز توانمندسازی شدند. اگر مراکز بهاران در این خصوص فعال شوند بحث جامعه پذیری معتادان متجاهر درمان شده تکمیل خواهد شد.

کد خبر 421942

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.