خواص شگفت انگیز نعناع برای روزه داران

علت سردردها در ایام روزه‌داری، خواب خوش و آرام با مصرف خرما، توصیه‌های مفید غذایی طب سنتی ایرانی در ماه رمضان، آسیب هفت ماده غذایی به کلیه‌ها، خواص شگفت انگیز نعناع برای روزه داران را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگارایمنا، یک متخصص تغذیه با اشاره به علت سردردهایی که برخی از روزه‌داران به آن مبتلا می‌شوند، اظهار کرد: سردردهایی که گاهی روزه‌داران دچار آن می‌شوند می‌تواند چندین علت داشته باشد. یکی از شایع‌ترین علت‌ها «کافئین» است. بسیاری از افراد در طول روز چای و قهوه بسیار مصرف می‌کنند و چون در ماه رمضان از کافئین محروم هستند در نتیجه دچار سردرد می‌شوند. عمدتاً این افراد در چهار تا پنج روز اول ماه رمضان سردرد دارند و بعد از مدتی سردرد از بین می‌رود چرا که بدنشان به سطح پایین کافئین عادت می‌کند.

کورش جعفریان، افزود: گروه دیگری که به سردرد دچار می‌شوند، مبتلایان به میگرن هستند. این افراد در طول سال سردرد دارند اما یکی از عامل‌هایی که احتمال سردرد را در یک فرد میگرنی بالا می‌برد، گرسنگی است و اگر کسی دچار گرسنگی شد، سردردهای میگرنی او شدت می‌یابد بنابراین این افراد هم بدانند که احتمال اینکه سردرد پیدا کنند در ایام رمضان و روزه‌داری بیشتر است.

این متخصص تغذیه افت قند خون را یکی دیگر از دلایل سردرد دانست و ادامه داد: افت قند خون همراه با سردرد، لرز و عدم تعادل است. کسانی که سابقه بیماری دیابتی دارند طبیعتاً خودشان می‌دانند که قندشان افت می‌کند اما کسانی که سالم هستند خصوصاً افرادی که بدنشان تحمل دریافت قند بالا را ندارد یا به عبارتی ذخایر انرژی در بدنشان بسیار کم و وزن پایینی دارند، ممکن است با اینکه دیابتی نیستند قندشان افت کند و دچار سردرد شوند. این افراد به‌طور کلی و به‌خصوص در ایام شیوع کرونا باید بسیار مراقب باشند که برنامه غذایی شأن دچار آسیب جدی نشود.

جعفریان افزود: گروه دیگری که دچار سردرد در ایام روزه‌داری می‌شوند، افرادی هستند که افت فشار دارند. این افراد ممکن است که حالت سردرد و سرگیجه داشته باشند که به آنان توصیه می‌شود به حجم مایعات بدن خود توجه کنند، مصرف سبزیجات و میوه را بالا ببرند، مقداری نمک در غذای خود داشته باشند که در طول روز خیلی دچار کم آبی و افت فشار خون نشوند. اگر این موارد را کماکان رعایت کردند و همچنان افت فشارشان شدید بود حتماً با پزشک معالج خود در تماس باشند تا اتفاق ناگواری برایشان رخ ندهد.

این متخصص تغذیه خطاب به روزه دارانی که اصرار به کاهش وزن دارند، اظهار کرد: توصیه می‌کنم در ایامی که ریسک ابتلاء به کرونا بالاست افراد اگر هم می‌خواهند کاهش وزن داشته باشند بیش از یک کیلوگرم در ماه نباشد و عمده کاهش وزنی هم که اتفاق می‌افتد حتماً باید از طریق ورزش باشد. روزه داران سعی کنند که شب‌ها ورزش جدی داشته باشند تا از این طریق وزن کم کنند نه اینکه با کم خوردن یا نخوردن وزن خود را کاهش دهند.

هفت ماده غذایی که به کلیه‌ها آسیب می‌رسانند

برای کسانی که مستعد ابتلاء به سنگ کلیه هستند، آجیل میان وعده مناسبی نیست. چرا که حاوی دسته‌ای از مواد معدنی به نام اگزالات هستند که در رایج‌ترین نوع سنگ کلیه یافت می‌شوند. افراد سالم هم باید از مصرف غذاهای حاوی اگزالات، مانند اسفناج، چغندر، چیپس سیب زمینی، سیب زمینی سرخ شده آگاه باشند. برخی از این موارد از جمله آجیل می‌توانند مکمل‌های خیلی خوبی برای رژیم غذایی شما باشند. اما مانند همه موارد، توازن مهم است.

آووکادو مقدار زیادی پتاسیم دارد. کلیه‌ها برای انجام درست کار خود به تعادل مناسب پتاسیم و سدیم تکیه می‌کنند. هایپرکالمی نام بیش از حد پتاسیم در خون است، و این در افراد مبتلا به بیماری پیشرفته کلیه اتفاق می‌افتد. اغلب باعث حالت تهوع، ضعف، بی حسی و کندی ضربان قلب می‌شود.

مطالعات نشان می‌دهند که مصرف طولانی مدت کافئین می‌تواند بیماری مزمن کلیه را بدتر کند و ممکن است خطر سنگ کلیه را افزایش دهد. کافئین یک ادرارآور خفیف است که بر توانایی کلیه‌ها در جذب آب تأثیر می‌گذارد.

محصولات لبنی از جمله شیر، پنیر و ماست سرشاراز کلسیم هستند و باعث افزایش سطح کلسیم در ادرار می‌شوند. برای افرادی که مبتلا به بیماری‌های کلیوی هستند، کاهش مصرف لبنیات به اثبات رسیده است که کار فیلترینگ انجام شده توسط کلیه‌ها بر روی آنها آسان‌تر است و می‌تواند نیاز به دیالیز را به تأخیر اندازد.

سدیم در ترکیب با پتاسیم برای حفظ تعادل مایعات در بدن کار می‌کنند که برای عملکرد صحیح کلیه‌ها بسیار مهم است. اما مصرف بیش از حد سدیم باعث می‌شود که کلیه‌ها آب را به منظور رقیق کردن نمک موجود در جریان خون خود نگه دارند و این فشار سنگینی بر آنها وارد می‌کند.

گوشت حاوی مقدار قابل توجهی پروتئین است. اکنون پروتئین برای فرآیندهای رشد و سلامت ماهیچه‌های ما بسیار مهم است، اما متابولیزه کردن آن یکی از سخت‌ترین کارهایی است که کلیه‌های ما انجام می‌دهند. رژیم غذایی سرشار از پروتئین‌های حیوانی همچنین خطر ابتلاء به سنگ کلیه را افزایش می‌دهد. به همین دلایل، رژیم غذایی با پروتئین بالا برای افراد مبتلا به بیماری کلیوی توصیه نمی‌شود. اگر به منظور کاهش مصرف قند خود به شیرین کننده‌های مصنوعی تکیه می‌کنید، در واقع باعث کاهش عملکرد صحیح کلیه‌ها خواهید شد.

خواب خوش و آرام با مصرف خرما

یک متخصص تغذیه و رژیم‌درمانی گفت: مصرف همزمان خرما و شیر در هنگام عصر، سبب تنظیم سروتنین خون می‌شود و کسانی که خوابی آشفته دارند می‌توانند با خوردن خرما، خواب آرام را تجربه کنند.

منصور رضایی با اشاره به اینکه ماده غذایی خرما از نظر تقسیم‌بندی گروه تغذیه جز میوه محسوب می‌شود، اظهارکرد: خرما منبع غنی قندهای ساده یا کربوهیدرات‌ها بوده که از نظر پروتئین فقیر است.

وی با تاکید به اینکه خرما انرژی سهل‌الوصولی را به بافت‌های بدن می‌رساند اما این انرژی تداوم ندار، تصریح کرد: اینکه خرما دارای فیبر غذایی بالایی است، عنوان کرد: این ماده غذایی خوشمزه به عنوان یک ماده ملین است و کمک به پیشگیری و درمان یبوست می‌کند.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی، افزود: مصرف درازمدت خرما از ابتلاء به سرطان‌های دستگاه گوارش مانند کلون و معده جلوگیری می‌کند و به دلیل آنکه منبع غنی آنتی اکسیدان‌هاست از ابتلاء به بیماری‌های مزمن جلوگیری کرده و بدن را از نظر رادیکال‌های آزاد پاک می‌کند.

رضایی معتقد است، مصرف به اندازه خرما می‌تواند جایگزین خوبی برای مصرف قند و شکر باشد که بهتر است همراه با چای مصرف شود و به عنوان یک منبع غنی قند در هنگام افطار محسوب می‌شود. خرما دارویی شیرین است و در هر ۴۰ گرم آن ۱۵ گرم قند وجود دارد که معادل ۶۰ کالری است.

توصیه‌های مفید غذایی طب سنتی ایرانی در ماه رمضان

رئیس اداره طب سنتی ایرانی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج با اشاره به اینکه پزشکان متخصص طب سنتی ایرانی برای ماه مبارک رمضان توصیه‌های مفید غذایی دارند، گفت: با توجه به طولانی بودن زمان روزه داری در این ایام، رعایت توصیه‌های غذایی می‌تواند به عملکرد بهتر بدن بخصوص با این شرایط کرونایی کمک کند.

کیان دهراب پور، وی اظهارکرد: از دیدگاه طب سنتی ایرانی، مزاج افراد که عبارت از خصوصیات فیزیکی، رفتاری و عملکرد اعضاست در افراد مختلف متفاوت است، بنابراین یک دستور غذایی واحد برای همه افراد توصیه نمی‌شود.

وی خاطرنشان کرد: افراد دارای مزاج گرم و خشک اغلب لاغر هستند، دارای خواب کم و پوست خشکی دارند. توجه به این مزاج نسبت به سایر مزاج‌ها در هنگام روزه داری از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

دهراب پور تصریح کرد: اجتناب از مواد غذایی و ادویه جات دارای طبیعت خشک نظیر سرخ کردنی‌ها، سیر و پیاز خام، فلفل، دارچین، زنجبیل، آویشن، زیره و زنیان، داشتن خواب مناسب، استفاده از غذاهای رطوبت بخش مثل میوه‌ها بخصوص میوه‌های مایل به سردی مثل لیموترش، آلو، هندوانه، طالبی و انواع مرکبات، استفاده از نوشیدنی‌های مختلف مثل شیر و همچنین سایر نوشیدنی‌ها نظیر شربت سکنجبین و خیار، بذرهای لعاب دار مثل تخم شربتی، خاکشی و شربت لیمو، استفاده از سوپ‌های رقیق مثل سوپ جو حاوی مرغ و سبزیجاتی نظیر خرفه، گشنیز، کدو سبز، زرشک یا ریواس و مصرف رب‌های خانگی نظیر رب انار، رب به و رب ریواس جهت جلوگیری از تشنگی و اصلاح هضم به روزه داران دارای مزاج گرم و خشک توصیه می‌شود.

رئیس اداره طب سنتی ایرانی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج با بیان اینکه افراد دارای مزاج گرم و تر اغلب عضلانی هستند، خوش خواب بوده و پوست‌شان نرم و مرطوب است، ادامه داد: این افراد باید از زیاده روی در مصرف غذاها و ادویه جات دارای طبیعت گرم اجتناب کنند، از میوه‌ها و سبزیجات دارای طبیعت معتدل استفاده کنند.

دهراب پور اظهار کرد: افراد با مزاج سرد و خشک مستعد خشکی پوست و یبوست هستند و مهمترین اقدام در آن‌ها خواب کافی و مصرف مواد غذایی رطوبت بخش است.

وی تاکید کرد: توصیه‌های می‌شود این افراد از غذاهای رطوبت بخش تهیه شده از گوشت، غلات و سبزیجات تازه نظیر خورش کرفس، آبگوشت، آش گندم حاوی مرغ و سبزیجات تازه و اجتناب از مصرف سرخ کردنی‌ها، بادنجان، گوشت گوساله و ادویه جات تند و تیز استفاده کنند.

خواص شگفت انگیز نعناع برای روزه داران

نعنا یا نعناع گیاهی است از تیره دو لپه ای‌های پیوسته گلبرگ که سردسته تیره نعناعیان و جز سبزی‌های خوراکی است. نعنایی که به عنوان سبزی خوردن مصرف می‌کنیم، با نعنایی که به صورت خودرو در کوه می‌روید متفاوت است. البته خوردن نعنایی که پرورش داده می‌شود و به عنوان سبزی خوردن مورد استفاده قرار می‌گیرد، با غذای روزانه، توصیه می‌شود. در مواردی که ناراحتی‌های معده وجود دارد، خوردن نعنای تازه نه تنها معده را ناراحت نمی‌کند، بلکه درمان کننده‌ی ناراحتی معده هم است. نعنای کوهی یا نعنای فِری، از نظر کاربرد و خواص از نعنای معمولی که پرورش داده می‌شود، بسیار عالی‌تر، قوی‌تر و مؤثرتر است. در ماه مبارک رمضان به علّت تغذیه‌ی نادرست و کم تحرکی، اکثر افراد دچار یبوست می‌شوند. نعناع فیبر فراوانی دارد و یبوست را بهبود می‌بخشد.

دستگاه گوارش

بسیاری از ما به علت نوشیدن آب و چای فراوان بعد از افطار و هم چنین پرخوری، دچار نفخ و درد معده می‌شویم. نعناع، باد معده را از بین می‌برد و در تسکین دردهای معده مؤثر است.

پوست

پوست صورت، در ماه رمضان به علّت کم آبی بدن، خواب ناکافی و تغذیه‌ی نادرست، دچار خشکی و آکنه می‌شود. نعناع، التهاب پوست را می‌گیرد. نعناع سرشار از بتاکاروتین و ویتامین C است و در بهبود آکنه و نرمی پوست مؤثر واقع می‌شود.

کلیه

در ماه رمضان تشنگی طولانی مدت، باعث کم آبی بدن شده و کلیه‌ها کارکرد همیشگی را ندارند. در نتیجه سم بیشتری در بدن ذخیره می‌شود. نعناع خاصیت ادرارآوری دارد و با به کارانداختن کلیه‌ها، سموم را از بدن دفع می‌کند.

سردرد

سردردهای میگرنی معمولاً در ماه رمضان به عللی از جمله کم آبی بدن، کم خوابی و… بیش از دیگر موقعیت‌ها عود می‌کنند. نعناع منتول زیادی دارد و منتول ماده‌ای ضد درد است. استفاده‌ی موضعی نعناع به همراه روغن زیتون و یخ نیز می‌تواند به کاهش دردهای میگرنی کمک کند.

کاهش وزن

افراد در ماه مبارک رمضان برخلاف انتظارشان، دچار اضافه وزن می‌شوند و باید بیشتر مراقب تغذیه‌ی خود باشند. امّا اگر در غذا خوردن زیاده روی کردید، نگران نباشید. نعناع سوخت و ساز بدن را افزایش می‌دهد و میزان چربی سوزی را بالا می‌برد. هم چنین اگر نعناع را پیش از غذا یا همراه با غذا میل کنید، فیبر فراوان آن باعث احساس سیری زودرس می‌شود و از اضافه وزن تان جلوگیری می‌کند. نعناع برای درمان سرماخوردگی و آنفلوانزا مفید است.

خواص درمانی نعناع

نعناع از نظر طب قدیم ایران نسبتاً گرم و خشک است و از نظر خواص دارویی از پونه قوی‌تر است. از نعناع اسانس، روغن و تنتور تهیه می‌کنند که مصارف طبی مختلفی دارد. نعناع باد شکن است و گاز معده و روده را از بین می‌برد. تقویت کننده معده و بدن است. ضد تشنج و ضد سرفه است. نعناع مسکن، آرام بخش و قاعده آور است. برای بی خوابی، کم خوابی و ناراحتی‌های شبانه یک داروی مؤثر است. استفاده از نعناع، درد شکم را برطرف می‌کند. نعناع برای درمان سرماخوردگی و آنفلوانزا، ناراحتی‌های عصبی، تسکین درد دندان، پایین آرودن تب و رفع دردهای معده مفید است.

کد خبر 421936

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.