۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۰
درختان ناژوان زیر چتر قانون

ناژوان یک ظرفیت زیست محیطی اصفهان است که به عنوان ریه تنفسی این شهر محسوب می شود، طبیعت بکری که به تمام شهروندان تعلق دارد و همه باید در برابر حفظ و حراست از آن احساس مسئولیت کنند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بیشه ۱۲۰۰ هکتاری ناژوان به عنوان میراث سبز شهر اصفهان که قدمت آن به پیش از صفویه می‌رسد، از جذابیت‌های گردشگری و طبیعت‌گردی ویژه‌ای برخوردار است به طوری که کمتر کسی به اصفهان سفر کرده و از جاذبه‌های گردشگری آن لذت نبرده است.

در این بین افرادی هستند که هنگام گذراندن اوقات فراغت در این منطقه بدون دل نگرانی شاخه درختان را می‌شکنند و با آن آتش می‌افروزند تا چای یا کبابی درست کرده یا خودشان را گرم کنند و آخر سر هم بدون اینکه مطمئن شوند آتش خاموش شده، چوب‌های نیم‌سوخته را بحال خود رها می‌کنند و می‌روند؛ البته این موضوع برای بسیاری عادت شده که تا وقتی ناظری را دور و بر خود نمی‌بینند به کارهای دلخواهانه حتی آتش افروختن در دل طبیعت می‌پردازند.

مسئولان شهری نیز همواره آتش افروختن در پارک ناژوان را تهدید جدی برای طبیعت آن می‌دانند و هشدار می‌دهند که هرگونه برپایی آتش در آن ممنوع است زیرا در صورتی که دچار حریق شود خسارات جبران ناپذیری وارد می‌شود، لذا لازم است گشت‌های ویژه از این معضل جلوگیری کنند و از بروز خسارات مالی و تلفات جانی پیشگیری کنند. مدیریت شهری در تلاش است بکر بودن طبیعت ناژوان را حفظ کند، از این رو علاوه بر فرهنگسازی، تیم‌های ویژه نظارت را در نقاط مختلف این منطقه بکار گرفته‌اند تا این گنجینه سبز شهر از هر گزندی به دور باشد.

تصمیمی برای احداث باربکیو در ناژوان نداریم

سید رسول هاشمیان، مدیر طرح ساماندهی ناژوان در گفت و گو با خبرنگار ایمنا، می‌گوید: پارک طبیعی ناژوان با وسعتی بالغ بر یک هزار و ۲۰۰ هکتار یک سرمایه بزرگ ملی در اصفهان است و همه باید در پاسداشت و نگهداری آن تلاش کنند.

وی با بیان اینکه اکثر شهروندان در ناژوان بسیاری مسائل شهروندی را رعایت می‌کنند و با نگاه به اینکه پارک طبیعی است وارد آن می‌شوند، تصریح می‌کند: شکستن شاخ و برگ درختان، برافروختن آتش زیر درختان، پارک خودرو در داخل فضاهای سبز، ریختن زغال و پسماند حاصل از دخانیات در داخل تشتک درختان و جوی‌های آب با توجه به اثرات مخرب اینگونه پسماندها، باعث آسیب‌زدن به فضای سبز ناژوان می‌شود؛ حتی قرار دادن ظروف و منقل باعث آسیب زدن به فضای سبز خواهد شد.

مدیر طرح ساماندهی ناژوان می‌افزاید: در پارک طبیعی ناژوان باغاتی در اختیار کشاورزان و با مالکیت است و شهروندان باید از ورود به حریم خصوصی این باغات و آسیب‌زدن به محصولات کشاورزی و گل‌کاری‌ها، خودداری کنند.

وی با بیان اینکه در شش‌ماهه گذشته بیش از ۱۴ هزار اصله درخت و درختچه مقاوم به کم‌آبی در ناژوان کاشته شده و بیش از ۱۰ هزار مترمربع چمن ترمیم کاشت شده  و بیش از ۷۰۰ مترمربع باغچه گل دائم با استفاده از گونه‌های کم نیاز آبی احداث شده است، اظهار می‌کند: یکی از عوامل حفظ طبیعت ناژوان، شهروندان مسئولیت‌پذیر هستند که علاوه بر کمک در نگهداری این سرمایه ملی، به شهروندانی که نسبت به رعایت برخی مسائل کم‌توجه هستند تذکر می‌دهند.

هاشمیان ادامه می‌دهد: در کنار این شهروندان، فعالیت کارگران تلاشگر حوزه فضای سبز، نیروهای مدیریت کنترل و نظارت و کارکنان حوزه فضای سبز با تشکیل اکیپ‌ها و مراقبت مستمر از این پهنه، باعث شده که کمترین آسیب به درختان و طبیعت ناژوان برسد.

وی می‌گوید: چنانچه شهروندان مواردی از تخلف و آسیب زدن به طبیعت ناژوان را مشاهده کردند، می‌توانند مراتب را از طریق شماره تلفن ۳۷۶۵۲۵۹۷ گزارش کنند.

مدیر طرح ساماندهی ناژوان با تاکید بر اینکه تصمیمی برای احداث باربکیو در ناژوان نداریم، اظهار می‌کند: سیاست این است که در ناژوان آتش روشن نشود زیرا این محدوده یک محیط طبیعی است؛ البته امیدواریم که با احترام به طبیعت بتوانیم روز به روز شاهد زیبایی بیش از پیش منطقه ویژه گردشگری ناژوان باشیم.

قانون ناظر بر حفظ درختان شهر

عباس صادقی، کارشناس مسائل حقوقی در این باره می‌گوید: قطع درختان فی‌نفسه جرم است، مگر آنکه مصلحتی آن هم به قدر رفع حاجت در بین باشد.

وی می‌افزاید: مواد ۶۸۴، ۶۸۵ و ۶۸۶ قانون مجازات اسلامی باب تعزیرات و مجازات‌های بازدارنده، قطع درخت و تخریب محصول دیگری اعم از زراعی و باغی را مشمول عنوان مجرمانه دانسته است.

این کارشناس مسائل حقوقی ادامه می‌دهد: ماده ۶۸۶ قانون مذکور با استناد به ماده یک قانون حفظ و گسترش فضای سبز، قطع درختان موضوع این ماده را مستوجب شش ماه تا سه سال حبس یا پرداخت سه تا ۱۸ میلیون جزای نقدی دانسته است.

وی تاکید می‌کند: تکلیف شهرداری‌ها به پلاک‌کوبی و شناسنامه‌دار کردن درختان حریم شهری نیز تأثیری در شمول عنوان مجرمانه ماده ۶۸۶ قانون تعزیرات ندارد و چنانچه فردی تحت هر عنوان درخت مثمر یا غیر مثمر را قطع کند مستحق این مجازات خواهد بود؛ البته عطف شاخه یا ریشه درخت همسایه که به ملک مجاور تجاوز کرده، به استناد ماده ۱۳۱ قانون مدنی، بدون قطع تنه و تنها در حد دفع ضرر و قلع ماده زیان، مجاز است.

صادقی اظهار می‌کند: در ماده سه قانون حفظ و گسترش فضای سبز به مأموران شهرداری اجازه داده شده با مجوز دادستان برای انجام تکلیف قانونی مقرر در ماده دو این قانون، وارد محل‌های ذکر شده در ماده یک شوند که تنها مصداق آن، باغ‌های اشخاص حقیقی موجود در محدوده قانونی شهرهای است که به وسیله طرح‌های جامع و تفصیلی مصوب، مشخص می‌شود.

وی می‌افزاید: ضوابط مندرج در قانون حفظ و گسترش فضای سبز تنها از باب رعایت مصالح عمومی و حفظ فضای سبز عمومی است و ربطی به بهره‌برداری از ثمرات و میوه ندارد و در این مورد ضوابط قانون مدنی مانند مواد ۳۳ و ۳۹ این قانون حاکم است.

این کارشناس مسائل حقوقی با بیان اینکه قانون حفظ و گسترش فضای سبز شهری ناظر بر حفظ درختان شهر است، می‌گوید: اگر کسی بخواهد با کاشت درخت در اراضی شهری، اقدام به احیای زمین کند باید ضوابط شهرداری محل را رعایت کند مضافاً اینکه این عمل در حال حاضر موضوعیت ندارد و ماده ۱۴۱ قانون مدنی با وضع قوانین لاحق، نسخ ضمنی شده است.

وی تصریح می‌کند: به نظر می‌رسد با قاطعیت و جامعیت قانون حفظ و گسترش فضای سبز شهری، قطع درخت بر اساس ماده ۵۰۳ قانون مدنی نیز نیازمند اثبات امر برای مأموران شهرداری است؛ توضیح آنکه طبق این ماده اگر مستأجر بدون اذن موجر در زمین او درختی غرس کند، مستأجر یا موجر هر وقت بخواهند می‌توانند درخت را قطع کنند، اما در این موارد مأمور شهرداری می‌تواند تا اثبات این قضیه از عملیات قطع درخت یا درختان جلوگیری کند.

کاهش چشمگیر آسیب به درختان ناژوان

فروغ مرتضایی‌نژاد، مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان اظهار می‌کند: سختگیری‌های سازمان پارک‌ها باعث شده حوادثی همچون آتش‌سوزی درختان یا ایراد آسیب به آنها در ناژوان به حداقل برسد.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان تصریح می‌کند: بخشی از عرصه طبیعی ناژوان در اختیار شهروندان قرار دارد، اما باید اقدامات لازم در بخش فرهنگی و افزایش آموزشهای فرهنگسازی انجام شود تا کمتر شاهد بروز حادثه برای میراث سبز شهر باشیم.

وی خاطرنشان می‌کند: در ناژوان نیروهای نظارتی مراقب درختان هستند، اما در صورت ایراد خسارت پیمانکاران مربوطه جریمه خواهد شند و باید خسارات آن را جبران کنند.

مرتضایی‌نژاد با بیان اینکه لایحه‌ای به شورای شهر ارسال کرده‌ایم که در صورت تصویب، جریمه خسارت عمدی به درختان شهر تا سه برابر افزایش یابد، می‌گوید: ایراد خسارت به درختان جرم است و افرادی که به درختان خسارت می‌زنند تحت پیگرد قانونی قرار می‌گیرند و چنان‌چه فردی به صورت عمدی خسارت یا آسیبی را به درخت وارد کند، مشمول ماده هفت قانون حفظ و گسترش فضای سبز شده و جبران خسارت باید برای فرد خاطی در نظر گرفته شود.

وی می‌افزاید: ماده هفت قانون حفظ و گسترش فضای سبز علاوه بر اینکه برای جبران خسارت وارده پیگرد لازم را انجام می‌دهد، شهروند خاطی نیز باید خسارات وارد شده به شهر را پرداخت کند، همچنین هر شهروندی به درختان شهر آسیب بزند علاوه بر پرداخت خسارت باید عوارض آن را بپردازد و حتی چنانچه تعداد درختان آسیب دیده زیاد باشد، مجازات کیفری خواهد داشت.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان با بیان اینکه اگر شهروندی در داخل منزل خود درختی را قطع کرد، خسارت آن را باید به شهرداری بپردازد، تاکید می‌کند: درختان تأمین کننده اکسیژن و ایجاد فضای با نشاط در شهر هستند، بنابراین با مراقبت هر چه بیشتر باید هوای درختان شهر را داشته باشیم.

وی با اشاره به تشکیل کمیسیون حفظ و گسترش در سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان، تصریح می‌کند: در این کمیسیون نماینده شورای شهر، نماینده شهردار و نماینده سازمان پارک‌ها حضور دارند و میزان خسارت طبق فرمول مصوب محاسبه شده  و به فرد خاطی ابلاغ می‌شود تا جبران خسارت کند.

کد خبر 421925

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.