شیوع کرونا ۵۰ هزار کارگر اصفهانی را بیکار کرد

عضو هیات رئیسه شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: با شیوع کرونا ۵۰ هزار نفر از کارگران در شهر اصفهان علاوه بر مشکلات همیشگی و ساختاری این قشر، بیکار و مشاغل آن‌ها تعطیل شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، اصغر برشان امروز (یکشنبه) در یکصد و بیست و یکمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان اظهار کرد: هفته کارگر و روز جهانی کارگر را در حالی پشت سر گذاشتیم که امسال به دلیل شیوع بیماری کرونا برگزاری جلسات و تجمعات برای تبیین و طرح خواسته‌ها و مشکلات جامعه کارگری مقدور نبود.

وی افزود: امسال ۵۰ هزار نفر از کارگران در شهر اصفهان علاوه بر مشکلات همیشگی و ساختاری این قشر، بیکار و مشاغل آن‌ها تعطیل شد و بر مبنای قانون، حقوق و مزایای خود را باید از طریق سازمان تأمین اجتماعی دریافت کنند.

عضو هیأت رئیسه شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: در نیمه اردیبهشت‌ماه هستیم و هنوز هیچ بودجه‌ای از طرف دولت به سازمان تأمین اجتماعی جهت پرداخت حقوق و مزایای کارگران اختصاص داده نشده است و این قشر با گذشت بالغ بر دو ماه هیچ حقوقی دریافت نکرده‌اند.

وی ادامه داد: با وجود اینکه براساس قانون حداقل مزد باید برمبنای تورم و سبد هزینه زندگی که از سوی مراجع رسمی اعلام و تأیید می‌شود تعیین شود، این رقم امسال به اندازه نیمی از تورم بالای ۴۱ درصد بوده و بدون درنظر گرفتن خواسته نمایندگان کارگران و فقط با نظر کارفرما و دولت که خود بزرگترین کارفرماست تصویب و اعلام شد که مورد اعتراض شدید جامعه کارگری قرار گرفت.

برشان با بیان اینکه قرار است شورای عالی کار مجدداً با تشکیل جلسه مصوبه دستمزد را اصلاح و در رقم تعیین شده برمبنای تورمی که از سوی مراجع رسمی اعلام می‌شود اعلام شود، خاطرنشان کرد: حداقل مزد بازنشستگان و مستمری بگیران تأمین اجتماعی نیز از این حداقل دستمزد تبعیت کرده و حداقل مزد شاغلین و بازنشستگان تأمین اجتماعی از حداقل مزد و مزایای کارمندان کشوری و لشکری یعنی ماهیانه دو میلیون و ۸۰۰ هزار تومان در ماه کمتر است.

وی تصریح کرد: با وجود اینکه همسان سازی و متناسب سازی حقوق برای بازنشستگان کشوری و لشکری با منابع دولتی انجام شده این همسان سازی و متناسب سازی برای بازنشستگان تأمین اجتماعی با تمامی قول‌ها و وعده‌های داده شده هنوز عملیاتی نشده و دولت که خود بزرگترین کارفرما و ابر بدهکار به سازمان تأمین اجتماعی است بدهی خود را جهت تأمین منابع به سازمان تأمین اجتماعی که نزدیک به ۶۰ درصد جمعیت کشور را از نظر بیمه‌ای، درمانی و بازنشستگی تحت پوشش دارد پرداخت نکرده و متأسفانه همسان سازی حقوق اجرایی نشده است.

عضو هیأت رئیسه شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: ۱۰ درصد سهام شرکت سرمایه گذاری تأمین اجتماعی به دستور دولت در بورس عرضه شد و منابع حاصل از این عرضه سهام به صورت شفاف باید با نظر صاحبان سرمایه در راستای ارتقای این سهام و تبدیل به احسن سرمایه گذاری در بازار سهام مصرف گردد.

وی با اشاره به رونمایی از تندیس کارگر به دست شهردار اصفهان و با حضور نمایندگان تشکل‌های کارگری و کارفرمایی، اظهار کرد: از سازنده این تندیس تقدیر می‌کنم و امیدوارم رونمایی از این تندیس عامل توجه حقیقی و عنایت ویژه به مسائل کارگران در تحقق خواسته‌های جامعه کارگری باشد.

کد خبر 421915

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.