۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۸:۱۹
بورس ایران، بازاری خارج از تصورات!

بازار سرمایه ایران پیش از اسفند ۹۶، بازاری کمتر شناخته شده بود که تنها علاقمندان و حرفه ای ها به معامله در آن می پرداختند اما با شوک ارزی همان سال و جهش ۱۲ کاناله نرخ دلار، این بازار نیز کم کم جان گرفت و اکنون با حدود ۱۰۰ درصد بازدهی در کمتر از دو ماه، به بازاری خارج از تصورات معمول بدل شده است.

به گزارش ایمنا، از اواخر بهمن‌ماه سال گذشته که ورود کرونا به کشور به صورت رسمی اعلام شد، دو ماه می‌گذرد. تعداد مبتلایان به کووید ۱۹ از یک میلیون نفر فراتر رفته و سران کشورها برای جلوگیری از گسترش این بیماری، اقدامات سخت‌گیرانه‌ای اتخاذ کرده و تعدادی از کشورها دست به قرنطینه عمومی زده‌اند. در این مدت اقتصاد کشورهای درگیر، از چین تا آمریکا صدمات جدی دیده و بورس‌های مطرح دنیا که یکی از شاخص‌های ارزیابی اقتصاد محسوب می‌شود، با افت چشمگیر مواجه شدند.

در ایران اما داستان کمی متفاوت است. شاخص کل بورس تهران با وجود تأیید رسمی ورود کرونا به ایران و پیش‌بینی تأثیر آن بر فروش و سودآوری شرکت‌ها، به روند صعودی خود ادامه داد و تنها اصلاحی ۱۱ درصدی را تجربه کرد آن هم زمانی که مصادف با روزهای پایانی سال و فشار عرضه بر تقاضا بود. در آن زمان عده‌ای، اصلاح شاخص پس از مدت‌ها روند صعودی را ناشی از تأثیر کرونا بر اقتصاد ایران دانستند و روند پیش رو را نزولی پیش‌بینی کردند اما در دو روز انتهایی سال، ورق دوباره برگشت و بازار تاکنون روندی صعودی را تجربه کرده و با نزدیک به ۱۰۰ درصد رشد از حوالی ۵۰۰ هزار واحد به یک قدمی میلیون شدن رسیده است.

تورم و رشد نقدینگی

یکی از دلایل غلط از آب درآمدن پیش‌بینی نزول بازار، نادیده گرفتن تورم موجود دو رقمی و رشد پیوسته نقدینگی است. بر اساس آخرین اطلاعات مرکز ملی آمار، تورم اسفندماه سال گذشته، ۳۸.۲ درصد و نقدینگی موجود در کشور با افزایش ۲۰ درصدی نسبت آذرماه سال ۹۷ به ٢٢ هزار و ۶۲۳ هزار میلیارد ریال در پایان آذر ۹۸ بوده و همین مسئله در کنار رشد اقتصاد صفر درصدی (بدون احتساب نفت) نمایانگر ادامه تورم مزمن در کشور است. در همین میان عبور نرخ ارز از رقم ۱۶ هزار تومان در بازار آزاد و انتظارات تورمی نیز مزید برعلت شد تا رشد بازار سهام همچنان در بحران کرونایی جهان ادامه داشته باشد.

بی‌توجهی به کرونا؛ خوش‌بینی ادامه دار

به رغم تأثیر بحران کرونایی در جهان بر اقتصاد کلان و خرد که در صورت‌های مالی شرکت‌ها نیز هویداست، خوشبینی به صعود بورس، ریسک زیان ناشی از کرونا را عملاً به حاشیه برده است. بررسی گزارشات فعالیت یک ماهه شرکت فولاد مبارکه اصفهان به عنوان یکی از بزرگترین و فعال‌ترین شرکت‌های بورسی نشان می‌دهد نسبت فروش این شرکت در یک ماهه انتهایی سال گذشته به فعالیت یک ماهه بهمن‌ماه این شرکت برابر با ۰.۶۷ است، در حالی که همین نسبت در سال ۹۷ عدد ۱.۰۰۵ را نشان می‌دهد. این تغییر چشمگیر آن‌هم در شرایطی که ایران و بسیاری از کشورها با بحران کرونا دست و پنجه نرم می‌کنند، اتفاقی به نظر نمی‌رسد.

با این وجود سهام این شرکت از اواخر بهمن‌ماه ۹۸ تاکنون بازدهی تقریباً ۱۸۰ درصدی را تجربه کرده و از حوالی ۳۴۰ تومان به بیش از ۹۵۰ تومان افزایش یافته است. این تغییر چشمگیر در زمانی که بسیاری از کسب‌وکارها به دلیل گسترش روز افزون کرونا موقتاً تعطیل شده یا در آستانه تعطیلی هستند تنها مختص به شرکت فولاد مبارکه نیست.

بررسی‌ها از بازار بورس نشان می‌دهد ارزش معاملات این بازار بر اساس آمار معاملاتی روز گذشته با وجود نگرانی‌های جهانی از ورود موج دوم کرونا، نسبت به اواخر بهمن‌ماه بیش از ۳۵ درصد افزایش داشته است. به نظر می‌رسد خوش‌بینی معامله‌گران در کنار مدیریت بازار و فعالیت سفته بازان به کلی تأثیر کرونا را به حاشیه رانده و گاه چنان شرایط برای رشد بازار مناسب به نظر می‌رسد که برخی از کارشناسان اهداف خارق العاده‌ای نظیر فتح قله هشت میلیون واحدی را برای شاخص کل ترسیم و تبلیغ می‌کنند.

همواره باید به این نکته توجه داشت که مهمترین عامل در ارزش گذاری شرکت‌های بورسی، مقدار سودی است که آن شرکت در طی یک دوره مالی به وجود می‌آورد. اگرچه موارد دیگری نظیر دارایی‌های شرکت نیز در این ارزش گذاری مؤثر است اما بی‌توجهی به فعالیت‌های عملیاتی می‌تواند ریسک زیان سرمایه‌گذاران را افزایش دهد؛ موج سواری شاخص بر نقدینگی نمی‌تواند برای همیشه ادامه پیدا کند.

کد خبر 421913

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.