اتاق بین‌الملل جوانان، گامی برای پویایی اقتصاد ملی

اتاق بین‌المللی جوانان جمهوری اسلامی ایران (JCI) سازمانی غیرانتفاعی و مبتنی بر عضویت جوانان فعالی است که با هدف ایجاد و توسعه شبکه پایدار تشکیل‌شده و در راستای توسعه کسب‌وکار کوچک و متوسط برای رسیدن به اقتصاد پویای ملی تعریف می‌شود.

به گزارش ایمنا، سال گذشته ایران با رأی قطعی ۱۲۴ کشور عضو اتاق بین‌المللی جوانان JCI به عضویت این تشکل غیرانتفاعی درآمد.

اتاق بین‌المللی جوانان مبتنی بر عضویت جوانان فعال و با هدف ایجاد و توسعه شبکه پایدار از جوانان فعال اقتصادی جهت توسعه کسب و کارهای کوچک و متوسط برای رسیدن به اقتصاد پویای ملی ذیل قوانین جمهوری اسلامی ایران تشکیل شده است.

اتاق بینالمللی جوانان مؤسسهای غیرانتفاعی، غیردولتی و غیرسیاسی است که شامل اعضای جوان و فعال ۱۸ تا ۴۰ سال است که اکنون در ۱۲۴ کشور و۵۰۰ شهر جهان بیش از ۲۰۰ هزار عضو فعال دارد و تا امروز بیش از ۱۱ میلیون نفر به عضویت آن درآمده‌اند. این سازمان اعضای خود را با توسعه مهارت و دانش توانمند می‌سازد تا بتوانند با تصمیم‌گیری‌های درست موجب تأثیر پایدار در جوامع خود شوند.

مأموریت این سازمان فراهم‌سازی بستر مناسب توانمندسازی جوانان برای ایجاد تغییرات مثبت در کسب‌وکار خود و اقتصاد ملی است.

تاریخچه تشکیل اتاق بین‌الملل جوانان

آغاز داستان JCI زمانی بود که هنری جیسن بیر در سال ۱۹۱۵ در یک جلسه از ۳۲ نفر از جوانان برای پروژه فروش اوراق مشارکت برای تأمین مالیِ ساختن یک پارک دعوت کرد. در سال ۱۹۲۴ رئیس وقت اتاق بازرگانی انگلیس در مجمع بین‌المللی اتاق بازرگانی جهان با این گروه آشنا و JCI وارد اروپا شد، در سال ۱۹۳۰ عضویت زنان نیز در این اتاق آغاز و از یک سازمان محض مردان خارج شد. در سال ۱۹۴۴ با شرکت‌کنندگانی از ۸ کشور، نخستین مجمع بین‌المللی JCI در مکزیک برگزار شد. در سال ۱۹۵۲ برای نایسلی رئیس JCI در هفتمین کنگره جهانی در ملبورن استرالیا مقام سناتوری تعریف شد که بالاترین درجه با عضویت مادام‌العمر برای شخص است.

پس‌ازآن عضویت کشورهای مختلف در چنین مجمعی، اهمیت آن را بیشتر کرد و اخیراً ایران نیز به عضویت این نهاد جهانی درآمده است.

ایران عضو نهاد جهانی JCI

در رابطه با شکل‌گیری چنین اتاقی و اهمیت عضویت در آن جلیل مشکاتی رئیس اتاق بین‌الملل جوانان در سال ۲۰۲۰ به ایمنا می‌گوید: اتاق بین‌المللی جوانان ایران JCI یک‌نهاد جهانی است که بیش از ۱۰۰ سال در جهان در حال فعالیت است. این سازمان با اصل رشد بین جوانان ایجاد شده و جوانان را برای توانمندسازی و صادرات یاری می‌کند.

وی با اشاره به اینکه یکصد کشور عضو این تشکل هستند تأکید می‌کند: تشکل‌های مع عمر بالای ۱۰۰ سال داشته باشند به ندرت دیده می‌شوند؛ اعضای JCI سازمان‌های ملی هستند که در ۴ منطقه اروپا، آفریقا و خاورمیانه، آمریکا و آسیا و اقیانوسیه تقسیم می‌شوند.

این مسئول در زمینه سابقه شکل‌گیری آن در ایران می‌گوید: حدود ۷ سال پیش کمیته جوانان در اتاق بازرگانی شکل گرفت، ۴ سال قبل هم شورای عالی جوانان با همکاری و حمایت این اتاق به وجود آمد ولی اکنون به دلیل دریافت مجوزهای بین‌المللی به‌طور مستقل فعالیت می‌کند.

به گفته مشکاتی اکثریت اعضای اتاق جوانان از بازرگانان و فعالان خوش‌نام هستند، اعضایی بسیار متنوع که از کارآفرینان و صاحبان استارتاپ‌ها گرفته تا مدیران شرکت‌ها و سازمان‌های مردم نهاد کارآفرینانه از سراسر ایران‌گرد هم می‌آیند اما در این هدف مشترک هستند و زمینه توسعه خود در کسب‌وکارهای کوچک را فراهم می‌کنند.

رئیس اتاق بین‌الملل جوانان می‌افزاید: اعضای این انجمن فرصت دارند که تجارب علمی تجارت را به دست آورند؛ از جمله این فرصت‌ها می‌توان به کشف و تمرین مهارت‌های جدید در یک محیط توسط اعضا اشاره کرد.

وی تصریح می‌کند: از دیگر مزایای عضویت در این سازمان، گسترش شبکه‌سازی و ارتباطات، خدمت به جامعه و شرکت در سمینارها و ارتباط با افرادی از سراسر دنیاست که در کنفرانس‌های JCI ملاقات خواهید کرد از این رو در معرض چالش قرار می‌گیرید و امکان تبادلات تجاری را برای خود فراهم می‌کنید.

مشکاتی اظهار می‌کند: هرساله اعضای این انجمن به‌واسطه رأی گیری که در این مجموعه می‌شود این فرصت را دارند که برای رهبری در جایگاه‌های شهرستان، ملی و بین‌المللی انتخاب شوند. اما فلسفه رهبری در یک سال هم آن است که به اعضا اجازه می‌دهد استعدادها، مهارت‌ها و ایده‌های خلاق و جدید خود را با دیگر اعضا به اشتراک گذاشته تا بتوانند راهگشایان خوبی برای مشکلات جوامع خود باشند.

مرکزی برای پرورش مهارت‌ها

احمد مهدی پور از اعضای اتاق بین‌الملل جوانان در این باره اظهار می‌کند: قبل از اشاره به ایجاد اتاق بین‌الملل جوان، در رابطه با ایجاد اتاق‌های بازرگانی باید گفت نیاز فعالان اقتصادی به تعامل و مذاکره سازمان‌یافته با دولت‌ها و مراجع قانونی و ارائه درخواست‌ها و نظراتشان برای بهبود فضای کسب‌وکار از مهم‌ترین دلایل برای شکل‌گیری اتاق‌های بازرگانی در سراسر جهان بوده است.

وی می‌افزاید: چنین مراکزی در حال فعالیت بودند تا سال ۱۹۱۵ که گروهی از فعالان جوان تشکلی مختص به جوانان به نام انجمن پیشرفت مدنی مردان جوان در ایالت میسوری آمریکا به وجود آوردند و این حرکت با سرعت زیادی جلو رفت تا جایی که در سال ۱۹۲۰ نخستین اتاق ملی جوانان در آمریکا تأسیس شد.

این عضو اتاق جوانان می‌گوید: پس‌از آن بود که به‌تدریج اتاق‌های بازرگانی جوانان در کشورهای دیگر ایجاد و بین آن‌ها نیز ارتباط برقرار شد تا آنکه سرانجام سال ۱۹۴۴ که "اتاق بین‌المللی جوانان" با گردهمایی ۳۰ اتاق جوانان در شهر مکزیکوسیتی بنا شد.

وی ادامه می‌دهد: از آن پس روند تأسیس اتاق جوانان در کشورهای مختلف با شکل جدید به پیش رفت تا امروز که حدود ۱۲۰ اتاق بین‌الملل جوانان در اقصی نقاط دنیا وجود دارد و سال گذشته هم این اتاق در کشور ما به طور رسمی ایجاد شد که در اصفهان و تهران در حال فعالیت است.

وی خاطرنشان می‌کند: اتاق بین‌الملل جوانان سازمان غیرانتفاعی و غیرسیاسی با نگرش بهبود تجارت‌های کوچک و مسئولیت‌های اجتماعی آنان است، این اتاق برای تقویت حس همکاری و مشارکت فعالان اقتصادی جوان، ارتقا مهارت‌ها، دانش و تجربیات آن‌ها بسیار مفید است و با ایجاد آگاهی در آن‌ها در موضوعات مهمی چون اخلاق و فرهنگ کسب و کار، اقتصاد و محیط‌زیست، اقتصاد و توسعه و … جوانان عضو اتاق خود را برای رشد و توسعه پایدار کشور آماده می‌کنند.

به گفته مهدی پور اتاق‌های بازرگانی جوانان و اتاق بین‌المللی جوانان محلی برای رشد و شکوفایی بسیاری از مدیران موفق دنیا در عرصه تجارت، فرهنگ و سیاست بوده حتی آن‌هایی که مسئولان شرکت‌های چند ملیتی و بزرگ دنیا شده‌اند.

کد خبر 421885

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.