رقابت یک هزار و ۴۳۸ اثر در دومین جایزه  جمالزاده

دبیر اجرایی دومین دوره جایزه جمالزاده از ارسال شدن یک هزار و ۴۳۸ اثر از سراسر کشور به دبیرخانه این جایزه خبر داد.

‌به گزارش ایمنا، محمد معماریان گفت: امسال هم مانند سال گذشته حضور خوب شرکت کنندگان جایزه که حالا همگی اهالی خانواده جمالزاده هستند ما را شگفت زده کرد طوری که متوجه شدیم حتی شیوع ویروس کرونا و توقف و تعطیلی رویدادهای مختلف فرهنگی هنری و تمام امور و مشاغل هم نتوانسته مانع حضور علاقه مندان در جشنواره شود و دوستداران نوشتن فرصت قرنطینه را برای ثبت احوالشان و گفتگو با زبان ادبیات مغتنم شمرده‌اند.

او ادامه داد: با شیوع ویروس کرونا بخش ویژه آن را در جایزه زیرمجموعه بخش زندگی نگاره و ناداستان‌ها تعریف کردیم تا علاقه مندان به ناداستان نویسی تجربیات خود را از روزهای کرونا و مواجهه با آن در هر جای جهان در این بخش به ثبت برسانند. مهلت دریافت آثار به جایزه نیز قبلاً تا ۲۵ فروردین اعلام شده بود و تصمیمی برای تمدید زمان دریافت نداشتیم اما تقاضاهای مکرر شرکت کنندگان برای افزایش زمان ارسال آثار، همچنین تقارن برگزاری جشنواره با روزهای کرونایی باعث شد در یک بازه ۱۰ روزه مهلت ارسال آثار را تمدید کنیم و در این زمان به خصوص روزهای پایانی با ترافیک مراجعه به سایت و حجم بالای ثبت نام‌ها و ارسال آثار مواجه شویم.

دبیر اجرایی دومین دوره جایزه جمالزاده در ادامه با اشاره به دریافت یک هزار و ۴۳۸ اثر در دبیرخانه جشنواره اظهار کرد: بیشترین اثر را در بخش داستان آزاد دریافت کرده‌ایم که شامل ۸۶۹ داستان است. دومین بخش پرطرفدار امسال جایزه بخش ویژه کرونا است که ۲۹۴ اثر در این بخش ارسال شده. در بخش داستان اصفهان نیز پذیرای ۱۸۸ اثر هستیم. همچنین تعداد ۸۷ اثر در بخش زندگی نگاره‌های اصفهان ثبت شده که مجموع این آثار در مقایسه با آثار ارسال شده به دیگر جوایز ادبی کشور رقمی قابل توجه بوده و تقریباً برابر با دوره اول جشنواره است و نشان از اقبال عمومی علاقه مندان ادبیات به برگزاری جایزه جمالزاده در اصفهان و جایگاه قابل قبول جایزه دارد.

معماریان سپس به تنوع قابل توجه ترکیب شرکت کنندگان در این جایزه ملی و فراگیری آن اشاره و توضیح داد: از دوره اول اعلام کردیم که جایزه جمالزاده متعلق به تمام نویسندگانی است که در هر جای دنیا به فارسی می‌نویسند و خوشبختانه در هر دو دوره پذیرای آثاری از نویسندگان فارسی زبان ساکن دیگر کشورها شده‌ایم. امسال هم شرکت کنندگانی از کشورهای آمریکا، نروژ، انگلیس، افغانستان، ترکیه و تاجیکستان داشته‌ایم و البته تنوع و حضور پرتعداد شرکت کنندگان از استان‌های مختلف ایران برایمان در این دوره بسیار قابل توجه بوده است.

وی آنالیز آثار ارسالی از استان‌های مختلف کشور را به تفکیک تعداد اثر اینگونه ارائه کرد: طبق انتظار در استان اصفهان با ۴۲۰ اثر بیشترین آثار ارسالی داریم. تهران با ۳۶۸ اثر در جایگاه دوم قرار می‌گیرد. سومین جایگاه شرکت کنندگان دوره دوم نیز از آن خراسان رضوی است که ۱۳۹ اثر از این استان به دبیرخانه جمالزاده ارسال شده است.

تعداد و ترکیب حضور و دریافت اثر از دیگر استان‌ها نیز به این شرح است: فارس ۵۸ اثر، البرز ۵۳ اثر، گیلان ۴۳ اثر، خوزستان ۳۳ اثر، مازندران ۳۲ اثر، آذربایجان شرقی و همدان هر کدام با ۲۵ اثر، کرمان ۲۴ اثر، کردستان ۲۱ اثر، کرمانشاه ۱۸ اثر، قم ۱۷ اثر، یزد ۱۶ اثر، آذربایجان غربی، هرمزگان و گلستان هر کدام با ۱۵ اثر، اردبیل و خراسان شمالی هر کدام ۱۲ اثر، مرکزی، چهارمحال و بختیاری، لرستان و قزوین هر کدام با ۱۰ اثر، زنجان با ۵ اثر، سیستان و بلوچستان، سمنان و بوشهر هر کدام با چهار اثر، ایلام و کهکیلویه و بویراحمد هر کدام با دو اثر و خراسان جنوبی یک اثر.

گفتنی است ۱۵ اثر نیز از شرکت کنندگان ایرانی ساکن کشورهای دیگر و نویسندگان غیرایرانی فارسی زبان دریافت شده است. تعداد آثار پذیرفته شده در هر بخش و اسامی راه یافتگان را در اطلاع ثانوی و به‌زودی اعلام خواهیم شد.

کد خبر 421880

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.