ماکت سفالی خانه، شیء ای جادویی

یکی از ابهام برانگیزترین اشیای موزه ملی ایران، ماکت سفالی یک خانه مربوط به هشت هزار و ۵۰۰ سال پیش است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در تالار دوره روستانشینی موزه ملی ایران، یک شیء اسرارآمیز قرار گرفته است. این شیء سفالی مکعب شکل با دریچه‌هایی در بالا و سقفی که مانند درب از بدنه جدا می‌شود، در نگاه اول بسیار تعجب برانگیز است.

این اثر مکعب مستطیل شکل دارای دری با یک برجستگی در میانه آن است. سطح آن قرمزرنگ و میانه آن با نوار پهن تیره‌ای تزئین شده و حفره‌هایی به‌شکل مستطیل زیر لبه آن ایجاد شده است. با توجه به حجم و اندازه آن، احتمالاً این شیء را در کوره باز بزرگی پخته‌اند. نمونه‌های مشابه این مدل سفالی در سوریه و فلسطین کشف شده که طبق نظر پژوهشگران برای نگهداری نمک و همچنین محل نگهداری استخوان مردگان استفاده می‌شده است

حتی برخی باستان شناسان می‌گویند این معمار یا بنا با این ماکت به مشتریان خود نمونه خانه‌ای که می‌توانسته بسازد را نشان می‌داده است! این شیء سفالی در محوطه باستانی سنگ چَخماق در حاشیه شمالی بَسطام، شش کیلومتری شاهرود به دست آمده است.

قدمت این تپه به هفت تا هشت هزار سال پیش بازمی‌گردد و مربوط به دوره نوسنگی با سفال است. از این تپه‌ها بقایای معماری راست‌گوشه، اجاق، تنور، پیکرک گلی، ابزار سنگی، ابزار استخوانی و سفال به دست آمده است.

این مدل سفالی خانه، در لایه سوم تپه شرقی سنگ چخماق کشف شده و مربوط به هزاره ششم پیش از میلاد است. ابعاد آن ۸۰×۴۱×۵۸ سانتی‌متر است. این اثر در ژاپن مرمت و بازسازی شد و در سال ۱۳۷۷ به ایران بازگردانده شد.

کد خبر 421875

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.