شورای امنیت مخالف طرح تداوم تحریم تسلیحاتی علیه ایران است

کارشناس روابط بین‌الملل گفت: کشورهای روسیه و چین و همچنین کشورهای اروپایی عضو شورای امنیت مخالف ورود آمریکا به برجام جهت اقدام علیه ایران هستند، در نتیجه هیچ استقبالی از طرح حقوقی وزیر امور خارجه ایلات متحده آمریکا در شورای امنیت نمی‌شود.

علی امیدی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، پیرامون طرح اخیر آمریکا برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران گفت: طبق قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت تحریم تسلیحاتی ایران در ماه اکتبر به اتمام می‌رسد به صورتی که در متن صریح این قطعنامه آمده است که در صورتی که ایران به توافق هسته‌ای برجام عمل کند، تحریم‌های تسلیحاتی ایران در ماه اکتبر ۲۰۲۰ به پایان خواهد رسید.

وی افزود: بعد از انقلاب، ایران همواره دچار تحریم‌های ظالمانه آمریکا بوده است؛ اگرچه کشور در حال حاضر تا حدودی برای تأمین برخی از تجهیزات نظامی خود به خود کفایی رسیده است، اما به رغم تلاش‌هایی که در زمینه رسیدن به خود کفایی در زمینه تجهیزات و تسلیحات نظامی انجام شده همچنان نیروی هوایی ایران به دلیل تحریم‌های تسلیحاتی با مشکلاتی روبرو است. در نتیجه مقامات دیپلماتیک جمهوری اسلامی در تلاش هستند با پایان یافتن تحریم‌های تسلیحاتی ایران در ماه اکتبر با خرید تجهیزات و جنگنده‌های پیشرفته از کشورهای روسیه و چین نیروی هوایی را تقویت کنند.

این کارشناس روابط بین‌الملل ادامه داد: رژیم صهیونیستی و آمریکا از ایران وحشت دارند و فکر می‌کنند ایران با خرید تجهیزات و تسلیحات نظامی توان تسلیحاتی به شدت متفاوتی خواهد داشت، از همین رو آمریکا در تلاش است تحریم‌های تسلیحاتی ایران را تمدید کند، اما آمریکا برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران از هیچ توجیه حقوقی برای استفاده از مزایای برجام در جهت تحت فشار قرار دادن ایران برخوردار نیست زیرا رسماً از برجام خارج شد.

امیدی تاکید کرد: در حقوق بین‌الملل لحاظ شده اگر عضوی از یک توافق خارج شود برای بازگشت دوباره به آن توافق باید رضایت مثبت تمام اعضای توافق را جلب کند، از همین رو کشورهای روسیه و چین با آگاهی از اینکه آمریکا قصد سو استفاده از مزایای برجام را دارد به بازگشت آمریکا به برجام رضایت نخواهند داد. همچنین در حقوق بین‌الملل تاکید شده اگر کشوری مفاد توافق را نقض کند نمی‌تواند از منافع آن توافق استفاده کند. از همین رو آمریکا با نقض آشکار برجام و اعمال تحریم‌های ظالمانه علیه ایران نمی‌تواند با استناد به برخی مفاد برجام اقداماتی را علیه ایران اعمال کند.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر کشورهای روسیه و چین و همچنین کشورهای اروپایی عضو شورای امنیت مخالف ورود آمریکا به برجام جهت اقدام علیه ایران هستند در نتیجه هیچ استقبالی از طرح حقوقی وزیر امور خارجه ایلات متحده آمریکا در شورای امنیت نمی‌شود.

کد خبر 421867

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.