بازگشایی مساجد ۱۳۲ شهرستان سفید از فردا/مدارس تا ۲۷ اردیبهشت تعطیل است

رئیس جمهور با بیان اینکه ۱۳۲ شهرستان وضعیت سفید دارند، ‌گفت: مساجد این شهرستانها از فردا بازگشایی و نماز جمعه در آنها برگزار می‌شود.

به گزارش ایمنا، حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی روز یکشنبه در جلسه ستاد ملی کرونا، با قدردانی از تلاش‌های انجام شده در طی این مدت برای مقابله با ویروس کرونا و همچنین اقدامات انجام شده برای تأمین نیازهای اساسی و ضروری مردم، اظهار کرد: با توجه به نامشخص بودن وضعیت ویروس کرونا باید برای مقابله با شرایط بد و سخت احتمالی در آینده از هر نظر آماده باشیم.

وی ادامه داد: وزارت بهداشت و درمان اعلام کرده پروتکل‌هایی که به مردم و صنوف اعلام شده باید مورد مراعات قرار بدهند، به طور متوسط ۸۳ درصد در کشور مراعات شده است؛ در بعضی شهرستان‌ها ۹۲ درصد مورد مراعات بوده است. بعضی جاها ۸۰ درصد بود.

رئیس جمهور تصریح کرد: در یک ماه و نیم گذشته کادر درمان با همه وجود و توان به صحنه آمدند فداکاری بزرگی انجام داده و می‌دهند. تعداد مراجعه‌کننده ها به بیمارستان برای بستری شدن در سطح کشور در طول شبانه‌روز گذشته حدود ۳۰۰ نفر بوده و این عدد خیلی پایین‌تر از روزها و هفته‌های قبل است؛ این نشان از همکاری مردم و تلاش کادر پزشکی است که ما را به این نقطه مطلوب رسانده است. مطلوبی که مورد نظر ما است، هنوز فاصله است و باید کار شود تا به آن نقطه برسیم.

روحانی با اشاره به غربالگری در موضوع شیوع کرونا ادامه داد: در طرح غربالگری در نوبت اول، ۷۸ میلیون نفر مورد غربالگری قرار گرفتند. در مرحله دوم ۳۰ میلیون نفر تحت پوشش غربالگری قرار گرفتند که هدفمندتر و دقیق‌تر از غربالگری دوره اول بود و کار بسیار بزرگی است.

وی افزود: از ابتدای اسفند ماه هزار ونتیلاتور به بخش درمان کشور اضافه شده است. به این معنی که هزار تخت مراقبت ویژه می‌تواند برای این بیماری اضافه شود. در حال حاضر بیش از ۴۰۰ تخت مراقبت ویژه اضافه شده است. کادر درمانی و تولیدکننده‌ها در بیرون، کار بزرگی انجام دادند. نیازها را الان دارند تأمین می‌کنند.

رئیس جمهور گفت: روشن نیست که پایان کرونا چه هفته، چه روز و چه ماهی است و هنوز روشن نیست آن دارویی که این بیماری را درمان می‌کند، دقیقاً کدام است و همه برای تولید واکسن تلاش می‌کنند. تعداد زیادی از مراکز هستند که تلاش می‌کنند این دارو را کشف کنند. باید خودمان را برای شرایط بد هم آماده کنیم. این شرایط ممکن است تا تابستان طول بکشد، بیشتر، کمتر، کم بشود و باز دومرتبه در مقطعی اوج بگیرد.

روحانی گفت: در ۲ بخش خیلی باید حواسمان جمع باشد، یکی بخش تجهیزات و نیروی انسانی درمانگر است. یعنی نیروی انسانی باید به اندازه کافی باشد. این نیروی انسانی به مرخصی رفته باشد، روحیه کافی داشته باشد. تجهیزات هم به اندازه کافی تولید شده باشد، کیت‌های آزمایشگاهی به اندازه کافی تولید شده باشد.

وی تصریح کرد: در آغاز کار، روز دوم اسفند تصمیم گرفتیم که نیروهای مسلح، بیمارستان‌های سیارشان را مجهز کنند و در بسیاری از مراکز نقاهتگاه تشکیل بدهند. از روی بدبینی این کار را کردیم و گفتیم ممکن است موج و اوج این بیماری به گونه‌ای بشود که آن وقت باید پیش‌بینی شب عید را می‌کردیم و در همان جلسه گفتیم که به شب عید و به تعطیلات می‌رسیم و باید از حالا آماده شویم؛ از حالا که آغاز اسفند است، خودمان را آماده کنیم و این آمادگی درست شد که شما آن همه تخت‌های بیمارستانی که نیروهای مسلح آماده کردند را دیدید.

رئیس جمهورخاطر نشان کرد: ۴ هزار تخت بیمارستانی که البته از خیلی‌های آن استفاده و نیاز نشد ولی این آمادگی، روحیه و پشتوانه بود. این آمادگی، آرامش است و وقتی مردم می‌بینند این بیمارستان تخت خالی دارد، در کنارش یک بیمارستان سیار است و آن‌طرف‌تر نقاهتگاه است، دلشان قرص می‌شود.

روحانی گفت: بعضی از کشورها بعداً شما دیدید گرفتار شدند اما ما بخاطر این پیش‌بینی گرفتار نشدیم ولو اینکه نقاهتگاه‌ها استفاده نشد ولی در عین حال کار بزرگی بود که انجام گرفت. خود این تجهیز و آمادگی و پای کار بودن که مردم ما می‌فهمند اگر روزی مشکلی پیش بیاید، نیروی آماده ما از هلال احمر، اورژانس و نیروهای مسلح گرفته که همه در کنار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی می‌آیند و همه در کنار آن قرار می‌گیرند که این کار بسیار بزرگی بود که انجام گرفت.

وی تصریح کرد: باید خودمان را برای یک روز سخت احتمالی آماده کنیم ضمن اینکه ما الان بازگشایی‌ها را آرام آرام و پلکانی توسعه می‌دهیم و امروز تصمیم گرفتیم برای ۱۳۲ شهرستانی که شرایط سفید دارند که در جلسه گفتند به جای سفید بگوییم کم‌خطر و شرایط‌شان کم‌خطر است و یا وضع سفید دارند، از فردا مساجدتان و روز جمعه، نماز جمعه آن‌ها شروع می‌شود و پروتکل‌ها را مراعات می‌کنند.

رئیس جمهور ادامه داد: به نظر من در مساجدی که پروتکل‌ها را مراعات می‌کنند، ۲ زیبایی است که هم زیبایی معنوی و هم زیبایی نظم و اجرای مقررات است. اینطوری تعبیر کنم، بگویم در مسجد یک عمل مستحب انجام می‌گیرد و یک عمل واجب یعنی نمازگزار فاصله را مراعات می‌کند که به عمل واجب عمل می‌کند و اینکه در مسجد نماز بخواند عمل مستحب می‌کند یعنی جایگاه آن کار فاصله‌گذاری از لحاظ طبقه‌بندی بالاتر از نماز جماعت است که آن همه ثواب دارد و آن همه تأکید شده است.

روحانی گفت: برخی از صنوفی که ممنوع بوده است، حتی در بخش‌های قرمز هم برخی صنوف مثل آرایشگاه‌ها و برخی مراکز ورزشی اعلام می‌شود در یک حدی که تجمع نباشد بازگشایی شود و کارهایی است که وزارت بهداشت و درمان اعلام می‌کند. در بازگشایی خیلی با آرامش و پلکانی به پیش می‌رویم اما در عین حال از یاد هم نمی‌بریم که یک کرونا هنوز هست و از یاد نمی‌بریم که ممکن است در یک روزی با یک اوجی روبرو شویم.

وی تصریح کرد: از امروز باید برای آن اوج، هم از لحاظ تجهیزات و امکانات و هم از لحاظ مواد غذایی و کالای اساسی فکر کنیم. این دو اگر در کشور ما آماده باشد، مردم نگرانی و هم شرایط را شرایط بهتری برای جامعه ما می‌کند.

رئیس جمهور خاطر نشان کرد: تصمیمات خوبی اتخاذ کردیم و همه انصافاً کمک کردند؛ در یک مقاطعی نگران دو قطبی بودن جامعه بودم که دو قطبی صورت نگرفت؛ یک وقتی نگران دو قطبی علم و دین بودیم که یک کسی بگوید علم می‌گوید اینجا نروید و اجتماع نکنید؛ مثلاً یک کسی مدعی شود که دین می‌گوید بروید و اجتماع بکنید؛ البته قاعدتاً یک همچون چیزی با آن دینی که ما می‌شناسیم که عقل و دین، وحی و عقل در کنار هم‌اند؛ ولی در ذهن بعضی‌ها می‌آمد که ممکن است این دو...

روحانی افزود: علما، مراجع و بزرگان و حوزه‌های ما فوری به صحنه آمدند، نگذاشتند این دو قطبی ایجاد شود؛ دو قطبی بین دین و علم بین دین و تخصص، بین معنویت و اصول علمی و مادی که صورت نگرفت.

رئیس جمهور اضافه کرد: یک زمانی هم که بازگشایی‌ها را شروع کردیم باز نزدیک بود یک دوقطبی دیگر شکل بگیرد؛ دو قطبی بین جان و نان، که یکی بگوید جان مقدم است، دیگری بگوید نان لازم است؛ این دوقطبی هم صورت نگرفت؛ یعنی همه فهمیدند هم باید جان را حفظ کنیم و هم باید نان را آماده کنیم؛ نمی‌شود که مردم گرسنه باشند.

روحانی گفت: صادرات، واردات دنیا در پساکرونا مثل پیش از کرونا نیست؛ سرمایه گذاری پساکرونا مثل قبل از کرونا نیست؛ اینها تغییر می‌کند؛ الان می‌بینید که در دنیایی که ادعا می‌کردند تنها راه زندگی اتحادیه‌های بزرگ منطقه‌ای و جهانی است به سمت ملی‌گرایی رفتند و دارند اتحادیه‌ها را رها می‌کنند و بندهای اتحادیه‌ها دارد شُل می‌شود.

وی اظهار کرد: اگر روزی بود که تحریم آمریکا با زبان نرم محکوم می‌شد، امروز با زبان قاطع در سراسر دنیا تحریم آمریکا را محکوم می‌کنند که یک کار غیرانسانی غلطی است که در این شرایط انجام می‌دهد؛ پس همه چیز تغییر کرده، اقتصاد هم تغییر کرده است؛ اینکه من از دولت و وزارت کشور خواستم که روی سرمایه‌گذاری‌های زودبازده که در این مقطع الان به درد ما می‌خورد، کار کنند؛ یک چیزی بود قبل از کروناست صادرات آن مشتری خیلی داشت الان یک چیزهای دیگر مشتری دارد؛ رنگ و بوی صادرات و تولید عوض شده و شرایط نیازهای جامعه تغییر کرده است؛ باید خودمان را برای این شرایط امروز آماده کنیم.

رئیس جمهور اضافه کرد: در کشورمان امروز می‌بینیم که نسبت به درمان یک بیمار نگاه نمی‌کنیم که این ایرانی است یا غیرایرانی، نگاه نمی‌کنیم مذهبش چیست، نگاه نمی‌کنیم مال کدام قبیله و شهر است؛ همه را یکسان می‌بینیم و حتی اتباع خارجی را مجانی معالجه می‌کنیم و آن وقت در همین جلسه گفته شد که در آمریکا بین سیاه و سفید، بین آنهایی که بومی هستند و بین آنهایی که از کشورهایی دیگر در این مدت آمده‌اند به آمریکا ملحق شدند، فرق می‌گذارند و متفاوت با آنها رفتار می‌شود.

روحانی گفت: امروز در جلسه یکی از مسائلی که مطرح شد گشایش در امر آموزش در مدارس بود که در مناطقی که کم خطر یا به اصطلاح سفید است برای مدتی دیگر مثلاً پیشنهاد شد ۲۰ اردیبهشت، در آن مناطق با حفظ پروتکل‌های بهداشتی مدارس بازگشایی شود و یک ماه هم آموزش ادامه پیدا کند و بعد امتحانات برگزار شود. من یک مقدار کمی نگران بودم که آیا می‌توانیم به خوبی اجرا کنیم. اولاً زمان آن را تأخیر انداختیم یعنی گفتیم به جای بیستم، زمان را تأخیر بیندازند و بیست و هفتم می‌گذاریم و در این زمان باز مطالعه می‌کنیم.

وی اظهار کرد: شرایط آسان نیست البته همه تلاش خود را برای رسته‌های شغلی و کارگرانی که تحت فشار شدید قرار گرفتند، می‌کنیم و برای آنها فکری کنیم تا مشکلات آنها کمتر شود و اقداماتی هم چه به صورت وام و چه به صورت بسته‌های معیشتی انجام دادیم که باز هم این اقدامات را انجام و ادامه می‌دهیم.

رئیس جمهور گفت: در خانه ماندن، تفریح و سفر نرفتن سخت است، الان مراکز ورزشی و سینمایی نیست، سخت است، در بازار با پروتکل باید برویم و بیاییم، سخت است، در اتوبوس و همه اینها سخت است حالا از این سختی‌ها بیشتر آن است که شغل خود و کسب و کار و مزد خود را از دست داده است پس ما باید اینجا صبر داشته باشیم و در عین حال همه باید به وظایف خود عمل کنند.

کد خبر 421858

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.