۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۵
خدمت "نون خ" به گردشگری غرب کشور

یکی از گونه‌های گردشگری و یکی از بهترین شیوه‌های تبلیغ سفر "گردشگری فیلم" است؛ با ساخت فیلمی در لوکیشن‌های خاص بسیاری از طرفدار این اثر ترغیب شده تا از این محل‌ها بازدید داشته باشند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سال‌ها است که لزوم رونق گردشگری نُقل محافل شده و از بهارستان تا پاستور راه نجات اقتصاد کشور را در رونق گردشگری می‌دانند. این صحبت‌ها آنچنان هم بی‌راه نیست، اما شعار باید در کنار عمل برآید تا نتیجه‌ای حاصل شود. مناطق غربی کشور علی‌رغم ظرفیت بسیار فراوان در ابعاد مختلف اقتصادی، وضعیت معیشتی سختی را پشت سر می‌گذارند.

غرب ایران از نظر جاذبه‌های طبیعی و انسان ساخت یکی از بی نظیر ترین مناطق این پهنه خاکی است. علاوه بر این فرهنگ مردم این مناطق به خصوص کردهای ایران، فرهنگی بسیار غنی است که هر ایرانی حتماً باید آن را بشناسد. با استناد به این دلایل چند سالی می‌شود که برخی از سیاست گذاران در حال تلاش برای رونق گردشگری غرب کشور در راستای تحقق رشد اقتصادی این منطقه هستند.

با این حال نباید فراموش کرد که ساخت زیرساخت و تأسیسات گردشگری اگرچه لازمه توسعه این صنعت است؛ اما کافی نیست. مهم‌ترین و دشوارترین بخش در گردشگری تبلیغات و بازاریابی است که باید به سبک و سیاق خاص خود انجام شود. یکی از راه‌های بازاریابی گردشگری، مبحث "گردشگری فیلم" است. در این گونه از گردشگری، در واقع یک فیلم سینمایی یا سریال باعث می‌شود که مردم ترغیب شوند و از لوکیشن‌های آن و یا منطقه‌ای که این فیلم در آن ساخته شده، بازدید کنند.

موفق‌ترین این نمونه از گردشگری فیلم را شاید "نیوزیلند" داشته باشد، اغلب مسافران این کشور برای بازدید از لوکیشن‌های فیلم "ارباب حلقه‌ها" به نیوزلند سفر می‌کنند. همچنین نمونه‌های موفق دیگری نیز همچون ایسلند وجد دارد که با استفاده از ظرفیت سریال "بازی تاج و تخت" گردشگران زیادی را توانست جذب کند.

با توجه به سیاست‌های توزیع گردشگری داخلی که چند سالی است در کشور شکل گرفته، کردستان و کرمانشاه می‌توانند به یکی از مقاصد سفر مردم ایران تبدیل شوند. بار زیاد گردشگری بر شمال کشور و سه استان مرکزی یزد، اصفهان و فارس باعث شده تا این مناطق در زمان تعطیلات یا پیک سفر، بارگذاری مسافری بسیار فراتر از ظرفیت خود داشته باشند. اصلی‌ترین علت سفر مردم به این مناطق نبود آشنایی با جاذبه‌های دیگر نقاط کشور است.

اکنون راه برای تبدیل غرب کشور به عنوان یک منطقه گردشگری متداول بسیار فراهم است. پخش سریال "نون خ" پس از نوروز از شبکه اول سیما می‌تواند کمک شایانی به این امر داشته باشد. این سریال با نشان دادن فرهنگ "کُرد" در کنار جاذبه‌های طبیعی و انسان ساخت این استان ادای دینی به مردم کرد نشین داشت و خدمت بزرگی به مردم این منطقه کرد.

"نون خ" نمونه بارز گردشگری فیلم در ایران بود، برای مدتی توانست بر سر زبان‌ها بیفتد و بیننده‌های زیادی را جذب کند. سپس این سریال باعث شد که مردم حساسیت بیشتری به مناطق کردنشین پیدا کنند و احتمالاً بسیاری از مخاطبان این سریال پس از پایان بحران کرونا سفر به غرب کشور را در برنامه‌های خود قرار دهند.

بدین ترتیب سیاست‌گذاران و مسئولانی که سنگ گردشگری را به سینه می‌زنند، اقبال مردم نسبت به زیبایی‌های غرب را دیده‌اند و باید هرچه سریع‌تر برای ساخت و توسعه زیرساخت‌های گردشگری این مناطق دست به عمل بشوند.

کد خبر 421821

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.