غائله حاج منصور و حاج محمود

شروط مورد توافق رقبای اصلی کرسی‌های ویژه مجلس یازدهم و حواشی روضه‌خوانی دو مداح نامدار از مهمترین عناوین روزنامه‌های امروز یکشنبه _۱۴ اردیبهشت‌ماه_ است.

مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای، از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می‌شود، لذا خبرگزاری ایمنا، مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه آرمان ملی، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «حمله تازه اصولگرایان به علی لاریجانی» به بررسی انتقاد اصولگریان از رفتار اعتدالی لاریجانی پرداخت و نوشت: عبور اصولگرایان از یاران خود اولین بار نیست که سر و صدا به پا می‌کند، علی لاریجانی به عنوان رئیس مجلس دهم هم آخرین نفر از این جبهه نیست که در تیررس حملات همفکران خود قرار می‌گیرد. چندی است برخی چهره‌های تندرو و اصولگرای مجلس دهم که اکثریت آنها در مجلس یازدهم هم حضور دارند به جای ارائه برنامه‌ای مدون و مشخص برای اداره مجلس یازدهم در گیرودار نقد عملکرد علی لاریجانی در مجلس دهم هستند. این در حالی است که لاریجانی نه تنها در مجلس یازدهم حضور ندارد بلکه به خاطر ویروس کرونا مدتی است خانه‌نشین شده و در جلسات مجلس هم حضور ندارد. نکته قابل تأمل در این نقدهای غالباً بدون هدف این است که دقیقاً افرادی منتقد امروز لاریجانی و عملکرد او در مجلس دهم هستند که از اصلی‌ترین افراد در بدنه رأی لاریجانی به عنوان رئیس مجلس بوده‌اند.

روزنامه ابتکار، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «هفت شرط برای همه، یک شرط علیه قالیباف» به بررسی شروط مورد توافق رقبای اصلی کرسی‌های ویژه مجلس یازدهم پرداخت و نوشت: دعواهای اصولگرایان برای ریاست مجلس یازدهم و هیئت رئیسه حالا تقریباً به نقطه پایانی نزدیک شده است. رقبای محمدباقر قالیباف مدعی اصلی کسب صندلی ریاست حالا در تلاش هستند تا با شروطی سردار را در رسیدن به آرزوهایش محدود کنند.

چهارشنبه و پنجشنبه هفته گذشته اصولگرایان برای سازماندهی امور و رقابت‌های پارلمان یازدهم جلساتی با حضور قالیباف، حاجی بابایی، آقا تهرانی، تقوی، نیکزاد، میرتاج الدینی، زاکانی و میرسلیم برگزار کردند.

در این جلسات هشت تصمیم گرفته شد از جمله تصمیمات اصولگرایان در جلسه هماهنگی برای مجلس یازدهم، شرط کاندیداتوری برای ریاست مجلس آن بود که فرد مورد نظر خود را کاندیدای ریاست‌جمهوری سال ١۴٠٠ اعلام نکند. این جلسات البته در شرایطی است که شورای هماهنگی اصولگرایان حالا دیگر از گود خارج شده و عملاً خودش را کنار کشیده است. درواقع شورای هماهنگی حالا دیگر همان تأثیرگذاری محدودش قبل از انتخابات را هم از دست داده است و قدرت لابی تکلیف این سهم‌خواهی را روشن خواهد کرد. حال سوال اینجاست که قالیباف در مقابل این شرط رقبای خود چگونه عمل خواهد کرد و تا چه اندازه این شرط از سوی نامزدها جدی گرفته می‌شود؟

روزنامه اعتماد، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «غائله حاج منصور و حاج محمود» به بررسی حواشی روضه‌خوانی دو مداح نامدار پرداخت و نوشت: مداحی ما عین سیاست ماست، این عین عبارتی است که منصور ارضی سال ۸۸ و در واکنش به انتقادات مطرح شده از سوی رسانه نزدیک به شهرداری وقت تهران مطرح و از حضور مداحان در عرصه سیاست و اظهارات آنان در این حوزه دفاع کرد. حالا سال‌ها از آن روز گذشته و مداحان در ایران درست همپای کردار و گفتار و رفتار مذهبی‌شان، در عالم سیاست نیز ورود کرده و از این رو گهگداری سبب ایجاد حاشیه‌هایی می‌شوند که طرفداران و منتقدان‌شان را وادار به واکنش می‌کنند.

حاشیه پیرامون آنان بسیار است و شاید از همین رو محمود کریمی خود و سایر رفقایش را «ملامتی‌ها» می‌نامد اما این بار موضوع فقط تقابل کلامی با مسؤولان قوای انتخابی نیست بلکه برگزاری یکی از پرمخاطب‌ترین مراسم‌های ماه رمضان در مسجد ارگ تهران آن هم در شرایطی که حرم امام هشتم شیعیان و حضرت معصومه (س) در مشهد و قم تعطیل است و سایر اماکن مذهبی و فرهنگی ایران نیز برای آغاز به کار دوباره چشم انتظار دستور ستاد ملی مقابله با کرونا نشسته‌اند، انتقادات بسیاری از کاربران و اهالی فن را در پی داشته و حتی استاندار تهران و نیروی انتظامی را نیز به واکنش وا داشته است.

منصور ارضی در روزهایی که تمام اماکن مذهبی و مساجد ایران به دستور ستاد ملی مقابله با کرونا که مصوباتش در حکم مصوبات شورای عالی امنیت ملی است، تعطیل بود، حاضر به تعطیلی مسجد ارگ تهران که سال‌هاست محل سخنرانی و مداحی اوست، نشد. او حتی در صفحه شخصی‌اش در شبکه اجتماعی اینستاگرام، کلیپ‌هایی را منتشر کرد که افراد آزادانه و به صرف عبور از تونل‌هایی که از آنان به عنوان «تونل ضدعفونی‌کننده» نام برده، وارد مسجد شده و با «رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی هوشمند» به مدیحه‌سرایی و دعاخوانی منصور ارضی گوش می‌دهند.

محمود کریمی اخیراً در جریان خواندن دعای ابوحمزه ثمالی حکایتی را طرح کرده که بر اساس آن، فردی با امام سوم شیعیان به صورت شرطی «تخته نرد» بازی کرده و باخته است. روایتی خیالی و غیر مستند که طرح آن روی آنتن رسانه سراسری، واکنش‌های بسیاری از مؤمنان ارادتمند به اهل بیت، فعالان سیاسی اصولگرا و اصلاح‌طلب را برانگیخت و انتقادات بسیاری را متوجه او و البته سازمان صداوسیما کرد تا جایی که رئیس ستاد امر به معروف و نهی از منکر که دوران انتخابات، آشکارا به تبلیغ لیست انتخاباتی اصولگرایان پرداخته بود، در توییترش در واکنش به انتقادات طرح شده، نوشت: «محمود کریمی را نهی از منکر کنید؛ اما از دایره بیرون نیندازید.»

مصطفی تاجزاده اما در واکنش به روضه‌خوانی عجیب کریمی با اشاره به حمایت حاکمیت از مداحان نوشت: «وقتی نورچشمی‌ها چک سفیدامضا، بی‌هیچ نظارت و بازخواستی بگیرند و مدح حقیقت و عدالت و ذم حق‌کشی و فساد، به تملق گفتن از حاکمان و هتاکی دلسوزان استحاله یابد، مداحی هم در کمال بی‌خبری نسبت‌های شرم‌آور به معصومین می‌دهد و صداوسیما با پخش آن ترهات، موجب وهن دین و استهزای اعتقادات مردم می‌شود.»
 

روزنامه دنیای اقتصاد، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «روز شگفت‌انگیز بورس» نوشت: بازار سهام یک روز شگفت‌انگیز دیگر را ثبت کرد. در تازه‌ترین اتفاق رشد روزانه شاخص کل به بالاترین حد در ۱۰ سال گذشته رسید. شاخص کل بورس تهران با جهش ۵/ ۴ درصدی در سطح بی‌سابقه و باورنکردنی ۹۱۷ هزار واحد قرار گرفت. علاوه بر این، رکورد ورود تقاضای جدید هم در تالار سهام شکست تا به این ترتیب، سریال جابه‌جایی بی‌وقفه رکوردها در بازار سهام ادامه یابد.

شواهد نشان می‌دهد بازار سهام در پیچ یک تحول بزرگ از حیث ضریب نفوذ در بین توده‌های مردم است. البته عدم عرضه متناسب با تقاضا سبب شد تا ارزش معاملات کاهش پیدا کند و حجم انبوهی از تقاضا در پایان کار در صف‌های خرید اصطلاحاً بلوکه شود. بخش زیادی از نقدینگی امکان خرید سهام را نیافت و در صف‌های طویل تقاضا قفل شد. به بیان دقیق‌تر، حدود ۶/ ۵ هزار میلیارد تومان در پایان معاملات دیروز در صف خرید ۹۹ درصد از تعداد کل نمادهای بورسی (۳۰۴ نماد از ۳۰۸ نماد فعال به غیر از شرکت‌های فرا بورسی)، دست خالی از معاملات برگشت.

امروز قرار است پذیره نویسی نخستین صندوق قابل معامله در بورس (ETF) دولتی مرتبط با سهام بانک و بیمه آغاز شود. فروش بزرگی که برآورد می‌شود به ۱۶ هزار میلیارد تومان نقدینگی نیاز داشته باشد. با توجه به عطش بورس احتمال داده می‌شود عرضه انجام‌شده با استقبال روبه‌رو شود.

کد خبر 421815

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.