۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۴
کاشف اولین ویروس کرونا + بیوگرافی

"جون آلمیدا"، ویروس شناس اسکاتلندی بود که به عنوان یکی از پیشگامان تصویربرداری از ویروس‌ها در جهان شناخته شد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، جون آلمیدا در تصویربرداری میکروسکوپی الکترونی بسیار ماهر بود و با همین مهارت‌ها به شهرتی بین المللی دست یافت. یکی از موفقیت‌های اصلی آلمیدا در سال ۱۹۹۶ رخ داد؛ او در این سال موفق شد روشی برای شناسایی و تشخیص ساختارهای ویروسی کشف کند. آلمیدا با استفاده از این روش، گروهی از ویروس‌ها را کشف کرد که با گذر زمان به نام خانواده ویروس کرونا شناخته شدند.

تولد و تحصیل کاشف ویروس کرونا

جون آلمیدا در سال ۱۹۳۰ در اسکاتلند متولد شد. با وجود اینکه او استعداد و مهارت قابل توجی در تحصیل داشت، اما در ۱۶ سالگی به دلیل ناتوانی در پرداخت هزینه‌های تحصیل مجبور شد تحصیل را ترک کند. آلمیدا پس از ترک تحصیل در یک آزمایشگاه بافت شناسی به عنوان تکنسین مشغول به کار شد و در سال‌های بعد در بیمارستان بارتس لندن شروع به فعالیت کرد. او در سال ۱۹۵۴ به کانادا مهاجرت کرد، در موسسه تحقیقات سرطان "اتناریو" تورنتو مشغول به کار شد و ۱۰ سال در آنجا فعالیت کرد.

دست‌آوردهای اولیه جون آلمیدا چه بود؟

فعالیت جون در موسسه سرطان شناسی انتاریو بر تحقیقات با میکروسکوپ‌های الکترونی متمرکز بود. او و همکارانش مطالعاتی در مورد رنگ آمیزی نگاتیوی برای آزمایش‌های پزشکی انجام دادند؛ آن‌ها ویروس را در معرض آنتی بادی‌ها قرار می‌دادند و با رنگ آمیزی کردن پس زمینه، زیر میکروسکوپ، ساختار ویروس را در میان آنتی‌بادی‌ها راحت‌تر تشخیص می‌دادند. اولین دستاورد مهم آلمیدا تصویربرداری از ویروس سرخچه و ویروس هپاتیت B بود. آلمیدا موفق شد در سال ۱۹۶۴ بدون تحصیلات آکادمیک و به دلیل دستاوردهای تجربی آزمایشگاهی و مقاله‌های معتبر علمی، مدرک دکتری خود را دریافت کند.

کشف اولین ویروس کرونا انسانی

چندین سال پس از کشف ویروس کرونا در میان حیوانات، یعنی در سال ۱۹۶۵، دانشمندانی به نام "دی جی تایرل" و "ام. ال. بی نو" موفق شدند آن را در انسان‌ها شناسایی کنند. دو سال پس ازاین کشف بزرگ، آلمیدا نمونه‌هایی از ویروس اولیه را بررسی کرد و فرآیند تصویربرداری نگاتیوی خود را روی آن امتحان کرد. آلمیدا در ابتدا ویروس جدید را بسیار مشابه ویروس آنفلوآنزا توصیف کرد و سرانجام به این نتیجه رسید که این ویروس از لحاظ ساختاری بسیار شبیه ویروس‌های برونشیت مرغی و هپاتیت موشی است. آلمیدا با همفکری تایرل، نام ویروس جدید را کرونا ویروس گذاشتند؛ دلیل این نامگذاری شباهت لایه بیرونی ویروس به تاج بود.

سال‌های پایانی فعالیت جون آلمیدا

آلمیدا در سال‌های بعد نیز تحقیقات تصویربرداری و شناسایی انواع ویروس‌های مرتبط با بیماری‌های تنفسی را ادامه داد و مقالاتی در مورد آن‌ها نوشت. مقاله مهمی که جون آلمیدا در سال‌های پس از بازنشستگی نوشت، درباره تشخیص آزمایشگاهی سریع ویروس‌ها بود که در سال ۱۹۷۹ منتشر شد. آلمیدا با روش‌های نوآورانه در تصویربرداری از ساختار ویروس‌ها، نام خود را در تاریخ جاودان کرد.

کد خبر 421797

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.