رد پای واشنگتن در تصمیم آلمان علیه حزب الله

وزارت کشور آلمان روز پنجشنبه با انتشار بیانیه ای اعلام کرد تمامی گروه‌ها و نهادهای وابسته به حزب الله لبنان را فارغ از وابستگی به ساختار سیاسی یا نظامی این گروه، به لیست سیاه خود وارد کرده و آن را گروهی تروریستی می‌داند و تمامی فعالیت‌های حزب الله لبنان در این کشور را ممنوع اعلام کرد.

به گزارش خبرنگار‬ ایمنا، ‬بلافاصله بعد از بیانیه دولت آلمان، نهادهای امنیتی این کشور با هدف دستگیری برخی از اعضای حزب‌الله، در عملیاتی مراکز و مساجد مرتبط با این گروه را در چهار شهر برلین، دورتموند، برمن و مونستر را مورد هجوم قرار داده و به ضبط اموال و اسناد اقدام این گروه اقدام کردند.

اما در تازه‌ترین تصمیم دولت آلمان برای محدود کردن فعالیت‌های حزب الله لبنان، رد پای واشنگتن دیده می‌شود؛ زیرا بلافاصله بعد از این اقدام دولت آلمان، سفیر آمریکا در برلین در صفحه توئیتر خود از رئیس کمیسیون اروپا و رئیس جمهور فرانسه درخواست کرد تا در حمایت از دولت آلمان، حزب الله لبنان را گروهی تروریستی اعلام کنند. همچنین وزارت خارجه ایالات متحده آمریکا، با صدور بیانیه ای تصمیم آلمان را برای تروریستی تلقی کردن حزب الله لبنان، مستقیماً به سیاست فشار حداکثری علیه ایران نسبت داده و با استقبال از این اقدام، آن را گامی در جهت مقابله با نفوذ مخرب ایران توصیف کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در اولین واکنش به این اتفاق، اقدام دولت آلمان را به شدت محکوم کرد و اعلام کرد: "ظاهراً برخی کشورها در اروپا مواضع خود را بدون در نظر گرفتن واقعیات منطقه غرب آسیا و تنها با در نظر گرفتن اهداف ماشین تبلیغاتی رژیم صهیونیستی و رژیم سردرگم آمریکا اتخاذ می‌کنند. "

عباس موسوی تاکید کرد: "تصمیم دولت آلمان بی‌تدبیری کامل علیه نیرویی اتخاذ شده که جایگاهی کلیدی در مبارزه با تروریسم خشن داعش در منطقه داشته و دارد."

پیش از آن نیز کشورهایی مانند هلند و انگلستان شاخه سیاسی و نظامی حزب‌الله را یک سازمان تروریستی تلقی کرده بودند و آلمان سومین کشور در اتحادیه اروپا است که در طول یک سال گذشته، با ارائه طرحی، فعالیت‌های حزب الله در این کشور را ممنوع کرده است. دولت‌های ایالات متحده آمریکا، آرژانتین، بحرین، کلمبیا، هندوراس، کوزوو، پاراگوئه، امارات متحده عربی و عربستان سعودی نیز در سال‌های گذشته حزب الله لبنان را به عنوان گروهک تروریستی تلقی کرده‌اند.

حال باید دید که این اقدام به چه دلیل و با چه سیاستی صورت گرفته است؟ چرا باید شاخه سیاسی گروهی مانند حزب الله در لیست سیاه کشورهای اروپایی و آمریکا قرار بگیرد؟ اعمال نفوذ آمریکا در بین کشورهای اروپایی برای تحت فشار قرار دادن حامیان ایران در منطقه با چه هدفی صورت می‌گیرد؟

اقدام آلمان، اعلان جنگ علیه حزب الله است

محمد صادق کوشکی، کارشناس مسائل خاورمیانه معتقد است برای پی‌بردن به دلایل اقدام آلمان علیه حزب الله، باید روابط این کشور با حزب‌الله لبنان در گذشته‌های دور را بررسی کنیم.

وی در این باره افزود: سرویس مخفی آلمان در مبادله‌های حزب‌الله با رژیم صهیونیستی نقش پر رنگی داشت. در طی سالیان گذشته حزب‌الله موفق شده بود اسیرانی را در چندین نوبت با رژیم اسرائیل مبادله کند که آخرین آن بر می‌گردد به بعد از جنگ ۳۳ روزه، که منجر به آزادی شهید سمیر قنطار شد.

این کارشناس مسائل خاورمیانه ادامه داد: همه این مبادلات با وساطت سرویس مخفی آلمان انجام می‌شد و عملاً نقش واسطه را در این اتفاقات، به عهده داشت و مورد اعتماد حزب الله و رژیم صهیونیستی بود؛ البته دولت آلمان با توجه به نفوذ جدی صهیونیست‌ها در درون دولت این کشور، ارتباطی عمیق با این رژیم دارد.

کوشکی تاکید کرد: دولت آلمان در سال گذشته میلادی و با فشار صهیونیست‌ها، بخش نظامی حزب‌الله را گروهی تروریستی خواند اما حاضر نشد بخش سیاسی این گروه را تروریستی بخواند؛ زیرا بخشی از دولت لبنان محسوب می‌شد. یعنی نمایندگان مجلس لبنان، از فراکسیون حزب الله بودند و به همین دلیل دولت آلمان بخش‌های فرهنگی - سیاسی آن را به عنوان تروریست محسوب نکرد؛ اما فشار رژیم صهیونیستی به قدری زیاد شد که بالاخره آلمانی‌ها تسلیم شدند و روز ۱۰ اردیبهشت ماه اعلام کردند بخش سیاسی حزب الله را تروریستی می‌دانند.

وی تصریح کرد: از گذشته‌های دور تا به امروز، مهاجران لبانی، شیعیانی بودند که در آلمان زندگی می‌کردند و علاقه زیادی به محور مقاومت داشته و وفادار به حزب الله بودند. بسیاری از آنها کمک‌های مالی مستمری به حزب الله می‌کردند و به عنوان یک لبنانی مقیم آلمان در این کشور مشغول به زندگی بودند. این افراد در مساجد و مراکز فرهنگی مختلف حضور داشته و در برای حزب الله کمک جمع آوری می‌کردند.

این کارشناس مسائل خاورمیانه اقدام آلمان را اعلان جنگ علیه حزب الله لبنان خواند و گفت: در حال حاضر آلمانی‌ها در کنار رژیم صهیونیستی ایستاده اند. تا به امروز تنها رژیم صهیونیستی و عربستان سعودی از این حرکت آلمان استقبال کرده‌اند.

کوشکی ادامه داد: درست است که از این پس حزب الله در مسائل اقتصادی و فعالیت‌های سیاسی و تبلیغاتی با کمی دشواری رو به رو خواهد شد و در تنگنا قرار خواهد گرفت، اما این صهیونیست‌ها هستند که زیانکار خواهند بود؛ زیرا تنها راه ارتباطی غیرمستقیم با حزب الله را مسدود کردند.

وی خاطرنشان کرد: دولت آلمان به زودی متوجه اشتباه خود خواهد شد؛ زیرا بستن تنها پل ارتباطی غیرمستقیم با حزب‌الله می‌تواند پیامدهای تلخ و دردناکی برای آنها به دنبال داشته باشد. اگر در آینده‌ای نزدیک فردی از صهیونیست‌ها به اسارت نیروهای حزب‌الله در بیاید، امکان واسطه قرار گرفتن آلمان وجود نداشته و صهیونیست‌ها باید به فکر چاره‌ای برای آزاد کردن اسیر خود باشند.

نفوذ ایران و محور مقاومت در منطقه تهدیدی بزرگ برای اسرائیل است‌

مهدی شکیبایی، کارشناس مسائل خاورمیانه نیز معتقد این اقدام کشور آلمان، جزئی از راهبرد آمریکا برای فشار بر ایران است.

وی در این باره افزود: انتظار می‌رفت که بعد از تحولات سوریه، کشورهای اروپایی به رهبری آمریکا برای جلوگیری از نفوذ ایران در منطقه، سایر شاخه‌های نیروهای محور مقاومت را تحت فشار قرار دهند.

شکیبایی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران در کنار روسیه و حزب الله لبنان و جریان‌های مقاومت عراق، نقش به سزایی در مقابله با جریان تروریسم بین المللی درون روسیه ایفا کردند؛ بنابراین واضح است که پس از اتمام تروریسم در منطقه، ابتکار عمل در اختیار ایران، محور مقاومت و حزب الله لبنان قرار بگیرد. این موضوع برای آمریکا و رژیم صهیونیستی خوشایند نبود؛ زیرا نفوذ ایران و نیروهای محور مقاومت در منطقه تهدیدی بزرگ برای اسرائیل است.

وی تاکید کرد: کشورهای غربی و آمریکا به جای تقدیر از ایران و محورهای مقاومت به دلیل ریشه کن کردن داعش، سیاست متفاوتی را در برابر آنها به کار گرفتند که اولین گام آن، خارج شدن آمریکا از برجام بود که باعث تشدید تحریم‌ها علیه ایران اعمال شد. طی یک سال گذشته، چندین کشور اروپایی تمامی شاخه‌های حزب الله لبنان را در فهرست تروریستی خود قرار دادند.

این کارشناس مسائل خاورمیانه تصریح کرد: رژیم صهیونیستی بیشترین لابی و نفوذ را در بین کشورهای اروپایی دارد؛ زیرا از طرفی مدعی مبحث خود ساخته هولوکاست است و کشور آلمان نیز برای ابراز همدردی با آن، مجبور به حمایت از سیاست‌های اسرائیل است. و از طرفی دیگر نقش به سزای در تقویت روابط منطقه‌ای آلمان با آمریکا دارد.

شکیبایی خاطرنشان کرد: در آینده خط مقدم رویارویی رژیم صهیونیستی با کشورهای عربی و اسلامی، حزب الله لبنان خواهد بود؛ بنابراین تمامی توان خود را به کار می‌گیرد تا مشروعیت حزب الله لبنان را باطل کند، اما در حال حاضر حزب الله نه تنها از لحاظ سیاسی بلکه در زمینه اجتماعی نیز جایگاه بسیار عمیقی در بین مردم لبنان دارد؛ بنابراین آمریکا می‌خواهد با تحریم و تروریستی نامیدن گروه‌های محور مقاومت از نقش آفرینی آن‌ها در منطقه بکاهد.

گزارش از: سید ابوالفضل مدنی - خبرنگار سیاسی ایمنا

کد خبر 421787

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.