۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۵:۵۵
گردشگری تالش در حال احتضار

ناگهان از در و دیوار شهر وارد شد و همه چیز را به هم ریخت، حالا حدود دو ماه است که این میهمان ناخوانده در شهر جولان می‌دهد و انگار خیال ندارد به این زودی‌ها شهر را ترک کند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، کرونا به مرور عالم‌گیر شد و همه شئون زندگی انسانی را تحت تأثیر قرار داد، اما این واقعه برای برخی مشاغل به مثابه بلایی آسمانی بود که نازل شد و همه چیز را زیر و رو کرد. فعالان صنعت گردشگری، تولیدکنندگان و فروشندگان صنایع دستی که رونق کارشان در گرو حضور گردشگران و مسافران است، از نخستین روزهای شیوع بیماری خانه‌نشین شدند و مهر رکود بر کسب و کارشان خورد.

گردشگری در کُما!

فیروز اکرامی، مدیر و یکی از سرمایه‌گذاران سورتمه ریلی تالش می‌گوید: ساخت این مجموعه در سال ۱۳۸۷ در کوه زیبای سیاه‌داران در منطقه جنوب غربی تالش توسط یک شرکت آلمانی به نام "ویگاند" به طول یک کیلومتر و ۵۵ متر شامل دو خط مستقیم (لیفت) و غیر مستقیم (مارپیچ) با سرمایه‌ای بیش از یک میلیارد تومان احداث و در سال ۱۳۸۹ افتتاح شد که با محاسبه نرخ دلار سال گذشته حدود ۲۵ میلیارد تومان ارزش‌گذاری شده است.

او ادامه می‌دهد: سورتمه ریلی از یک طرف به دریا و جلگه‌ها و از طرف دیگر به جنگل و کوه زیبای سیاه‌داران تالش مشرف است و با ظرفیت ۸۰۰ نفر در ساعت قابلیت جابه‌جایی استفاده کنندگان را دارد و گردشگران می‌توانند، در حین بازی، برای تجربه هیجان بیشتر، با اهرم‌های طراحی شده سرعت خود را تنظیم کنند و آن را به حداکثر ۴۰ کیلومتر در ساعت برسانند.

اکرامی می‌گوید: اسفندماه سال گذشته طبق برنامه تدارکات لازم برای استقبال از گردشگران نوروزی انجام شد، اما متأسفانه با شیوع ویروس کرونا ناخواسته اقدام به تعطیلی این مجموعه کردیم.

او اظهار می‌کند: ایام تعطیلات نوروزی و تابستان اوج فعالیت کاری سورتمه ریلی تالش است و مدیریت مجموعه بر روی درآمد حاصل از آن حساب ویژه‌ای باز می‌کند.

این فعال صنعت گردشگری اضافه می‌کند: فعالیت سورتمه هر سال از مهرماه آغاز و تا شهریورماه ادامه می‌یابد و درآمد مالی آن در سال گذشته با ارزش افزوده در حدود سه میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان بوده است.

اکرامی می‌افزاید: در این مجموعه گردشگری حدود ۱۶ نفر به صورت مستقیم و ۲۰ نفر به صورت غیر مستقیم مشغول به کار هستند و با توجه به ضرور و زیان ۷۰۰ میلیون تومانی این مدت تمامی نیروهای آن حفظ شدند.

او می‌گوید: از دولت انتظار داریم، با عمل به وعده‌های خود و پرداخت تسهیلات بانکی کم‌بهره، از مجموعه‌های گردشگری فعال بخش خصوصی که به دلیل شیوع ویروس کرونا تعطیل و بیکار شده‌اند، حمایت کند.

آیدین بیانی‌فر از هنرمندان صنایع دستی (گلیم‌بافی) تالش هم می‌گوید: از سال ۱۳۸۲ به کار گلیم‌بافی مشغول هستم، من و همسرم یک کارگاه کوچک داریم که هشت نفر در آن مشغول به کار و بیمه هستند و ماهیانه در حدود ۱۴ میلیون تومان حقوق به آن‌ها پرداخت می‌کنم.

او می‌افزاید: کار ما به صورت فصلی است، در فصل‌های پاییز و زمستان گلیم‌هایی با جنس‌ها، طرح‌ها و رنگ‌های متنوع به امید فروش در تعطیلات بهار و تابستان تولید می‌کنیم، اما متأسفانه به دلیل شیوع ویروس کرونا از دوم اسفندماه کار و مغازه را تعطیل و خانه‌نشین شده‌ام.

این هنرمند صنایع دستی عنوان می‌کند: سال گذشته حدود ۴۰۰ میلیون تومان در تولید گلیم سرمایه‌گذاری کردم، به امید آنکه به بتوانم در تعطیلات نوروز محصولاتم را به فروش برسانم، تعدادی را به دیگر شهرهای کشورمان ارسال و تعدادی را با کمک دوستانم به خارج از کشور صادر کنم، اما متأسفانه با شیوع ویروس کرونا موفق به انجام آن نشدم و در پرداخت حقوق و بیمه کارگران دچار مشکل شده‌ایم.

بیانی‌فر می‌گوید: از دولت انتظار دارم در بازپرداخت اقساط وام بانکی به هنرمندان صنایع دستی که به دلیل شیوع ویروس کرونا تعطیل و بیکار شده‌اند، فرصت کافی بدهد و حداقل آن را تا یک سال به تأخیر بیاندازد.

آسیب به منابع درآمدی شهرداری

شهرام غنی‌زاده، شهردار تالش نیز از تعطیلی مراکز توریستی این شهر خبر می‌دهد و می‌گوید: از زمان شیوع ویروس کرونا، کمپ‌های مسافرتی، پارک‌ها، طرح‌های ساحلی قروق و گیسوم، مجموعه گردشگری و تفریحی پارک جنگلی سیاه‌داران که از منابع درآمدی شهرداری است، تعطیل شده است.

او اضافه می‌کند: شیوع کرونا علاوه بر اینکه اقتصاد تالش را دچار ضرور و زیان کرده، درآمد پایدار شهرداری این شهر را هم به صفر رسانده است.

شهردار تالش خاطرنشان می‌کند: شهرداری در ماه‌های پایانی سال برای صدور پروانه ساختمانی تخفیف در نظر می‌گرفت که به دلیل شیوع ویروس کرونا از سوی شهروندان مورد استقبال نگرفت و این مسئله یکی دیگر از مهم‌ترین منابع درآمدهای پایدار شهرداری را دچار مشکل کرد.

غنی‌زاده تصریح می‌کند: شهرداری در این مدت از بابت منابع درآمدی همچون پرداخت عوارض از اماکن گردشگری و صدور پروانه ساختمانی در حدود هفت الی هشت میلیارد تومان متضرر شده و این مسئله مدیریت شهری را در پرداخت حقوق کارگران و کارکنان شهرداری دچار مشکل کرده است.

حالا وقت کمک کردن دولت است!

بهزاد پورپناه، عضو شورای اسلامی شهر تالش با بیان اینکه شیوع کرونا از دوم اسفندماه سال گذشته تاکنون سبب تعطیلی مراکز اقتصادی، گردشگری و اقامتی شهر تالش شده است، تصریح می‌کند: بیشتر مغازه‌های بازار تالش استیجاری و مستأجران آن‌ها در این مدت دچار ضرر و زیان بسیار زیادی شده‌اند.

او می‌گوید: تمامی کمپ‌های مسافرتی، پارک‌ها، سه مجموعه گردشگری سیاه داران، طرح ساحلی گیسوم و قروق به عنوان منابع و درآمد پایدار شهرداری تالش تعطیل شده و شهرداری به این دلیل بیش از چهار میلیارد تومان متضرر شده است، اما با مدیریت بسیار خوب شهردار، حقوق و بیمه کارکنان شهرداری پرداخت شد، فقط اضافه کاری مانده که آن هم به زودی پرداخت خواهد شد.

عضو شورای اسلامی شهر تالش ادامه می‌دهد: در اسفند ماه سال گذشته شهرداری برای پرداخت صدور پروانه ساختمانی برای شهروندان تخفیف ۱۰ درصدی در صورت پرداخت نقدی گذاشته بود، که به دلیل شیوع ویروس کرونا از آن استقبال نشد و از این بابت هم شهرداری مبلغ قابل توجهی متضرر شد.

پورپناه می‌گوید: یکی دیگر از منابع درآمدی پایدار شهرداری کمیسیون ماده ۱۰۰ است و بنده مسئول آن هستم و شهرداری از این بخش هم می‌توانست بین چهار الی پنج میلیارد تومان درآمدزایی داشته باشد، که متأسفانه جلسات آن به دلیل شیوع کرونا تعطیل شد و این منابع درآمدی هم از دست رفت.

وی تاکید می‌کند: استانداری و وزارت کشور سهم شهرداری‌ها از مالیات بر ارزش افزوده را بسیار کاهش داده و انتظار داریم، در چنین شرایط سختی که شهرداری‌ها هیچ گونه منابع درآمدی ندارند تا حقوق کارگران و کارکنان را پرداخت کنند، حداقل سهم شهرداری‌ها از درآمدهای حاصل از مالیات بر ارزش افزوده را افزایش دهند و دولتمردان کشورمان نیز همانند مسئولان سایر کشورهای آسیب دیده از ویروس کرونا، با حمایت‌های مالی، اعطای وام‌های کم‌بهره و حذف یک سال مالیات بازاریان و سرمایه‌گذاران مراکز گردشگری، بخشی از ضرر و زیان این قشر را جبران کنند.

گردشگری زیر سایه سیاه رکود

احمد جهانگیری، رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تالش نیز می‌گوید: شش هتل و هتل آپارتمان ۲۷ مهمانپذیر و رستوران، ۹۰ خانه مسافر، هفت اقامتگاه بوم گردی و پارک جنگلی سیاه داران، سورتمه ریلی و هشت طرح ساحلی از جمله گیسوم، آلالان، تکی تازه‌آباد، قروق، مروارید لیسار و دو طرح ساحلی در حویق و یک طرح در چوبر تالش فعال است، اما این مراکز به دلیل شیوع ویروس کرونا در حال حاضر تعطیل هستند.

او اظهار می‌کند: تالش یکی از قطب‌های گردشگری و صنایع دستی گیلان و ایران است و از زیرساخت‌های طبیعی همچون ساحل، جنگل، کوه و دریا برخوردار است و هنرمندان صنایع دستی از قدیم‌الایام در این منطقه فعال بوده‌اند و اهالی برخی از روستاها آداب و رسوم قدیمی نیاکانشان را هنوز حفظ کرده‌اند و هنرمندان محصولات تولیدی صنایع دستی خودشان را به جای فروش با یکدیگر معاوضه می‌کنند.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تالش می‌گوید: در حدود یک‌هزار و ۸۰۰ نفر از هنرمندان تالشی در رشته‌های صنایع دستی مانند گلیم‌بافی، جاجیم‌بافی، جوراب‌بافی، شال‌بافی، بافت البسه محلی مردانه و زنانه، خراطی چوب فعالیت می‌کنند؛ آنان در سال ۱۳۹۸ محصولات خود را به امید آنکه در تعطیلات نوروز به فروش برسانند تولید کردند، اما متأسفانه این روزها هنرمندان به دلیل شیوع ویروس کرونا خانه‌نشین شده‌اند و محصولاتشان فروش نرفته است.

جهانگیری اضافه می‌کند: از اسفندماه سال گذشته با شیوع ویروس کرونا بسیاری از واحدهای صنفی و کارگاه‌های صنایع دستی که هنرمندان در آن‌ها به صورت گروهی مشغول بکار بودند تعطیل شد و صاحبان آن‌ها در این زمینه نهایت همکاری را با دولت داشتند.

او خاطرنشان می‌کند: دولت برای جبران خسارات مالی هتل‌ها، مراکز اقامتی و تأسیسات گردشگری، سامانه‌ای را راه‌اندازی کرده که اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تالش واحدهای که مجوز داشتند را راهنمایی کرد تا مشخصات واحد خود را در آن ثبت کنند.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تالش ابراز امیدواری می‌کند: دولت با پرداخت تسهیلات بانکی و وام بلاعوض، از واحدهای صنفی گردشگری و هنرمندان صنایع دستی که به دلیل شیوع ویروس کرونا تعطیل و بیکار شده‌اند، حمایت کند.

جهانگیری می‌گوید: برنامه‌ریزی کرده بودیم مراسم آئینی چهارشنبه‌سوری، سیزده بدر، جشنواره آب‌های روان و همایش‌های بومی و محلی را در چندین نوبت در تالش برگزار کنیم که به دلیل شیوع ویروس کرونا تمامی جشنواره‌های نوروزی و برنامه‌های فرهنگی در این شهر تعطیل شد.

کد خبر 421772

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.