مواد غذایی ضد پیری و مناسب جوانسازی پوست را بشناسید

سطح پایین ویتامین دی و افزایش احتمال ابتلاء به کرونا. نحوه کنترل سردردهای روزه داری،خواص دارویی تره، اهمیت شستن خرما قبل از مصرف و آشنایی با مواد غذایی ضد پیری و مناسب جوانسازی پوست را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، نتایج تحقیقات جدید نشان می‌دهد افرادی که سطح ویتامین دی(D) بدن‌شان پایین است بیشتر احتمال دارد به ویروس کرونا مبتلا شوند و از عفونت ناشی از بیماری کووید -۱۹ جان خود را از دست بدهند. در این پژوهش‌ها، با مقایسه متوسط سطح ویتامین دی بدن در ۲۰ کشور اروپایی با نرخ ابتلاء و تلفات ناشی از ابتلاء به این بیماری، مشخص شد ارتباط قانع کننده‌ای بین این ویتامین و ابتلاء به کووید -۱۹ وجود دارد. در واقع کشورهایی که سطح ویتامین دی در بین جمعیت آنها پایین بود، بیشترین آمار مرگ و ابتلاء به کووید -۱۹ را داشتند. این تحقیق هنوز از سوی دانشمندان دیگری بررسی نشده و هنوز نمی‌تواند ثابت کند ویتامین دی دلیل این ارتباط است.

این یافته‌ها، نتایج تحقیقات دیگری را تاکید کرد که نشان داد ویتامین دی ممکن است احتمال بهبودی افراد را بعد از ابتلاء به ویروس کرونا افزایش دهد. تحقیقات آزمایشی ۱۰ هفته‌ای در دانشگاه گرانادا به دنبال پژوهش‌های تازه کالج ترینیتی دوبلین ادامه دارد. براساس تحقیقات این کالج، بزرگسالانی که مکمل ویتامین دی دریافت کردند کاهش ۵۰ درصدی در عفونت سینه داشتند. ویتامین دی می‌تواند از طریق مواد خوراکی مانند ماهی و قارچ یا در اثر قرار گرفتن در معرض نورخورشید در بدن تأمین شود. محققان در گزارش اولیه خود نتیجه گرفتند افراد آسیب پذیرتر در مقابل کووید -۱۹ دچار فقر بیشتر ویتامین دی هستند. با وجود این نتایج جدید، نباید فراموش کرد که استفاده بیش ازحد و خودسرانه ویتامین دی به‌ویژه اگر همراه با مصرف زیاد کلسیم باشد به مسمومیت منجر می‌شود.

مسمومیت با ویتامین دی بیشتر در کسانی دیده می‌شود که مقدار بیش از حد این ویتامین را از طریق مکمل دریافت می‌کنند. استفاده از قرص و آمپول ویتامین دی به‌طور پیوسته سبب مشکلاتی مانند رسوب کلسیم در بافت‌های نرم مانند کلیه‌ها، ریه‌ها، قلب و گوش می‌شود. در ریه‌ها و قلب به عوارض ریوی و قلبی و در گوش به اختلالات کری منجر می‌شود. همچنین عوارضی مانند سردرد، تهوع، استفراغ، ضعف، تشنگی زیاد، افزایش حجم ادرار، یبوست، تأخیر در رشد در طفل‌های شیرخوار، مشکلات گوارشی و شکنندگی استخوان نیز از دیگر عوارض مصرف بیش از اندازه ویتامین دی است. بنابراین شاید بهتر باشد ویتامین دی بدن را از مواد خوراکی تأمین کنیم که به وفور به غیر از غلات در شیر، تخم مرغ و ماهی دیده می‌شود.

خرما را قبل از مصرف بشویید

مدیر گروه بهبود تغذیه معاونت بهداشتی خراسان شمالی، گفت: خرما از جمله خوراکی‌هایی است که باید پیش از مصرف شسته شود تا از آلودگی‌های احتمالی در زمان برداشت، بسته بندی و عرضه پاک شود.

نسرین علیزاده با بیان اینکه کیسه و جعبه مقوایی که برای بسته بندی محصول در نظر گرفته شده ممکن است آلوده به ویروس کرونا باشد، افزود: بسته بندی‌های خرما را پس از بازگشت به منزل، مانند سایر بسته‌های خریداری شده، باید قبل از استفاده بشوییم و یا به نحو مقتضی قبل از مصرف ضدعفونی کنیم. دانه‌های خرما را نیز بصورت مجزا باید با آب سالم و پاکیزه شست و شو داد.

وی با تاکید بر اینکه خرما را فقط باید در بسته بندی‌های بهداشتی خریداری کرد، گفت: از خرید خرمای فله‌ای، بدون بسته بندی و فشرده و له شده خودداری شود.

علیزاده اضافه کرد: اگر خرمای تازه له شده در دمای محیط نگهداری شود، چسبناک و نرم شده و مستعد آلودگی انتقال عوامل آلوده کننده است. خرمای تازه باید در دمای یخچال و به دور از گرمای محیط نگهداری شود اما نگهداری خرمای خشک بیرون از یخچال و درون ظروف در بسته اشکالی ندارد.

مدیر گروه بهبود تغذیه معاونت بهداشتی خراسان شمالی با تاکید بر اینکه باید به سالم بودن بسته بندی، دارا بودن مجوز سازمان غذا و دارو و تاریخ مصرف و تولید و انقضا خرما توجه شود، تصریح کرد: اگر از تمیز بودن خرما مطمئن نیستیم بهتر است قبل از مصرف، خرماهای مصرفی را روی حرارت ملایم در قابلمه به گونه‌ای حرارت دهیم که حرارت به همه نقاط خرما برسد.

این کارشناس تغذیه، توصیه کرد: از مصرف زیاد خرما مانند سایر مواد قندی و شیرین خودادری شود و به میزان متعادل و در حد دو تا سه عدد در زمان افطار یا سحر میل شود.

نحوه کنترل سردردهای روزه داری

استاد نورولوژی دانشگاه علوم پزشکی تهران، در خصوص سردردهای مربوط به روزه داری، اظهار کرد: از مواد پروتئینی در وعده سحری استفاده کنید تا دیرتر گرسنه شوید و همچنین از موادی که آب را در بدن نگه می‌دارند مانند تخم شربتی (در آب ریخته شود و مدتی بعد مصرف شود)، کاهو، خیار و سبزی نیز استفاده کنید.

منصوره تقاء، افزود: وقتی افطار شد روزه خود را با مصرف مواد شیرین مانند خرما و آب گرم و کمی غذای سبک باز کنید. ضمن اینکه، وعده شام را با تأخیر میل نمائید تا معده به صورت ناگهانی و سریع پر نشود.

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران، ادامه داد: در فاصله افطار تا زمان خواب و نیز در وعده سحری مایعات کافی و میوه مصرف کنید. همچنین مصرف مواد غذایی چرب و شیرین و حجیم و سنگین را بسیار محدود کنید.

تقاء، یبوست را یکی از محرک‌های بروز سردرد دانست و افزود: برای پیشگیری از یبوست مصرف مایعات کافی، تحرک بدنی و مصرف سبزیجات و میوه را جدی بگیرید. در هنگام روزه داری از مصرف انرژی زیاد و کم فایده و رفت و آمدهای غیر ضروری در بیرون از منزل پرهیز کنید و همه موارد مراقبتی مانند انجام مکرر نرمش‌های کششی گردن و شانه را جدی بگیرید.

وی ادامه داد: به خصوص کسانی که مطالعات زیاد و یا استفاده زیاد از وسایل الکترونیکی دارند باید نرمش‌های مکرر گردن و شانه را انجام دهند و در فواصل کار به طور مکرر استراحت چشم با بستن کوتاه مدت چشم‌ها و سپس نگاه به دورترین نقطه ممکن و بعد ادامه کار را داشته باشند.

این استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران، گفت: استراحت کوتاه مدت در نیمه روز نیز می‌تواند در بعضی افراد برای پیشگیری از سردرد کمک کننده باشد. ماساژ و یا فشار دادن محل ایجاد سردرد در ابتدای سردرد ممکن است سردردهای خفیف یا متوسط را بهبود بخشد. همچنین گرم کردن و یا سرد کردن محل سردرد در بعضی افراد کمک کننده است که شما با تجربه به آن پی خواهید برد. لذا از این روش برای بهبود سردردهای خفیف تا متوسط در آغاز آن می‌توانید استفاده کنید و بهره مند شوید.

وی تصریح کرد: کسانی که با وجود مراقبت‌های لازم سردردهای غیر قابل تحمل و شدید دارند نمی‌توانند روزه بگیرند و کسانی که به دلیل بیماری از جمله سردردهای شدید و غیرقابل کنترل نمی‌توانند به صورت پشت سر هم و پی در پی روزه بگیرند، ممکن است بتوانند به صورت منقطع روزه داری کنند. مثلاً یک روز در میان و یا حتی چند روز در میان به روزه داری بپردازند.

خواص دارویی تره

یک متخصص فیزیولوژی، گفت: خوردن «تره» علاوه بر این‌که خاصیت خوشبوکنندگی برای بوی دهان دارد، می‌تواند نفخ شکم را نیز از بین ببرد و هموروئید یا بواسیر را درمان کند. مزاج بیشتر سبزی‌های خوردنی، گرم و خشک است اما تعدادی از آنها مانند ترخون و تره گرمی بیشتری دارند. گرمی تره بسیار زیاد و در درجه سوم و خشکی آن در درجه دوم قرار دارد.

سید مهدی میرغضنفری, اظهار کرد: معده و گوارش استعداد زیادی برای سرد شدن و نفخ کردن دارند. یکی از خوردنی‌های مفید برای از بین بردن نفخ را سبزی تره است. این سبزی به دلیل مزاج گرمش گازهای موجود در سیستم گوارش را می‌راند اما باید توجه داشت که در برخی افراد حساس، خودش می‌تواند عاملی برای تولید گاز و ایجاد نفخ باشد.

این متخصص فیزیولوژی، تصریح کرد: تره برای تقویت قوای جنسی و کاهش علائم بواسیر بسیار مؤثر است. بواسیر تورم عروق ناحیه رکتوم (مقعد) و خونریزی از آنهاست که برای درمان آن به دو صورت خوراکی و موضعی می‌توان از تره استفاده کرد.

میر غضنفری، تاکید کرد: در روش خوراکی تره را به غذا (کوکو یا سبزی خوردن) افزود. در روش موضعی، کافی است تره را به صورت نیمکوب له کرد تا آب آن خارج شود و به صورت خمیری شکل آن را روی موضع گذاشت و روی آن را نیز با نایلون پوشاند.

وی خاطرنشان کرد: سپس باید چند ساعت صبر کرد تا خواص آن اثر کند. بهتر است از این خمیر، اولین بار با احتیاط و در زمان کوتاه استفاده شود چون در افراد گرم مزاج ممکن است باعث ایجاد خارش و عوارضی شود ولی استفاده از آن برای افراد سرد مزاج مفیدتر است.

به گفته این متخصص فیزیولوژی؛ تره و در کل گرمی‌ها باز کننده انسدادهای کبد و طحال هستند و به هر کس که در اثر عملکرد نامطلوب این اعضا دچار رنگ پریدگی و زردی چهره باشد، مصرف تره توصیه می‌شود.

آشنایی با مواد غذایی ضد پیری و مناسب جوانسازی پوست

غذاهایی که حاوی آنتی‌اکسیدان‌ها، ویتامین‌های C، D، E، k و B کمپلکس و همچنین کولین و اسید فولیک هستند، در تغییر چرخه پیری و کیفیت پوست شما اثربخش است. این غذاها خطر ابتلاء به سرطان و سلول‌های سرطانی را کاهش می‌دهد و از ما در بیماری قلبی عروقی محافظت می‌کند. با بهبود رژیم غذایی نتیجه اثربخش آن را خواهیم دید:

۱. شکلات تلخ

نیازی نیست که محرومیت زیادی به خودتان بدهید. شکلات بخورید و در عین حال سلامت پوست خود را تضمین کنید. چندین مطالعه نشان دادند که پودر کاکائو برخی آنتی‌اکسیدان‌های خاص دارد که در مرطوب ماندن پوست نقش دارد. اگر هر روز کمی شکلات تلخ بخورید، متوجه تفاوت پوست خود خواهید شد. پوست شما توان مقاومت طولانی‌تری در برابر آفتاب سوختگی را خواهد داشت. البته این به معنای استفاده نکردن از ضدآفتاب نیست ولی نشان‌دهنده آن است که شکلات تلخ مقاومت پوست را بالا می‌برد.

خوردن شکلات تلخ باعث می‌شود که جریان خون بهتر شود و مواد مغذی بیشتری را به پوست انتقال دهد. بهتر است از شکلات تلخ حداقل ۷۰ درصد به بالا استفاده کتید تا فواید آن را ببرید و قند اضافی دریافت نکنید. قند بیش از حد کلاژن را تجزیه می‌کند و باعث شکستگی می‌شود. مواد غذایی مفید که ضد پیری هستند همچنین شامل فلفل دلمه‌ای قرمز، خانواده توت‌ها، کلم بروکلی، اسفناج، آجیل و خشکبار و دانه‌های انار هستند.

۲. گوجه فرنگی

گوجه‌فرنگی چه پخته شده و چه داخل سس، می‌تواند بسیار مؤثر باشد. وقتی گوجه‌فرنگی مصرف می‌کنید میزان کافی ویتامین C دریافت می‌کنید که از پوسته پوسته شدن صورتتان جلوگیری می‌کند. گوجه‌فرنگی حاوی کاروتنوئیدهای اصلی از جمله بتاکاروتن، لوتئین و لیکوپن است. این آنتی اکسیدان‌های قدرتمند پوست را از آسیب آفتاب محافظت می‌کنند. بهتر است گوجه را با آواکادو، پنیر، روغن زیتون و یا آجیل مصرف کنید تا چربی این محصولات به جذب کامل‌تر کاروتنوئیدها کمک کند.

۳. گردو

آجیل‌ها به طور کلی، به ویژه گردوها، اسیدهای چرب ضروری دارند که بدن از این اسیدهای چرب استفاده می‌کند. ما گردو را علاوه بر این، به علت ویتامین E فراوانی که دارد، ویتامین C و سلنیوم و همچنین پروتئین آن توصیه می‌کنیم. توجه داشته باشید چربی گردو بالا است و در خوردن آن باید محدودیت قائل شوید.

۴. سیب‌زمینی شیرین

بتا کاروتن نوعی آنتی اکسیدان از گروه کاروتنوئید است که می‌تواند پوست شما را از آسیب آفتاب محافظت کند، و سیب‌زمینی شیرین منبع بسیارغنی از آن است. اگر می‌خواهید زمان زیادی از خانه خارج شوید، یک رژیم سرشار از بتاکاروتن می‌تواند مقاومت پوست شما را بالا ببرد. این مقاومت خطر ابتلای به سرطان پوست را هم کاهش می‌کند و چین و چروک‌های پوستی را کم می‌کند.

۵. آووکادو

ما برای تسهیل فرایندهای بدنمان به چربی نیاز داریم. چربی‌های مفید طبیعی بهترین نوع چربی‌ها هستند. آووکادو به مرطوب بودن پوست کمک می‌کند و چربی‌های مفیدی را در خود دارد. مطالعه‌ای در مورد رژیم غذایی بیش از ۷۰۰ زن، نشان داده است که خوردن اووکادو در رژیم غذایی، باعث شرایط پوستی بهتری شده است. آووکادو می‌تواند پوست شما را از آسیب دیدن از اشعه خورشید محافظت کند. نکته اصلی دستیابی به پوست سالم‌تر، تمرکز روی غذاهای گیاهی با مقدار کمی گوشت بدون چربی مانند ماهی است. آنتی اکسیدان‌ها و اسیدهای چرب ضروری و مواد مغذی حیاتی در کنار نوشیدن آب کافی اثرات مثبت را تقویت می‌کنند.

کد خبر 421768

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.