ترویج دوچرخه‌سواری؛ راهکار مقابله با کرونا

دوچرخه‌ بدون شک بهترین گزینه برای تردد در روزهایی کرونایی است چرا که ضمن رهایی مردم از انزوا در خانه‌ها، حمل و نقلی ایمن و به دور از تماس با سایرین را برای همگان فراهم می‌آورد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، این روزها که محدودیت‌های اعمال شده برای مهار ویروس کرونا در سراسر جهان کم‌تر شده است و ادارات و بنگاه‌های تجاری تقریبا کار خود را از نو آغاز کرده‌ است، پرسشی که بدون شک ذهن همه را به خود درگیر خواهد کرد این است که با وجود ادامه گسترش کووید-۱۹ چگونه می‌توانند با امنیت خاطر در خارج از خانه به تردد بپردازند. شکی نیست که دوچرخه‌سواری یکی از گزینه‌های مناسب و یا حتی به جرات می‌توان گفت بهترین انتخاب برای تردد در میان شهر است. البته استفاده از دوچرخه به عنوان وسیله حمل و نقل در همه شرایط امکان‌پذیر نیست، با این حال، می‌توان از آن برای طی مسافت‌های تا ۵۰ کیلومتر بهره برد.

بیش از یک سوم سفرهای بین شهری انگلستان کمتر از دو مایل و حدود ۶۰ درصد از این سفرها حدود پنج مایل مسافت دارد به همین دلیل دوچرخه‌سواری و حتی پیاده‌روی مطمئن‌ترین وسیله تردد برای مردم این کشور در روزهای کرونایی می‌تواند باشد. اما چرا دوچرخه بهترین انتخاب برای سفرهای کوتاه در روزهای کرونایی است؟

مردم با دوچرخه‌سواری ضمن اینکه از خانه‌های خود بیرون می‌روند و هوای تازه تنفس می‌کنند، مطمئن هستند که با سایر مردم تماس ندارند و در نتیجه در مقابل آلوده شدن به ویروس کرونا از امنیت کافی برخوردار خواهند بود. حتی در ساعات اوج تردد دوچرخه‌سواران در داخل شهر، وجود حداقل فاصله یک متری بین دو دوچرخه‌سوار قطعی است و همین فاصله امکان انتقال کرونا ویروس را از یک شخص به دیگری به حداقل می‌رساند.

تاکنون تردد از طریق دوچرخه حتی برای کشورهایی که در روزهای کرونایی اقداماتی بسیار سختگیرانه اعمال کرده‌اند، جز محدودیت‌ها به شمار نرفته است. حتی کشورهای ایتالیا و اسپانیا که دوچرخه‌سواری برای مردم را به عنوان وسیله‌ای برای تفریح و سرگرمی ممنوع کرده‌اند، به شهروندان خود اجازه داده‌اند برای انجام کارهای ضروری و تهیه مواد مورد نیاز خود از دوچرخه استفاده کنند.   

در چند روز اخیر، رئیس کل اداره دوچرخه‌سواری بریتانیا از وزیر حمل و نقل کشور خواسته است استفاده از دوچرخه را در لیست اقدامات پیشنهادی برای مهار ویروس کرونا قرار دهند و مردم را به جایگزین کردن وسایل حمل و نقل عمومی با دوچرخه و پیاده‌روی ترغیب کنند. هفته گذشته نیز گروهی متشکل از ۵۰ متخصص و استاد دانشگاه طوماری را امضا کرده بودند که در آن از دولت خواسته بودند دوچرخه‌سواری و پیاده‌روی را در میان مردم ممنوع نکند چرا که از نظر آن‌ها بی‌تحرکی مردم خود عاملی خطرساز در دوران شیوع کرونا به شمار می‌رود.

استدلال متخصصان و پروفسورهای انگلیسی بسیار قابل تامل است؛ اگرچه ویروس کرونا یک بحران سلامت بسیار واضح است که می‌تواند جان بسیاری از مردم جهان را با تهدید مواجه کند، اما در عین حال، گزارش‌های روزانه حاکی است که نداشتن فعالیت جسمی در مردم روزانه باعث مرگ بسیاری می‌شود که حتی نرخ مرگ و میر ناشی از آن بسیار بیشتر از مرگ‌های کرونایی است. اگرچه تخمین تعداد دقیق افرادی که هر ساله به خاطر بی‌تحرکی جان خود را از دست می‌دهند کار بسیار مشکلی است، با این حال آمار نشان داده است که در انگلیس به طور میانگین تعداد ۸۰ هزار نفر در هر سال قربانی نداشتن فعالیت جسمی می‌شوند. بنابراین دولت‌ها باید در روزهای کرونایی، به جای محدود کردن دوچرخه‌سواری و پیاده‌روی این دو فعالیت را جز برنامه‌های اعمالی اصلی خود قرار دهند و مردم را به تردد از طریق دوچرخه‌سواری و پیاده‌روی تشویق کنند.  

مقامات رسمی بوگاتا، پایتخت کلمبیا، پیش از این به اهمیت انجام فعالیت‌های جسمی در روزهای کرونایی پی برده‌ بودند و مردم را تنها مجاز به تردد در داخل شهر از طریق دوچرخه‌سواری و پیاده‌روی دانسته بودند. اخیرا سایر کشورهای جهان نیز به تدریج در حال اتخاذ تصمیمات جدیدی در خصوص ترویج پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری بین شهروندان خود هستند و می‌خواهند آن را به صورت قانون درآورند. بعضی از کشورها نظیر اسکاتلند نیز پس از گسترش ویروس کرونا بودجه‌های کلانی را به بهبود و افزایش زیرساخت‌های دوچرخه‌سواری و پیاده‌روی در سراسر کشور اختصاص داده‌اند.

البته دوچرخه‌سواری و پیاده‌روی در عین اینکه ایمن‌ترین وسیله‌های حمل و نقل در روزهای کرونایی به شمار می‌رود، می‌تواند بسیار خطر ساز نیز باشد. تردد دوچرخه‌سواران و مردم در بزرگراه‌ها و خیابان‌های شهر می‌تواند خطر تصادفات را به میزان قابل توجهی افزایش دهد که برای حل این مشکل دولت‌ها باید راه حل‌های مناسبی رابه کار گیرند؛ بدون شک اختصاص خیابان‌های خصوصی به دوچرخه‌سواری و پیاده‌روی و بستن این خیابان‌ها به روی خودروها می‌تواند بهترین گزینه برای حل مشکل فوق باشد. 

کد خبر 421760

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.