بهترین نمونه‌های معماری بیوفیلیک در جهان

فرضیه بیوفیلیک یا طبیعت بارگی مدعی است که انسان ذاتاً به سمت طبیعت و عناصر طبیعی گرایش دارد و رابطه او با طبیعت فواید زیادی برای او به ارمغان می‌آورد. تلفیق پوشش سبز، آب، روشنایی و دیگر عناصر طبیعی در فضای خانه و در کل معماری سبز، اثرات مثبت زیادی بر درک انسان از فضا و زمان به جای می‌گذارد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، طراحی بیوفیلیک پیوندی عمیق بین انسان و طبیعت به وجود می‌آورد و این رابطه را به طور مثبت تحت تأثیر قرار می‌دهد. شواهد نشان داده است که در مدارسی که عناصر طبیعی به داخل کلاس‌های درسی راه پیدا کرده است، دانش‌آموزان عملکرد بسیار بهتری از خود نشان داده‌اند یا در دفاتر کاری با بیشترین پوشش سبز، کارکنان فعالانه‌تر به انجام وظایف خود پرداخته‌اند. چنین به نظر می‌رسد که معماران با افزودن عناصر طبیعی نظیر نور، پوشش سبز، آب، خاک و حتی سنگ به طراحی سازه‌ها طبیعت را به خانه می‌آورند و انسان را از دنیای بتنی خارج از خانه رها می‌کنند. در ادامه بهترین نمونه‌های معماری بیوفیلیک در جهان معرفی می‌شود.

مرکز درمان سرطان لانارکشر در اسکاتلند

از آن‌جا که محققان با انجام پژوهش‌های مختلف به این نتیجه رسیده‌اند که طبیعت تأثیر بسزایی در افزایش نشاط انسان و درمان بیماری‌ها دارد بنابراین بسیاری از مراکز درمان سرطان در سراسر دنیا طبیعت را به اتاق‌های بستری بیماران آورده‌اند تا از این طریق درمان بیماری را تسریع کنند. در سال ۲۰۱۱ گروهی از معماران ساختمانی برای مراقبت و درمان بیماران سرطانی به نام "مرکز سرطان لانارکشر" احداث کردند که در نوع خود بی‌نظیر است. این مرکز در قلب طبیعت واقع شده است و عناصر طبیعی محیط اطراف خود را به طور کامل به فضای داخلی ساختمان آورده است. از نظر سازندگان مرکز سرطان لانارکشر ماهیت طراحی یعنی ایجاد فضاهای طبیعی متعدد و گسترش چشم‌اندازهای طبیعی که حس زندگی در طبیعت را در بیماران زنده می‌کند. بیماران این مرکز در جایگاهی که برای صرف وعده‌های غذایی تعبیه شده است گرد هم می‌آیند و از پنجره‌های بسیار بزرگ چشم‌اندازها و باغ‌های سرسبز را نظاره می‌کند.

دفتر کاری Selgascano در اسپانیا

تجربه نشان داده است که اغلب کارمندان تمایل دارند در اتاق کار خود نزدیک‌ترین محل به پنجره را اشغال کنند تا در حین انجام وظیفه به چشم‌انداز بیرون اشراف کامل داشته باشند. معماران اسپانیایی با در نظر گرفتن این موضوع در یکی از حومه‌های شهر مادرید، پایتخت و محبوب‌ترین شهر اسپانیا یک مرکز اداری احداث کرده‌اند که کارکنان آن در قلب طبیعت به انجام امور اداری می‌پردازند. سراسر دیوار شمالی دفتر کاری Selgascano را پوششی شیشه‌ای به ضخامت دو سانتیمتر و قسمت جنوبی را پوششی از جنس شیشه و پلی استر به ضخامت ۱۱ سانتیمتر در بر گرفته است و در نتیجه کارکنان را در مقابل تابش مستقیم خورشید حفظ و از گرم شدن ساختمان تونل مانند جلوگیری می‌کند.

مهد کودک مریم مقدس در بریتانیا

از آن جا که تحقیقات نشان داده است آموزش دانش‌آموزان در مدارس سبز باعث افزایش یادگیری آن‌ها می‌شود، در نتیجه گروهی از معماران بریتانیایی تصمیم گرفتند در یکی از جنگل‌های سبز اطراف شهرستان آکسفورد شر مهدکودکی احداث کنند و کودکان را با عناصر طبیعی آشنا کنند. مهد کودک "مریم مقدس" از سه سازه تشکیل شده است که این سازه‌ها با سقف‌هایی شیب‌دار به دنبال هم ساختمان اصلی را تشکیل داده و یک باغ مخفی در دل طبیعت ایجاد کرده است.

ساختمان اول که به طور کامل از آجر ساخته شده است، به کلاس آموزش کودکان اختصاص داده شده است، بخش دوم مدرسه فضایی اضافی برای تدریس است و امکانات مختلف آموزشی را در خود جای داده است. ساختمان سوم که به طور کامل از چوب سرو ساخته شده است و از طریق درهای تاشو قابل دسترسی است به مکانی برای بازی و سرگرمی کودکان اختصاص داده شده است.

فضای داخلی ساختمان آموزشی به گونه‌ای طراحی شده است که خورشید از هر سمت آن محیط داخل را در نور طبیعی غرق می‌کند؛ پنجره‌های بزرگ تعبیه شده در دیوارها و سقف نور خورشید را به فضای داخلی هدایت می‌کند و چشم‌اندازهایی زیبا از محیط بیرون را برای کودکان به وجود می‌آورد.

کد خبر 421693

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.