غیاثوند: روزه داری بر عمل کرد ورزشکاران تاثیری ندارد

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: با توجه به تحقیقات انجام شده بر روی فوتبالیست‌‍‌ها روزه داری تاثیر منفی بر فعالیت و سلامت ورزشکاران ندارد.

رضا غیاثوند در گفت و گو با خبر نگار ایمنا در خصوص روزه گرفتن ورزشکاران در ماه رمضان، تصریح کرد: پروفسور مون از انگلستان، بیشترین تحقیقات در این زمینه را روی فوتبالیست‌های مسلمان جزیره انجام داده و متوجه شد، روزه گرفتن هیچ تأثیر منفی بر رو سلامت جسمانی و عمل کرد فوتبالیست‌ها نداشته و باعث کاهش فعالیت ورزشکاران نمی‌شود. طبق آخرین دستور العمل سازمان جهانی بهداشت بین روزه داری و ابتلاء به کرونا رابطه‌ای وجود ندارد. اگر در وعده‌های سحر و افطار غذای مناسب مصرف شود، روزه‌داری تأثیری بر روی کاهش ایمنی بدن ندارد. همچنین در مطالعه‌ای که کشور اردن انجام شده، متوجه شدند روزه گرفتن باعث افزایش سلامت روان و کاهش خودکشی می‌شود.

غیاثوند با اشاره به تغییرات هورمونی و تغییرات جسمانی در روزه داری، گفت: کاهش اشتها به دلیل وضعیت کتوزیس در بدن اتفاق می‌افتد. به طور متوسط در ماه رمضان، روزه داران کاهش وزن ۱.۷ تا ۳.۸ دارند که با افزایش وزن، کاهش وزن بیشتری مشاهده شده و افزایش سطح بتا اندورفین‌ها در بدن باعث کاهش سطح درد و مقاومت برابر دردهای جسمانی می‌شود.

متخصص تغذیه و رژیم درمانی در خصوص تغذیه مناسب در ماه رمضان، تصریح کرد: در ماه مبارک رمضان ممنوعیت استفاده از غذاهای فرآوری شده که حاوی آرد سفید و شکر فراوان هستند مانند حلوا شکری، نان خامه‌ای، بیسکوئیت های کرم دار، گوشت‌های چرب و مواد غذایی سرخ شده را داریم. بهتر است افطار با مایعاتی که در درجه حرارت بدن هستند شروع شود. بهترین حالت آب جوش یا چای کم رنگ همراه خرما یا شیرکم چرب و مقداری عسل است. در وعده افطار مجاز به مصرف ۳-۵ عدد خرما هستیم. خود وعده افطار بهتر است سوپ ابکی، نان و پنیر و سبزی یا گردو و تخم مرغ آب پز باشد.

وی ادامه داد: وعده شام فراموش نشده و یک و نیم ساعت بعد از افطار حتماً شام مصرف شود. بهترین غذاها برای شام خوراک حبوبات مانند لوبیا، انواع چلو خورشت کم چرب و ماهی و مرغ در کنار سالاد و ماست است. در بین افطار تا سحر حتماً از مایعات کافی برای تأمین آب بدن و جلوگیری از یبوست مصرف شود.

غیاثوند در خصوص اهمیت وعده سحر در ماه رمضان گفت: مهم‌ترین وعده در ماه رمضان وعده سحر است. از مصرف غذاهای سرخ شده و چرب، شور، نفخ و غذاهایی که خیلی آب جذب می‌کنند مانند ته دیگ و ماکارونی یا کوکوها خودداری شود. چای پر رنگ مضر است و باعث دفع آب از بدن می‌شود و نباید در وعده سحر مصرف شود. بهترین غذاها ماش پلو، عدس پلو، سبزی پلو و انواع چلو خورشت در کنار ماست و خیار است. برای جلوگیری از تشنگی در طول روز بعد از صرف وعده سحر، مقداری هندوانه مصرف شود.

کد خبر 421690

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.