انعطاف‌پذیری، خلاقیت و ابتکار عمل راهکار کاهش استرس در آموزش آنلاین است

رئیس اداره مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی اداره کل آموزش‌وپروش استان اصفهان گفت: معلمان با توجه به تغییر محیط آموزشی و حذف تعامل و ارتباط مستقیم با دانش‌آموزان، لازم است انعطاف بیشتری در ارائه محتوای آموزشی داشته باشند و با خلاقیت و ابتکارعمل در تدریس مجازی باعث کاهش بار روانی این آموزش‌ها شوند.

مریم ژاله در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در خصوص مدیریت استرس و اضطراب دانش آموزان در آموزش‌های آنلاین ایام کرونایی، اظهار کرد: تعطیلی مدارس ناشی از شیوع بیماری کرونا، متولیان امر آموزش و پرورش را بر آن داشت تا به منظور استمرار آموزش دانش آموزان با استفاده از ظرفیت‌های فضای مجازی و ارائه آموزش‌های مجازی و آنلاین مسیر جدیدی را شروع و تجربه کنند.

رئیس اداره مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی اداره کل آموزش وپروش استان اصفهان، تصریح کرد: با وجود زحمات زیاد قشر فرهنگی در تداوم و استمرار آموزش کتب درسی به صورت مجازی، این کوچ رسانه‌ای غیرمترقبه و ورود ناگهانی به فضای مجازی بدون ارتقای سواد رسانه منجر به ایجاد تهدیداتی شد که یکی از آنها استرس و اضطراب دانش‌آموزان در آموزش‌های آنلاین ایام کرونایی به خصوص دانش‌آموزان مقطع ابتدایی است.

وی افزود: از آنجایی که هر تغییر محیطی برای دانش‌آموزان می‌تواند استرس و نگرانی ایجاد کند، در این ایام نیز تغییر محیط آموزشی از محیط واقعی به محیط مجازی توانست سرمنشا استرس و نگرانی دانش‌آموزان و حتی والدین شود.

ژاله با بیان اینکه یکی از مهمترین راهکارهای کنترل استرس غیر منتظره پذیرش است، اظهار کرد: والدین و دانش‌آموزان باید بپذیرند که آموزش و یادگیری در این شرایط متفاوت‌تر و نیازمند کسب مهارت‌های جدیدی است که شاید تا قبل از آن ضرورت این مهارت‌ها را احساس نکرده بودند.

وی با تاکید بر اینکه مهمترین مهارت‌ها در این ایام، مهارت کنترل استرس، افزایش سواد رسانه و مدیریت زمان است، گفت: در آموزش‌های آنلاین مهمترین عوامل ایجاد استرس و اضطراب دانش‌آموزان عوامل فردی، خانوادگی و مدرسه‌ای است.

این روانشناس در خصوص عوامل فردی ایجاد اضطراب، تصریح کرد: با توجه به تفاوت‌های فردی این عامل در افراد متفاوت می‌تواند درجات و طیف متفاوتی از استرس را ایجاد کند که از مهمترین دلایل فردی عامل استرس می‌توان به داشتن انتظار بیش از حد از خود، ضعف اعتماد به نفس، رقابت بیش از حد، نداشتن آمادگی و برنامه‌ریزی، تمرکز نداشتن بر مطالب درسی و داشتن شخصیت کمال‌گرا اشاره کرد.

وی در خصوص عوامل خانوادگی استرس، اظهار کرد: سختگیری و توجه بیش از حد والدین، اضطراب والدین، اختلافات خانوادگی، تهدید و سرزنش بیش از حد، سبک فرزندپروری و عدم تشویق و حمایت فرزند را نیز می‌توان از عوامل خانوادگی بروز استرس دانش‌آموزان دانست.

ژاله با بیان اینکه عوامل مدرسه‌ای تأثیر بسیاری در بروز استرس دانش آموز دارد، افزود: انتظارات غیرواقعی آموزگاران، محیط آموزش، مقررات سخت و خشک، نوع آموزش و توجیه نکردن دانش‌آموزان نقش بسزایی در ایجاد و تشدید استرس دانش‌آموزان دارد.

وی آموزش با رویکرد سلامت محور را به عنوان مهمترین راهکار مدیریت و کنترل استرس در آموزش‌های مجازی دانست و گفت: در این رویکرد تهیه و ارائه محتوای آموزشی با توجه به ابعاد مختلف سلامت (فردی، اجتماعی، روانی و مذهبی) می‌تواند ضمن ارتقای بهداشت روانی اجتماعی فراگیران باعث ایجاد انگیزه و ثبات یادگیری شود.

این روانشناس با تاکید بر اینکه معلمان با توجه به تغییر محیط آموزشی و حذف تعامل و ارتباط مستقیم با دانش‌آموزان، انعطاف بیشتری در ارائه محتوای آموزشی داشته باشند، اظهار کرد: بهتر است صرف نظر از تاکید صرف بر ارائه محتوای کتب درسی با توجه به ابعاد چهارگانه سلامت با ایجاد خلاقیت و ابتکار عمل در تدریس مجازی باعث کاهش بار روانی حاصل این آموزش‌ها شوند.

ژاله در توصیه به معلمان به منظور کاهش استرس دانش‌آموزان در این نوع تدریس، تصریح کرد: در شروع یا پایان کلاس مجازی از دانش‌آموز خواسته شود احساس خود را نسبت به آموزش گذشته یا درس همان روز اعلام نماید، ارائه مطالب آموزشی با شیوه‌های جذاب و آموزش‌های مکمل در قالب فرهنگی، هنری و در راستای تثبیت مفاهیم آموخته شده باشد.

وی با بیان اینکه این شیوه تدریس نیازمند همدلی و بازخورد احساس با دانش‌آموز مضطرب است، گفت: برنامه‌ریزی و مشارکت همه دانش‌آموزان در مباحث آموزشی و پایین آوردن سطح انتظارات ویژه در آموزش‌های مجازی لازم است همچنین ایجاد جو عاطفی مطلوب در کلاس آموزش مجازی بسیار مؤثر است.

ژاله در توصیه به والدین برای کاهش استرس کودکان، اظهار کرد: همدلی و اهمیت دادن به رفع ترس و نگرانی فرزند، داشتن آرامش در زمان آموزش و آزمون، فراهم نمودن محیط امن در خانه، پذیرش وقایع استرس‌زای احتمالی، مدیریت اوقات فراغت، ورزش، تغذیه و خواب کودک همچنین کمک به تدوین هدف و برنامه منظم برای مطالعه از مواردی است که باید والدین به آن توجه کنند.

کد خبر 421685

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.