توجه به نمای ساختمان باید دغدغه کارفرمایان شود

رئیس کمیسیون عمران، معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر مشهد گفت: باید در میان کارفرمایان فرهنگ‌سازی شود که نمای استاندارد، به ارزش ساختمان می‌افزاید.

محمدهادی مهدی‌نیا در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با تاکید بر لزوم نظارت شورای شهر در خصوص هویت نمای ساختمان‌های شهر، اظهار کرد: ساختمان‌ها در مشهد به چهار گروه "الف"، "ب"، "ج" و "د" تقسیم می‌شوند که بر اساس مصوبه شورای شهر، گروه "د" را برای نظارت بیشتر از سایر گروه‌ها جدا کرده‌ایم.

وی افزود: گروه "د" ساختمان‌های شاخص شهر با مساحت‌های بالای ۵۰ هزار متر و بیش از ۱۰ طبقه را شامل می‌شود که کارفرمایان در دو مرحله موظف به کسب مجوز از کمیته نما هستند.

رئیس کمیسیون عمران، معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر مشهد تصریح کرد: در مرحله گرفتن پروانه، نمای ساختمان‌های گروه "د" در کمیته مربوطه بررسی می‌شود و از آنجایی که این بررسی‌ها موارد کیفی است بنابراین باید معماران به فهم مشترکی درباره نمای ساختمان دست پیدا کنند تا با بافت پیرامون خود هماهنگی داشته باشد.

وی ادامه داد: نظارت بر نمای سایر گروه‌های ساختمانی را به معماران نظام مهندسی و شهرداری‌های مناطق سپرده‌ایم و به بررسی آن‌ها اعتماد کرده‌ایم.

مهدی‌نیا خاطرنشان کرد: انتظار داریم معماران و طراحان حساسیت بسیاری در خصوص رعایت استانداردها به خرج دهند و این امر باید در میان کارفرمایان نیز فرهنگ‌سازی شود که نمای استاندارد بر ارزش ساختمان می‌افزاید.

وی با بیان اینکه در مناطق برخوردار شهر مشهد روند مطلوبی در این خصوص وجود دارد، اضافه کرد: در این مناطق نمای ساختمان در ساخت‌وسازها اهمیت بالایی پیدا کرده به گونه‌ای که کارفرمایان برای مطلوبیت نمای ساختمان دغدغه دارند و می‌دانند نمای ضعیف باعث افت کیفیت ساختمان می‌شود.

رئیس کمیسیون عمران، معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر مشهد افزود: محدودیت در اجرای نماهای تمام شیشه، نماهای رومی و جلوگیری از استفاده از مجسمه در نما با هدف مقابله با تجمل‌گرایی و بی‌هویتی در نماهای شهری اتخاذ شده است اما موارد دیگر را به عنوان تنوع را پذیرفته‌ایم تا معماران در حوزه نما اختیار عمل داشته باشند.

کد خبر 421636

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.