گرگ‌هایی که یوسفِ شورا را به چاه انداختند

اتفاقات جلسه شورای شهر تهران، مشهد و نیشابور مهم‌ترین عناوین بسته خبری پارلمان شهری در هفته گذشته را تشکیل می‌دهد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، چالش پیش آمده میان شورای شهر و دولت بر سر تعداد قربانیان کرونا همچنان ادامه دارد و در هفته جاری با انتشار نامه‌ای از وزیر فرهنگ و ارشاد روی تازه خود را نشان داد.

عباس صالحی در این نامه که تاریخ آن ۲ اردیبهشت‌ماه است، خطاب به محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران، از او خواسته از ارائه آمار مغایر با ستاد ملی کرونا از سوی اعضای شورا برای عدم سوءاستفاده رسانه‌های معاند جلوگیری کند.

در این نامه از اعضای شورای شهر خواسته شده در انتشار اخبار، گزارش‌ها و گفت‌وگو با رسانه‌ها از "ارائه آمار و اطلاعات مغایر با تصمیمات ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا و گزارش منابع رسمی» " پرهیز کنند.

هاشمی، رئیس شورای شهر تهران در واکنش به نامه وزیر ارشاد گفت: ما نیز ظرفیت‌هایی داریم که می‌توانیم برای احصاء آمار از آن بهره ببریم و می‌توانیم از بهشت زهرا آمار فوتی‌های کرونا را دریافت کنیم.

محمدجواد حق‌شناس، رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورا نیز که به نوعی آغازگر چالش پیش‌آمده میان شورا و دولت بود، بار دیگر اظهارات خود را در چهارچوب وظایف قانونی یک عضو شورا دانست و در صحن شورا گفت: در شرایط وقوع یک پاندمی و اپیدمی گسترده یک بیماری مسری و خطرناک اعضای شورای شهر تهران بواسطه وظایف صریح و روشن و مسئولیت‌های قانونی، شرعی، انسانی و اجتماعی خود به عنوان نهاد نظارتی و برای آنکه بتواند در اداره امور شهر تصمیمات ضروری و حیاتی و قانونی لازم را اتخاذ کند تقاضا دارد آمار تعداد مبتلایان و فوت شدگان ناشی از شیوع بیماری کرونا به تفکیک و قابل استفاده و بصورت شفاف اعلام شود

او ادامه داد: با این حال در پاسخ از یک سو رئیس جمهور خارج از انتظار نمایندگان مردم را اقلیت کوچک و کاسب کرونا و بلندگوی بیگانگان می‌نامد، رئیس کمیته اطلاع رسانی ستاد ملی مقابله با کرونا تلویحاً در نامه‌ای اعتراض به نحوه ارائه آمارها و مطالبه قانونی اعضای شورای شهر را در ردیف تشویش اذهان عمومی و امثال آن قرار می‌دهد و شهردار علیرغم گذشت یک هفته با خودداری از پاسخ به درخواست مکتوب از ارائه آمار به شورای شهر به دلایل نامشخص و مبهم خودداری می‌کند.

حق‌شناس اضافه کرد: این شیوه برخورد وزیران معظم با شورای شهر یادآور داستان یوسف یعقوب است که برادران بزرگ‌تر "یوسف شورا" او را به چاه انداختند و در پاسخ به پدر گرگ را گناهکار معرفی کردند اما این گرگ درونشان بود که وفا پیشه نکرد.

یزد؛ درخواست شورا از صدا و سیما

اعضای کمیسیون خدمات و محیط زیست شهری شورای شهر یزد با مدیرکل صدا و سیمای استان یزد در خصوص بهره‌مندی ناشنوایان از برنامه‌های صدا و سیما جلسه گذاشتند که سپنتا نیکنام دلیل این جلسه را مربوط به گلایه‌های کمپین معلولان از صدا و سیما دانست.

پیشتر این کمپین نسبت به عدم ارائه آمار و اطلاعات مربوط به کرونا به زبان اشاره در اخبار تلویزیون اعتراض کرده و حتی با انتشار بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن و نهی صدا و سیما، خواستار تغییر نگرش و ترویج رویکردهای نوین حقوق بشری این سازمان نسبت به "معلولیت" شده بود.

شورای شهر یزد به دنبال بحث توجه به همه شهروندان و افراد معلول، در ابتدا شهر دوستدار معلول را دنبال کرد تا به خواسته آرمانی که همان شهر در دسترس است برسد و توجه به گروه‌های مختلف و استفاده برابر از امکانات شهر در دستور کار قرار گرفت.

مشهد؛ تجربه عضو شورا از بیماری کرونا

شهناز رمارم عضو هیأت رئیسه شورای اسلامی شهر مشهد که چندی پیش آزمایش کرونا وبروس او مثبت اعلام شد، پس از بهبودی در جلسه علنی شورا حاضر و در نطق خود با اشاره به بستری شدنش در بیمارستان به دلیل کرونا گفت: آنچه من در دورانی که در بیمارستان بستری بودم، مشاهده کردم، کادر درمانی با کار شبانه‌روزی و مداوم و با لباس‌های طاقت‌فرسا بود که گاه در زمان کار نمی‌توانند آب بخوردند، همچنین دچار فرسایش شغلی و فرسودگی روحی روانی شده‌اند، اما مجاهدانه و ایثارگرانه خدمت می‌کنند.

رمارم افزود: کادر درمانی از شنیدن اینکه مردم به خیابان رفتند و ممکن است موج دوم شروع شود، بسیار استرس داشتند. تیمی که تلاش شبانه‌روزی کرده، بعید می‌دانم بعد از ۳ ماه توان مقابله داشته باشد. پیام کادر درمانی این بود که مردم به فکر ما نباشند، به فکر خودشان و جانشان باشند.

نیشابور؛ پاسخ به باج‌خواهی شورا از شهردار

جلسه طرح سوال از شهردار نیشابور هفته گذشته به‌طور غیررسمی در پشت درهای بسته برگزار شد که این مسئله باعث اعتراض خبرنگاران و افکار عمومی شد به حدی که سخن از باج‌خواهی شورا از شهردار به میان آمد.

محمدکاظم صادقی، نایب رئیس شورای شهر نیشابور با اشاره به سوالات و شبهه‌های مطرح شده در فضای مجازی مبنی بر باج‌خواهی اعضای شورای شهر از شهردار اظهار کرد: چنین موضوعی مطرح نشده و شاید شهردار در صحبت‌های شخصی خود چنین حرف‌هایی زده باشند.

او ادامه داد: ما بارها و بارها از آقای نجفی خواسته‌ایم اگر اعضای شورای شهر باج خواهی داشته‌اند، کاملاً شفاف کند و در جلسات شورا بهترین بستر برای طرح این موضوعات است.

تقدیر از پاکبانان به زبان شورایی

مهدیه‌سادات قافله‌باشی عضو شورای شهر قزوین در صفحه اینستاگرام خود از نصب تندیس پاکبان با ارتفاع حدود چهار و نیم متر خبر داد و از سکوت خبری در قبال نصب این المان در روزهایی که به یکی از پاکبان‌ها توهین شده، انتقاد کرد.

دویست و دهمین جلسه شورای شهر تهران نیز با تلاوت قرآن یکی از پاکبانان شهرداری تهران آغاز شد که این اقدام در شروع جلسه رسمی شورای شهر تهران تاکنون بی سابقه بوده است.

هفته گذشته رفتار ناشایست سحر قریشی بازیگر سینما با یک پاکبان حواشی زیادی را ایجاد کرد؛ مدیریت شهری خواستار شکایت از این بازیگر شد و شهردار منطقه یک نیز از آن پارکبان دلجویی کرد.

کوتاه از شورا:

هادی هاشمیان رئیس کل دادگستری استان گلستان: مصوبات شورای شهر و روستا نباید در راستای منافع اعضا باشد و یکی از مواردی که باید در هیئت‌های تطبیق به دقت بررسی شود همین موضوع است. مصوباتی در شوراهای این استان وجود داشته که سبب شده سال گذشته برای برخی از اعضا پرونده تشکیل شود که تعدادی از این پرونده‌ها در حال رسیدگی است و برای چند مورد آن هم رأی دادگاه بدوی صادر شده است.

وریا نعمانی، بعد از استیضاح چیا صالحی بابامیری و همچنین دوره سه ماه سرپرستی کیوان شهلایی به عنوان شهردار سقز از سوی اعضای شورا انتخاب شد. او در یک ماه گذشته نیز سرپرست شهرداری بود.

محمدحسن عاقل‌منش، عضو شورای شهر رشت: اگرچه شورای پنجم شهر رشت، تعدادی نماد فرهنگی در این شهر نصب کرده، اما نتوانسته‌ایم نماد فرهنگی بارز و یا فعالیت علمی شاخصی را به سرانجام برسانیم. اگر شهردار رشت نتواند در یک سال آینده این موضوعات را ساماندهی و مشکلات را رفع کند، شورای پنجم بدون هیچ کار موفقی، تحویل آیندگان و نمایندگان منتخب بعدی می‌شود.

کامران گردان، رئیس شورای شهر همدان: شهردار همدان با انتخاب نکردن مدیران کارآمد و توانمند، فشار روی خود را بیشتر کرد اما برخی از امور مانند انتخاب مدیران خارج از مسئولیت شورا است.

محمدهادی مهدی‌نیا، رئیس کمیسیون عمران، معماری و شهرسازی شورای شهر مشهد: با عنایت به اینکه ۱۶ سال از آغاز مطالعات طرح جامع و ۱۲ سال از آغاز مطالعات طرح‌های تفصیلی حوزه‌های هفت‌گانه مشهد می‌گذرد، هنوز طرح جامع تکمیل نشده است. با وجود برگزاری جلسات متعدد، اعلام نظر و تاکید شورای شهر در این راستا اقدام مؤثری صورت نپذیرفته است.

مجید فراهانی، عضو شورای اسلامی شهر تهران: حناچی شهرداری تهران در چارچوب برنامه سوم توسعه شهر تهران مکلف بوده است با هدف مدیریت جریان نقدینگی اقداماتی را انجام می‌داد که به این تکالیف عمل نکرده است.

ابوذر دهدار، رئیس شورای شهر بوشهر: شاهین یکی از بهترین تیم‌های لیگ برتر در پرداختی‌هاست اما مجوز تیمداری شهرداری در لیگ برتر برای یک فصل بوده و از این رو درصورت ماندگاری در مسابقات، باید برای فصل بعد امتیاز شاهین واگذار شود که البته مشروط به باقی ماندن نام شاهین روی آن و برگزاری بازی و تمرینات در بوشهر است. اگر تیم به دسته یک سقوط کند نیز شورا و شهرداری درباره آینده تیمداری تصمیم جدیدی می‌گیرد.

ابراهیم مرادی، نایب رئیس شورای شهر کرمانشاه: هشت نفر از اعضای شورای شهر از عملکرد شهردار راضی هستند و این رضایت از عملکرد آقای شهردار با توجه به رضایتمندی مردم است؛ پروژه قطار شهری، در خصوص زیرگذر و روگذرها، در مورد آسفالت خیابان‌ها، تله کابین طاق بستان و استفاده درست و صحیح از بودجه‌های شهرداری از جمله عملکردهای مثبت شهردار بوده است.

کد خبر 421599

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.