۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۵
آیا نتیجه ۲-۰ خطرناک است؟

بارها شنیده ایم که گزارشگرها می‌گویند نتیجه ۲-۰ خطرناک‌تر از ۱-۰ است، اما آیا این نظریه واقعاً صحیح است؟

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا و به نقل از اسکای اسپورت، در جدیدترین برداشت‌های خود از آمار و ارقام فوتبال سری زدیم به یکی از باورهای جالب هواداران و گزارشگران فوتبالی، آیا نتیجه ۲-۰ واقعاً خطرناک است؟

به نظر می‌رسد که نزد هواداران فوتبال و به خصوص گزارشگران این بازی هیجان انگیز، نتیجه ۲-۰ یک اتفاق ناخوشایند است تا جایی که حتی عده‌ای می‌گویند نتیجه ۱-۰ بهتر از ۲-۰ است! مسئله‌ای که اگرچه از لحاظ عقلی آنچنان منطقی به نظر نمی‌رسد، اما شاید آنقدر تکرار شده که باعث شکل گرفتن این نظریه در ذهن فوتبال دوستان شده است.

اما واقعاً اعداد و ارقام به ما چه می‌گویند؟

از آگوست ۱۹۹۲ به بررسی رقابت‌های لیگ برتر انگلستان پرداختیم تا ۳۰۸۷ مسابقه‌ای که در آن‌ها نتیجه ۲-۰ شکل گرفته است را بررسی کنیم.

جالب است که از ۳۰۸۷ مسابقه، ۲۷۶۷ دیدار به سود تیمی به پایان رسیده که با نتیجه ۲-۰ پیشتاز مسابقه بوده است. جالب‌تر آن که تنها ۲۳۴ مسابقه به تساوی ختم شده تنها ۸۶ دیدار بوده اند که تیم دریافت کننده دو گل ابتدایی، موفق به کسب برتری در پایان بازی شده است.

بر همین اساس، ۸۹.۶ درصد احتمال پیروزی، ۷.۶ درصد تساوی و ۲.۸ درصد احتمال شکست برای تیمی که با نتیجه ۲-۰ پیشتاز مسابقه است بر اساس آمار وجود دارد.

البته که آمار و ارقام به ما دروغ نمی‌گویند و شائبه دیگر که نتیجه ۱-۰، نتیجه‌ای بهتر از ۲-۰ است نه تنها از نظریه هواداران و گزارشگران تبعیت نمی‌کند، بلکه کاملاً نشان می‌دهد که این نتیجه بسیار شکننده‌تر و آسیب پذیر تر از پیش افتادن با دو گل در مسابقه است.

از مجموع ۶۱۳۴ مسابقه‌ای که در آن‌ها یک تیم با نتیجه ۱-۰ پیشتاز بوده، تنها ۳۲۹۶ بازی منجر به پیروزی شده اند در حالی که ۱۹۱۸ تساوی و ۱۱۰۰ شکست به ثبت رسیده است.

از لحاظ آماری، تنها ۵۲.۲ درصد احتمال پیروزی ثبت شده و ۳۰.۴ درصد احتمال تساوی وجود دارد. جالب است بدانید که بر اساس آمار، ۱۷.۴ درصد بازی‌هایی که یک تیم در آن با نتیجه ۱-۰ پیش افتاده، در نهایت با پیروزی تیم مقابل به اتمام رسیده است.

برهمین اساس، احتمال پیروزی تیمی که با دو گل جلو افتاده، ۳۷.۴ درصد بیشتر از تیمی است که تنها یک گل زده.

حالا واقعاً می‌توان گفت که لازم نیست آنچنان هم نگران ۲-۰ پیش افتادن تیم‌های مورد علاقه مان باشیم. به هر حال امروز در بررسی آمارها مشخص شد که اگرچه هر نتیجه‌ای ممکن است شکننده باشد، ولی اینطور نیست که اگر با نتیجه ۲-۰ تیمی پیش بیوفتد، این نتیجه آسیب پذیرتر از نتیجه ۱-۰ باشد.

شاید این فرضیه تنها یک جمله محبوب بین گزارشگرهاست تا تب بازی را بالا ببرند و سعی کنند اتفاقات را هیجان انگیز کنند؛ به هر حال این شغل آن هاست!

کد خبر 421581

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.