۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۴
شهید مطهری، معلمِ مبارز

۴۰ سال پیش در چنین روزی، استاد مرتضی مطهری به ضرب گلوله یک عضو گروهک فرقان به شهادت رسید. شهید مطهری کلاس درسی داشت به وسعت ایران اسلامی و کسی که سر وی را هدف گلوله قرار داد، تاب اندیشه‌های روشنگرانه‌اش را نداشت.

به گزارش خبرنگار ایمنا، آیت‌الله مرتضی مطهری یکی از شخصیت‌های برجسته و کم نظیر در تاریخ جمهوری اسلامی و یکی از دانشمندان اسلام شناس و معلمی توانا بود. وی با تلاش و مجاهدت فراوان توانست در تمامی رشته‌های معارف اسلامی، صاحب نظر و محقق باشد و در پاره‌ای از حوزه‌ها مانند فلسفه، فقه و اصول در قله اجتهاد قرار بگیرد. مطهری در کلام و فلسفه اسلامی مهارت داشت و آثار بسیاری نیز از ایشان در این باب به چاپ رسیده است. شهید مطهری از شاگردان علامه طباطبایی و امام خمینی (ره) و یکی از مؤثرترین روحانیون در جریان انقلاب اسلامی بود. پیش از انقلاب اسلامی، روزآمدسازی و تبیین آموزه‌های اسلام و تشیع، از ویژگی‌های فعالیت‌های فکری شهید مطهری است. وی آموزه‌های اسلامی را که قبلاً در قالب بیاناتی پیچیده ارائه می‌شد، به سبک خود و با نثری روان و آسان در اختیار مخاطبان قرار می‌داد. کتاب‌های وی در موضوعات مختلف دینی بارها به زبان‌های مختلف ترجمه و منتشر شده است. مطهری از تأثیرگذارترین رهبران فکری انقلاب اسلامی ایران به شمار می‌رود.

رهبر معظم انقلاب اسلامی درباره شهید مطهری می‌فرمایند: «مطهری برای تبیین اندیشه‌ها و آموزه‌های شیعه تلاش فراوانی کرد و آثار متعددی پدید آورد. او در این زمینه، دیدگاه‌های خاص خود را نیز مطرح می‌کرد که گاه با باورهای رایج در فضای مذهبی شیعیان ایران، هم‌خوانی نداشت و برخی از علمای سنتی، نظریات او را نمی‌پسندیدند. ایشان با قوّت فکری و اندیشه قوی و صائب خود وارد میدان‌هایی شد که تا آن‌وقت هیچ‌کس در زمینه مسائل اسلامی وارد این میادین نشده بود. شهید مطهری با تفکراتی که آن روز در ایران رایج بود، یعنی افکار وارداتیِ غربی و شرقی، وارد یک چالش علمیِ عمیق و وسیع و تمام نشدنی شد. ایشان هم در مقابله با مارکسیست‌ها به یک جهاد بسیار هوشمندانه دست زد و هم در جبهه مقابله با تفکرات غربی و لیبرالیست‌ها، وارد میدان شد. این نقش، بسیار مهم است؛ هم جرأت و اعتماد به نفسِ می‌خواهد، هم قدرت فکری و اجتهاد در زمینه‌های گوناگون را لازم دارد و هم یقین و ایمان قاطع می‌خواهد. این مرد بزرگ، همه‌ی اینها را با هم داشت. هم عالم بود، هم بسیار مؤمن بود، هم به ایمانِ خود یقین داشت و هم اعتماد به نفس داشت؛ اینها لازم است.»‌

یکی از ویژگی‌های بارز شهید مطهری، استقبال از پرسش‌ها بود. از نظر ایشان "اسلام دینی بود زنده و پر نشاط که بر پایه عقل و خرد بنا شده و برای گفته‌های خود دلیل و برهان دارد. زیر و رو کردن این مجموعه و پرس و جو از زوایای آن، نه تنها به آن آسیب نمی‌زند بلکه بر شادابی آن می‌افزاید. " وی تأکید می‌کرد با پرسیدن و کاوش کردن در دین، گرد و غبار جهالت‌ها و تحریف‌ها از دین، کنار می‌رود و چهره زیبای آن نمایان‌تر می‌شود. برخلاف گروهی از دین داران که از پرسش و کند و کاو در مسائل دینی می‌ترسند، شهید مطهری با اطمینان کامل به قوت تفکر اسلامی و با روی گشاده و سعه‌صدری مثال‌زدنی، به استقبال سوالات جوانان می‌رفت و با زبانی رسا به آنها پاسخ می‌داد، سخنرانی می‌کرد، کتاب می‌نوشت و دیگر عالمان را نیز به نوشتن و پاسخ دادن دعوت می‌کرد. وی همواره در متن جریان‌های فرهنگی جامعه قرار داشت و به پرسش‌ها و شبهه‌های دیگران درباره دین و مذهب، هوشیار و حساس بود. گفته‌ها و نوشته‌ها را می‌خواند و خط سیر گروه‌های فرهنگی را پی می‌گرفت و اگر به شبهه‌ای بر می‌خورد، از آن بی تفاوت نمی‌گذشت. مطهری اعتقاد داشت "ما برای نسل جوان به اندازه کافی کتاب ننوشته‌ایم و اگر سرچشمه زلال دین را به آنان معرفی کنیم، هرگز به سراغ آب‌های آلوده نمی‌روند. "

شهید مطهری همانگونه که در مقابل اندیشه‌های غلط وارداتی از غرب و شرق می‌ایستاد، با انحرافات دینی نیز مقابله می‌کرد. وی برای حفظ حریم دین از انحراف، ملاحظه دیگران را نمی‌کرد و تنها به دنبال رضای خدا بود. این صراحت کلام شهید مطهری باعث شد حتی از درون جامعه دینی مورد برخی بی مهری‌ها و توهین‌ها قرار بگیرد اما اینها نیز نتوانست در اراده وی برای حفاظت از اسلام و انقلاب، خللی وارد کند. تلاش خستگی ناپذیر مطهری باعث شده که امروز تمامی آثار وی، حتی ۴۰ سال پس از شهادتش، همچنان محل رجوع مردم باشد. شهید مطهری از سال ۱۳۲۵ آغاز به تألیف آثاری در زمینه‌های مختلف فلسفی، اجتماعی، اخلاقی، فقهی و تاریخی کرد و بیش از ۷۰ اثر از وی منتشر شد. برخی از آثار وی در زمان حیات و برخی دیگر پس از درگذشتش چاپ شدند. سخنرانی‌ها و درس‌های وی نیز در جلدهای مختلف چاپ و منتشر شده است.

در جریان نهضت انقلاب اسلامی نیز، پس از شهادت سید مصطفی خمینی و آغاز دوره جدید نهضت اسلامی، به طور تمام وقت در خدمت انقلاب قرار گرفت و در تمام مراحل آن نقشی اساسی ایفا کرد. در دوران اقامت حضرت امام (ره) در پاریس، به فرانسه سفر کرد و در مورد مسائل مهم انقلاب با امام (ره) به گفت و گو پرداخت و در همین سفر بود که امام خمینی (ره) ایشان را مسئول تشکیل شورای انقلاب اسلامی کردند. هنگام بازگشت امام خمینی به ایران، مسئولیت کمیته استقبال از امام (ره) را شخصاً بر عهده گرفت و تا پیروزی انقلاب اسلامی و پس از آن همواره در کنار رهبر عظیم‌الشأن انقلاب اسلامی و مشاوری دلسوز و مورد اعتماد برای ایشان بود.

سر انجام در ساعت ۲۲:۲۰ سه شنبه یازدهم اردیبهشت ماه سال ۱۳۵۸، رمانی که در حال خروج از جلسه مؤسسه فرهنگی متاع بود، با شلیک گلوله یکی از اعضا گروهک فرقان به شهادت رسید و کشور را در ماتمی بزرگ فرو برد.

امام خمینی (ره) پس از شهادت وی پیامی کم نظیر صادر کردند که نشان از شخصیت و جایگاه والای این شهید بزرگوار نزد ایشان داشت. حضرت امام (ره) در این پیام فرمودند: «اینجانب نمی‌توانم احساسات و عواطف خود را درباره این شخصیت عزیز ابراز کنم. آنچه باید عرض کنم درباره وی، این است که خدمت‌های ارزشمندی به اسلام و علم کرد و موجب تأسف بسیار است که دست جنایتکاران، این درخت ثمربخش را از حوزه‌های علمی و اسلامی گرفت. مطهری فرزندی عزیز برای من و پشتوانه‌ای محکم برای حوزه دینی و علمی و خدمتگزاری سودمند برای ملت و کشور بود. او در عمر کوتاه خود آثار جاویدی به یادگار گذاشت که پرتوی از وجدان بیدار و روح سرشار از عشق او به مکتب تشیع بود.»

شهید مطهری همیشه هشدار می‌داد که "جوانان و طرفداران اسلام خیال نکنند راه حفظ معتقدات اسلامی، جلوگیری از ابراز عقیده دیگران است. " و چه هوشمندانه گفت که تنها را حفظ اسلام "علم است و آزادی". بخاطر چنین تفکراتی است که امروز اسلام بیشتر از گذشته در حال گسترش است.

اینک نوبت جوانان نسل نو انقلاب است تا پا در راه شهید مطهری بگذارند و همانطور که او می‌خواست در راه عقاید خود "حقیقت جو باشند نه متعصب".

کد خبر 421555

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.