مرمت‌های موضعی در ایام  شیوع کرونا ادامه دارد

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان از اجرای عملیات پایش و انجام مرمت‌های موضعی در بناهای تاریخی استان اصفهان در ایام شیوع بیماری کرونا خبر داد.

به گزارش ایمنا و نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان، فریدون الهیاری _امروز چهارشنبه ۱۱ اردیبهشت ماه_ گفت: همزمان با شیوع بیماری کرونا در سطح کشور و بر اساس مصوبات ستاد مبارزه با بیماری کرونا و دستورالعمل‌های وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، کلیه بناهای تاریخی و جاذبه‌های گردشگری کشور، از جمله استان اصفهان از اواخر اسفندماه سال گذشته تعطیل شد.

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان افزود: با توجه به تعطیلی بناهای تاریخی، کارشناسان اداره کل از این فرصت استفاده نموده و مطابق با برنامه‌ریزی‌های به عمل آمده از پایان تعطیلات نوروزی، کار پایش بناهای تاریخی در اختیار این اداره کل را در سطح استان به صورت ویژه در دستور کار خود قرار دادند.

وی تاکید کرد: اگر چه تمامی این مجموعه‌ها در طول ایام سال مراقبت می‌شوند، لیکن تعطیلی این مجموعه‌ها، فرصت مناسبی را در راستای بررسی دوباره وضعیت این بناها توسط کارشناسان فراهم آورد، لذا بخش امانی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان در طول این ایام بر اساس بررسی‌های کارشناسان، کار مرمت موضعی مجموعه‌هایی را که نیاز به مرمت دارند آغاز کرده است، لذا امیدواریم با بازگشایی مجدد این مجموعه‌ها، گردشگران و دوستداران میراث فرهنگی از این مجموعه‌ها بهره مند گردند.

الهیاری تصریح کرد: عملیات مرمت اساسی بناهای تاریخی استان مطابق با برنامه‌ریزی‌های به عمل آمده در کنار این مرمت‌های موضعی در طی سال ۱۳۹۹ ادامه خواهد یافت.

مرمت اضطراری حمام تاریخی خواجگان سمیرم در پی بارش‌های بهاری

همچنین سعید سلیمانیان درباره مرمت حمام تاریخی خواجگان گفت: با بارش‌های فراوان رحمت الهی در بهار امسال که در طی مدتی کوتاه در سمیرم به بیش از یکصد میلیمتر رسید، کارشناسان میراث فرهنگی شهرستان متوجه شدند که بخشی از سقف و دیوار بنای تاریخی حمام خواجگان دچار رطوبت شده است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان سمیرم افزود: با تداوم بارش‌ها که تا پایان اردیبهشت ماه به صورت متناوب ادامه خواهد داشت، کارشناسان میراث فرهنگی و پرسنل پایگاه حفاظتی شهرستان به سرعت در راستای مرمت ایزولاسیون سقف و دیوارها و همچنین زدودن لکه‌های رطوبتی در سقف و دیواره‌های این حمام تاریخی اقدام کردند.

وی تاکید کرد: پایش تمامی بناهای تاریخی شهرستان به ویژه آبراهه‌ها و ناودان‌های این مجموعه‌ها در دستور کار قرار گرفته و با توجه به وزش باد و طوفان و امکان بسته شدن این آبراهه‌ها، تمامی آنها به صورت هفتگی تا پایان فصل بارش مورد بازدید قرار می‌گیرند.

حمام تاریخی خواجگان در شهر سمیرم در جنوبی‌ترین شهرستان استان اصفهان واقع شده است، این بنای تاریخی متعلق به اوایل دوران قاجار بوده و نمای بیرونی آن به دلیل بارندگی‌های زیاد در منطقه سمیرم از سنگ بوده و ساختار داخلی آن نیز به صورت سقف‌های گنبدی شکل با قوس‌های متنوع است.

کد خبر 421517

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.