۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۹
فرهنگ، عامل پیروزی بشر بر کرونا

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو - ایران گفت: حمله ویروس‌های کووید ۱۹ به بشریت و تمام دنیا را می‌توان جنگ جهانی سوم نامید و عامل اصلی پیروزی بشر بر کرونا فرهنگ است.

به گزارش ایمنا و به نقل از روابط عمومی کمیسیون ملی یونسکو - ایران، حجت الله ایوبی در گردهمایی آنلاین کمیسیون‌های ملی یونسکو با هدف گفت‌وگو در مورد اقدامات یونسکو و کمیسیون‌های ملی در زمان شیوع بیماری کرونا گفت: اگر در جنگ جهانی اول و جنگ جهانی دوم، عامل اصلی پیروزی، سلاح و علم و تکنولوژی بود، معتقدم که در این جنگ که می‌توانیم از آن به عنوان جنگ جهانی سوم یاد کنیم، عامل اصلی پیروزی بشر بر کرونا فرهنگ و هنر است.

وی ادامه داد: اگر عنصر فرهنگ و هنر نبود این همبستگی اجتماعی و استفاده درست از ابزارهای هنری اعم از موسیقی، هنرهای تجسمی، رقص‌های فولکلور و آئینی و کلیپ‌هایی با مضامین هنری و فرهنگی جهت بالا بردن روحیه سربازانی که در خط مقدم نبرد بودند یعنی پزشکان، پرستاران و تمامی کادرهای درمانی، ما در این جنگ پیروز نمی‌شدیم.

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو- ایران افزود: تمامی این تلاش‌ها بستر مناسبی را فراهم آورد تا مردم نیز در مواجهه با این ویروس و گذران ایام قرنطینه، راهی متفاوت در پیش گیرند و از این رو تولیدات فکری و فرهنگی بی سابقه‌ای در همین اندک زمان شکل گرفت. مردم در خانه‌ها نشستند و به مرور فیلم‌های تاریخ سینما پرداختند؛ به عکس‌های قدیمی نگاه کردند؛ فیلم‌های خوب سینمای جهان را به صورت آنلاین تماشا کردند؛ رمان خواندند و اینچنین برگی تازه از دفتر تاریخ را ورق زدند.

ایوبی تاکید کرد: مردم با این اقدامات، امید را به خانه‌ها آوردند و با پذیرش مسئولیت اجتماعی "در خانه می‌مانیم" این امید را از خانه‌ها به بیمارستان‌ها منتقل کردند. ما نیز در راستای مسئولیت اجتماعی خود در کمیسیون ملی یونسکو- ایران و با توجه به اهداف فرهنگی و آموزشی یونسکو، اقداماتی را جهت ارتقا سلامت روانی مردم در حوزه‌های فرهنگی، آموزشی، اطلاعات و ارتباطات انجام دادیم.

فراخوان نمایشگاه طراحی گرافیکی به صورت مجازی

ایوبی گفت: کمیسیون ملی یونسکو ایران در واکنش به اپیدمی خاموش بیماری روانی که در نتیجه بیماری همه گیر "covid-۱۹" ایجاد شده و با هدف پاسداشت و قدرشناسی از فرشتگان پاکی یعنی پزشکان و پرستاران و کادرهای درمانی و با الهام از این شعر مولانا "طبیبان الهیم ز کس مزد نخواهیم"، جشنواره هنری طراحی گرافیکی (به صورت مجازی) تحت عنوان " سپیدجامگان، تیمارگران عشق" را در دو بخش برگزار کرد و در آن از همه اساتید، هنرمندان و دانشجویان عرصه فرهنگ و هنر دعوت به عمل آورد تا در این جشنواره شرکت کنند.

وی افزود: در بخش طراحی پوستر؛ هنرمندان ایده‌های خود را برای تجلیل از فداکاری کادرهای درمانی و بهداشتی و اطلاع‌رسانی درباره اهمیت و ارزش خدمات ایشان در قالب پوسترهایی ارائه کردند. همچنین در بخش طراحی اینفوگرافی؛ هنرمندان، هشدارها، توصیه‌های پیشگیری و عوامل مؤثر بر پیشگیری و درمان ویروس کرونا را در قالب اینفوگرافی ارائه کردند.

فراخوان موسیقی

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو-ایران خاطرنشان کرد: ما در این بخش نیز از گروه‌های موسیقی دعوت کردیم تا در خانه‌های خود قطعاتی را بنوازند و برای ما ارسال کنند. ما نیز در کمیسیون ملی تیمی را برای تدوین آثار ارسالی در نظر گرفتیم تا در نهایت بتوانیم کلیپی از یک ارکستر جمعی با لوگوی کمیسیون ملی یونسکو- ایران منتشر کنیم.

وی افزود: در نهایت قصد داریم پس از پایان این بیماری، روزی را تعیین کنیم و با دعوت از همه پرستاران، پزشکان و کادرهای درمانی، جشنواره‌ای را با حضور برندگان این کلیپ‌ها برگزار کنیم تا ضمن قدردانی از فرشتگان پاکی، جوایز برندگان را نیز به آنها اهدا کنیم.

گفت‌وگوهای زنده از طریق اینستاگرام

ایوبی اظهار کرد: کمیسیون ملی یونسکو متعهد شده است که جلسات بحث و گفت‌وگو پیرامون موضوعات علمی، فرهنگی و هنری را با استفاده از فضای اینستاگرام برگزار کند؛ ما در این جلسات از بزرگترین ادیبان، پژوهشگران و نویسندگان محبوب که حتی چهره آنها در رسانه تلویزیون کمتر دیده شده است، دعوت کرده‌ایم.

به گفته وی؛ در حال حاضر ۱۰ شب متوالی است که ما رأس ساعت ۲۱ به وقت ایران این لایو های اینستاگرامی را برگزار کردیم و خود را متعهد می‌دانیم که این جلسات را با موضوعات مختلفی همچون دنیای ما پس از کرونا ادامه دهیم و شور و شعفی تازه و درنگی تأمل برانگیز در این فضای مجازی که متأسفانه امروزه بیشتر دستخوش حضور سلبریتی ها شده است، ایجاد کنیم.

استفاده از ظرفیت باشگاه‌های یونسکوی ایران در خط مقدم مبارزه با کرونا

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو-ایران تصریح کرد: کمیسیون ملی یونسکو با استفاده از سرمایه نمادین خود که همان اعتبار آن است توانست گروه‌های مختلفی را با استفاده از ظرفیت باشگاه‌های یونسکو، بسیج کند؛ یکی از باشگاه‌های بسیار مهم ما در این راستا اقداماتی را انجام داد که در نوع خود بی نظیر است؛ این باشگاه با کمک نیروهای مردمی، ۱۰۷ کارگاه تولید ماسک و گان را با کمک زنان خانه دار و افراد داوطلب و با ۱۳۶۷ چرخ خیاطی صنعتی و خانگی راه اندازی کرد که ۲۲۰۰ نفر نیروی داوطلب نیز به آنها پیوستند و در کمترین زمان توانستند ۲ میلیون و ۴۰ هزار گان، ۲۵ هزار عدد دستکش و ۲۸ هزار عدد شیلد محافظتی تولید کنند.

وی با اشاره به آنکه همچنین به ۳۶ هزار ۵۵۰ خانواده کم بضاعت نیز کمک معیشتی کردیم گفت: از عوامل موفقیت‌آمیز این پروژه به‌کارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات برای اقدامات اضطراری اجتماعی از طریق تهیه زنجیره عرضه و تقاضا و توزیع مبتنی بر فناوری اطلاعات و مشارکت بخش خصوصی بود. لازم است ذکر کنم بودجه کلیه فعالیت‌های فوق از طریق کمک‌های عمومی داوطلبانه تأمین شده است.

گفتنی است گردهمایی برخط کمیسیون‌های ملی یونسکو سه ماه پس از همه‌گیری بیماری " کووید -۱۹‌" که عملاً جهان را فلج کرده است، به منظور تقویت هر چه بیشتر همبستگی میان ملت‌ها و همفکری برای یافتن راه‌حل مناسب جهانی برای سازگاری با مهمان ناخوانده کرونا، از سوی سازمان علمی، آموزشی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) برگزار شد.

کد خبر 421514

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.